D e l o k a l e p o l i t i e G e n t w e l d r a u i t
d e s t a r t b l o k k e n (05/06/2001)
Vorig jaar duidde de federale overheid Gent aan als piloot voor de
politiehervorming. De hervorming van de politiediensten houdt in dat
er een geïntegreerde politiedienst tot stand komt die is
gestructureerd op twee niveaus. Na de oprichting van de federale
politie op 1 januari 2001 en de invoering van een eenheidsstatuut voor
alle personeel werkzaam bij de politiediensten, volgen nu de lokale
politiezones die tegen uiterlijk 1 januari 2002 in de plaats komen van
de gemeentelijke politiekorpsen en de plaatselijke rijkswachtbrigades.
De politiezone Gent zal op 18 juni 2001 werkelijkheid zijn. Deze
eengemeentezone komt tot stand door het samengaan van de
gemeentepolitie Gent en de voormalige rijkswachtbrigades Gent-Centrum
en Drongen. Ze zullen een geheel nieuwe organisatie vormen. Aan de
nakende oprichting van de lokale politiezone Gent zijn maandenlange
voorbereidingen en besprekingen met de bestuurlijke overheid, de
verschillende politiediensten en de syndicale organisaties
voorafgegaan. Dat dit niet steeds van een leien dakje liep, zal geen
verwondering wekken. Het gaat immers om een zeer ingrijpend
veranderingsproces. Een proces dat de komende maanden onverminderd zal
doorgaan. w De krachtlijnen, vastgelegd in het in april door de
gemeenteraad goedgekeurde masterplan, worden op de werkvloer
uitgewerkt en ingevoerd.
Communicatie is een kritische succesfactor bij een veranderingproces.
Verandering zorgt immers voor twijfel en onzekerheid bij het
personeel. Het uitvoerend comité, een tijdelijk beleidsorgaan
bestaande uit hogere officieren van gemeentepolitie en federale
politie, nodigde in april alle personeelsleden uit op een infobeurs om
aan medewerkers de nieuwe organisatie voor te stellen. Het personeel
kon een voorkeur kenbaar maken omtrent de nieuwe functie binnen de
lokale politie.
Intussen zijn de functies ingevuld en kent iedereen de locatie en te
vervullen taken.
Veel personeelsleden veranderen van werkplek. De uitgetekende
organisatiestructuur en de instroom van de federale politie brengt
immers een aantal herlocalisaties van diensten met zich mee. Het is
dan ook geen eenvoudige opgave een normale werking van de dienst te
blijven verzekeren tijdens zo een grootscheepse verhuisoperatie.
Hierna volgt een overzicht van de nieuwe structuur van het lokaal
politiekorps en de (nieuwe) localisatie van deze diensten.
- Algemene leiding en strategisch beleid berusten bij de zonechef die
bijgestaan wordt door een kabinet, een secretariaat en een afdeling
interne communicatie. Deze diensten blijven gehuisvest in het Algemeen
Politiecentrum op de Antonius Triestlaan.
- Nieuw is de oprichting van een directie kwaliteitszorg die de
kwaliteit van de werkprocessen bewaakt en beleidsaanbevelingen en
strategische analyses doet. Deze directie neemt haar intrek in
hetzelfde gebouw als de diensten van de zonechef.
- Eveneens nieuw is de oprichting van een directie operaties die de
sturing en coördinatie verzekert van de interventiedienst, de
wijkdienst en de lokale recherchedienst en een aantal operationele
steundiensten (operationeel informatiecentrum, gerechtelijk
administatief centrum, transmissiecentrum, openbare ordecel,
maatschappelijke cel, verkeerstechnische afdeling, wapenbureau, ...)
en coördinatoren (permanente sturing, verkeer, openbare orde,
fenomeenwerking, rampen).
Het personeel van de 415 man sterke interventiedienst behoudt het
Algemeen Politiecentrum als uitvalsbasis en wordt ingedeeld in zes
interventiegroepen die in een continusysteem de noodoproepen
beantwoorden.
De zesde groep omvat de verkeerseenheid (motor- en fietsbrigade en
parkeereenheid), de hondenbrigade en de paleisdienst (die instaat voor
de transporten van gedetineerden en de bewaking en ordedienst in het
gerechtsgebouw). De interventiedienst verzekert ook een 24 uren
onthaal.
De lokale recherchedienst met haar gespecialiseerde units (inbraken,
diefstal met geweld, autocriminaliteit, gauwdiefstallen, drugs, zeden,
mensenhandel en prostitutie, jeugd en gezin, financiën en milieu)
verhuist van de Belfortstraat naar de voormalige rijkswachtgebouwen in
de Ridderstraat.
De wijkdienst kent nog steeds haar zes grote gedeconcentreerde
operationele commissariaten en haar wijkcommissariaten die een
dienstverlening dicht bij de burger aanbieden.
De overige diensten van de directie operaties worden gecentraliseerd
in het Algemeen Politiecentrum op de Antonius Triestlaan, met
uitzondering van de preventiedienst die een contactpunt
(preventieshop) inricht op de hoek Belfortstraat-Hoogpoort.
Voor de diverse operationele afdelingen zijn er specifieke dienstregelingen uitgewerkt die op 1 juni zijn ingevoerd.
- De directie financiën en middelenbeheer biedt logistieke
ondersteuning en beheert de boekhouding van de lokale zone en is
gehuisvest in de Belfortstraat (vroegere kantoren opsporingspolitie).
- De directie externe relaties is bevoegd voor de externe communicatie
(pers en public relations) en omvat tevens het educatief centrum en de
klachtendienst. Haar locatie wordt eveneens de Belfortstraat.
- De directie personeel tenslotte met de afdelingen
personeelsadministratie en -zorg en de diensten intern toezicht en
interne zaken behoudt haar werkplek op de Houtdoklaan.
Tegen 18 juni zullen alle personeelsleden van de politiezone Gent
geïnstalleerd zijn op hun (nieuwe) dienst. De samenwerking op het
terrein, de vermenging van culturen en de uitwisseling van kennis en
ervaring zijn vanaf die datum een feit.
Informatie
Stafdienst Politie, Wim Van Hulle, hoofdcommissaris, Antonius
Triestlaan 12, 9000 Gent, tel. (09)266 65 46, fax (09)266 60 04,
e-mail stafdienst.politie@gent.be
Bevoegd
de heer Frank Beke, burgemeester.