Gemeente Haarlem

Nieuwe procedure verbetert dienstverlening aan vreemdelingen

Gemeente Haarlem opent loket voor vreemdelingen

Vanaf dinsdag 5 juni kunnen vreemdelingen in Haarlem terecht bij een gemeentelijk vreemdelingenloket voor de eerste inschrijving en aanvraag verblijfsvergunning

Vreemdelingen uit alle landen die langer dan vier maanden in Nederland willen verblijven moeten zich na binnenkomst in Haarlem inschrijven bij de gemeente. Bovendien moeten zij een verblijfsvergunning aanvragen bij de Vreemdelingenpolitie. Tot voor kort moest de vreemdeling daarvoor naar twee verschillende instanties, maar vanaf 5 juni a.s. kan dat met één bezoek aan één loket: het Vreemdelingenloket van de gemeente Haarlem. Het loket is gevestigd op de tweede etage van de Brinkmannpassage aan de Grote Markt (bureau Burgerzaken van de Publieksdienst). Voorwaarde is dat men in het bezit is van een paspoort of identiteitskaart. Voor telefonische informatie kan men terecht op het nummer 511480.

Behalve de registratie als inwoner van Haarlem verzorgt de gemeente in het vervolg dus ook de aanvraag tot verblijf. De vreemdeling betaalt ter plekke de daarvoor geldende leges aan de gemeentelijke kas, waarna de gemeente de aanvraag voor verdere afhandeling doorstuurt naar de afdeling vreemdelingenzaken van de politie. Vervolgens ontvangen vreemdelingen een brief thuis van de vreemdelingendienst met daarin de verdere wijze van afhandeling. Deze procedure leidt tot een betere dienstverlening en een snellere afhandeling van de aanvraag tot verblijf.

29 mei 2001