Gemeente Gent

D e l o k a l e p o l i t i e G e n t w e l d r a u i t d e s t a r t b l o k k e n (05/06/2001)

Vorig jaar duidde de federale overheid Gent aan als piloot voor de politiehervorming. De hervorming van de politiediensten houdt in dat er een geïntegreerde politiedienst tot stand komt die is gestructureerd op twee niveaus. Na de oprichting van de federale politie op 1 januari 2001 en de invoering van een eenheidsstatuut voor alle personeel werkzaam bij de politiediensten, volgen nu de lokale politiezones die tegen uiterlijk 1 januari 2002 in de plaats komen van de gemeentelijke politiekorpsen en de plaatselijke rijkswachtbrigades.

De politiezone Gent zal op 18 juni 2001 werkelijkheid zijn. Deze eengemeentezone komt tot stand door het samengaan van de gemeentepolitie Gent en de voormalige rijkswachtbrigades Gent-Centrum en Drongen. Ze zullen een geheel nieuwe organisatie vormen. Aan de nakende oprichting van de lokale politiezone Gent zijn maandenlange voorbereidingen en besprekingen met de bestuurlijke overheid, de verschillende politiediensten en de syndicale organisaties voorafgegaan. Dat dit niet steeds van een leien dakje liep, zal geen verwondering wekken. Het gaat immers om een zeer ingrijpend veranderingsproces. Een proces dat de komende maanden onverminderd zal doorgaan. w De krachtlijnen, vastgelegd in het in april door de gemeenteraad goedgekeurde masterplan, worden op de werkvloer uitgewerkt en ingevoerd.

Communicatie is een kritische succesfactor bij een veranderingproces. Verandering zorgt immers voor twijfel en onzekerheid bij het personeel. Het uitvoerend comité, een tijdelijk beleidsorgaan bestaande uit hogere officieren van gemeentepolitie en federale politie, nodigde in april alle personeelsleden uit op een infobeurs om aan medewerkers de nieuwe organisatie voor te stellen. Het personeel kon een voorkeur kenbaar maken omtrent de nieuwe functie binnen de lokale politie.

Intussen zijn de functies ingevuld en kent iedereen de locatie en te vervullen taken.

Veel personeelsleden veranderen van werkplek. De uitgetekende organisatiestructuur en de instroom van de federale politie brengt immers een aantal herlocalisaties van diensten met zich mee. Het is dan ook geen eenvoudige opgave een normale werking van de dienst te blijven verzekeren tijdens zo een grootscheepse verhuisoperatie. Hierna volgt een overzicht van de nieuwe structuur van het lokaal politiekorps en de (nieuwe) localisatie van deze diensten.


- Algemene leiding en strategisch beleid berusten bij de zonechef die bijgestaan wordt door een kabinet, een secretariaat en een afdeling interne communicatie. Deze diensten blijven gehuisvest in het Algemeen Politiecentrum op de Antonius Triestlaan.


- Nieuw is de oprichting van een directie kwaliteitszorg die de kwaliteit van de werkprocessen bewaakt en beleidsaanbevelingen en strategische analyses doet. Deze directie neemt haar intrek in hetzelfde gebouw als de diensten van de zonechef.


- Eveneens nieuw is de oprichting van een directie operaties die de sturing en coördinatie verzekert van de interventiedienst, de wijkdienst en de lokale recherchedienst en een aantal operationele steundiensten (operationeel informatiecentrum, gerechtelijk administatief centrum, transmissiecentrum, openbare ordecel, maatschappelijke cel, verkeerstechnische afdeling, wapenbureau, ...) en coördinatoren (permanente sturing, verkeer, openbare orde, fenomeenwerking, rampen).

Het personeel van de 415 man sterke interventiedienst behoudt het Algemeen Politiecentrum als uitvalsbasis en wordt ingedeeld in zes interventiegroepen die in een continusysteem de noodoproepen beantwoorden.

De zesde groep omvat de verkeerseenheid (motor- en fietsbrigade en parkeereenheid), de hondenbrigade en de paleisdienst (die instaat voor de transporten van gedetineerden en de bewaking en ordedienst in het gerechtsgebouw). De interventiedienst verzekert ook een 24 uren onthaal.

De lokale recherchedienst met haar gespecialiseerde units (inbraken, diefstal met geweld, autocriminaliteit, gauwdiefstallen, drugs, zeden, mensenhandel en prostitutie, jeugd en gezin, financiën en milieu) verhuist van de Belfortstraat naar de voormalige rijkswachtgebouwen in de Ridderstraat.

De wijkdienst kent nog steeds haar zes grote gedeconcentreerde operationele commissariaten en haar wijkcommissariaten die een dienstverlening dicht bij de burger aanbieden.

De overige diensten van de directie operaties worden gecentraliseerd in het Algemeen Politiecentrum op de Antonius Triestlaan, met uitzondering van de preventiedienst die een contactpunt (preventieshop) inricht op de hoek Belfortstraat-Hoogpoort.

Voor de diverse operationele afdelingen zijn er specifieke dienstregelingen uitgewerkt die op 1 juni zijn ingevoerd.


- De directie financiën en middelenbeheer biedt logistieke ondersteuning en beheert de boekhouding van de lokale zone en is gehuisvest in de Belfortstraat (vroegere kantoren opsporingspolitie).


- De directie externe relaties is bevoegd voor de externe communicatie (pers en public relations) en omvat tevens het educatief centrum en de klachtendienst. Haar locatie wordt eveneens de Belfortstraat.


- De directie personeel tenslotte met de afdelingen personeelsadministratie en -zorg en de diensten intern toezicht en interne zaken behoudt haar werkplek op de Houtdoklaan.

Tegen 18 juni zullen alle personeelsleden van de politiezone Gent geïnstalleerd zijn op hun (nieuwe) dienst. De samenwerking op het terrein, de vermenging van culturen en de uitwisseling van kennis en ervaring zijn vanaf die datum een feit.

Informatie

Stafdienst Politie, Wim Van Hulle, hoofdcommissaris, Antonius Triestlaan 12, 9000 Gent, tel. (09)266 65 46, fax (09)266 60 04, e-mail stafdienst.politie@gent.be

Bevoegd

de heer Frank Beke, burgemeester.