Nieuwe procedure verbetert dienstverlening aan vreemdelingen
Gemeente Haarlem opent loket voor vreemdelingen
Vanaf dinsdag 5 juni kunnen vreemdelingen in Haarlem terecht bij een
gemeentelijk vreemdelingenloket voor de eerste inschrijving en
aanvraag verblijfsvergunning
Vreemdelingen uit alle landen die langer dan vier maanden in Nederland
willen verblijven moeten zich na binnenkomst in Haarlem inschrijven
bij de gemeente. Bovendien moeten zij een verblijfsvergunning
aanvragen bij de Vreemdelingenpolitie. Tot voor kort moest de
vreemdeling daarvoor naar twee verschillende instanties, maar vanaf 5
juni a.s. kan dat met één bezoek aan één loket: het Vreemdelingenloket
van de gemeente Haarlem. Het loket is gevestigd op de tweede etage van
de Brinkmannpassage aan de Grote Markt (bureau Burgerzaken van de
Publieksdienst). Voorwaarde is dat men in het bezit is van een
paspoort of identiteitskaart. Voor telefonische informatie kan men
terecht op het nummer 511480.
Behalve de registratie als inwoner van Haarlem verzorgt de gemeente in
het vervolg dus ook de aanvraag tot verblijf. De vreemdeling betaalt
ter plekke de daarvoor geldende leges aan de gemeentelijke kas, waarna
de gemeente de aanvraag voor verdere afhandeling doorstuurt naar de
afdeling vreemdelingenzaken van de politie. Vervolgens ontvangen
vreemdelingen een brief thuis van de vreemdelingendienst met daarin de
verdere wijze van afhandeling. Deze procedure leidt tot een betere
dienstverlening en een snellere afhandeling van de aanvraag tot
verblijf.
29 mei 2001