Consumentenbond eist strengere EU-regels voor voetgangersveiligheid
Honda Civic relatief "vriendelijk" voor voetgangers bij botsingen
De nieuwe Honda Civic haalt als eerste personenauto bijna de maximale vier sterren voor voetgangersveiligheid. Dit blijkt uit nieuwe botsproeven van EuroNCAP, waar ook de Nederlandse Consumentenbond aan heeft meegedaan. Als alle autofabrikanten het voorbeeld van Honda volgen, kan dat alleen al in Europa jaarlijks duizenden verkeersslachtoffers schelen.
De Consumentenbond vindt dat er Europese regelgeving moet komen om autofabrikanten te dwingen auto's te maken met hogere normen voor voetgangers-"vriendelijkheid".
De nieuwe Honda Civic bewijst dat het mogelijk is om bij een nieuw auto-ontwerp meer rekening te houden met kwetsbare weggebruikers, zoals voetgangers en fietsers. De Honda Civic is voorzien van verschillende letselbeperkende voorzieningen, zoals het hang en sluitwerk van de motorkap en de wijze waarop de spatschermen aan de carrosserie zijn bevestigd. Deze praktische oplossingen ontzenuwen het steeds weerkerende excuus van de auto-industrie dat voetgangers-"vriendelijke" auto's niet te ontwerpen zijn.
De Consumentenbond vindt dat er Europese regelgeving moet komen om autofabrikanten te dwingen tot een hoger veiligheidsniveau. De auto-industrie wil volstaan met vrijwillige maatregelen. De Nederlandse Consumentenbond pleit hiervoor via de koepel van Europese consumentenorganisaties BEUC.
Voorts blijkt uit de gepresenteerde resultaten dat de bescherming van inzittenden van de geteste middenklassers stukken beter is dan in 1997, toen dergelijke auto's voor het eerst getest werden. De Consumentenbond is wel bezorgd over de tekort schietende veiligheid van de kinderzitjes die in de gebotste auto's gebruikt werden. In een aparte test kinderzitjes komt de Bond daar in de Consumentengids van juli op terug.