Bedrijven en scholen willen meer ict-sponsoring

Persbericht van EPN - Platform voor de Informatiesamenleving

EMBARGO TOT 5 JUNI 16:00 UUR

Den Haag 5 juni 2001 - Zowel het onderwijsveld als het bedrijfsleven willen meer gebruik maken van ict-sponsoring in het onderwijs. Met name door heersende negatieve opvattingen over sponsoring in het onderwijs wordt er op dit moment minder gebruik van gemaakt dan beide partijen zouden willen. Dit blijkt uit onderzoek van EPN naar de behoefte van het onderwijsveld aan steun bij de invoering van ict en de bereidheid van het bedrijfsleven om daaraan bij te dragen. Minister Hermans van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen nam de resultaten van het onderzoek dinsdagmiddag in ontvangst.

Zowel het onderwijsveld als het bedrijfsleven vinden de invoering van ict in het onderwijs belangrijk. Het bedrijfsleven vindt dat de eerste nadruk bij de invoering van ict op het basisonderwijs moet liggen; 'Jonge leerlingen zijn het kapitaal van de toekomst'. Bijna alle respondenten uit het onderwijsveld (90%) willen hulp van het bedrijfsleven ontvangen in de vorm van sponsoring of schenkingen om de invoering van ict succesvol te laten verlopen. De behoefte aan steun is op dit moment groter dan het aanbod.

De belemmeringen die het bedrijfsleven ervaart bij sponsoren en schenken aan het onderwijs zijn vooral gelegen in ethische aspecten. Men is terughoudend met het bieden van steun omdat onduidelijk is in hoeverre men in conflict komt met de heersende opvattingen, normen en waarden rond de beinvloeding van leerlingen. Het bedrijfsleven vindt het belangrijk dat het imago van het bedrijf niet wordt geschaad en dat kan alleen maar als de schenking of sposoractiviteit geen negatieve kritiek ontvangt, zoals naar de mening van de respondenten nu vaak het geval is. Daarnaast is het bedrijfsleven terughoudend omdat het onduidelijk is wat de opbrengsten van sponsoring in het onderwijs zijn.

Het onderwijsveld voelt het meest voor de mogelijkheid het bedrijfsleven geld te laten storten in een fonds waaruit de ontwikkeling van educatieve software kan worden betaald. Het indienen van een plan om geld te krijgen wordt ook als een acceptabele mogelijkheid gezien, meer dan een waarbij het ingekomen geld onder alle scholen wordt verdeeld. Bijna 50 procent van het bedrijfsleven staat positief tegenover deelname in een fonds dat ict-projecten in het onderwijs financiert. De respondenten stellen dat het fonds aan een aantal voorwaarden moet voldoen, zoals het kunnen kiezen van een doel of regio waaraan de bijdrage aan het fonds ten goede moet komen en het krijgen van inzicht in de uiteindelijke besteding van de bijdragen. Ook wil het bedrijfsleven de mogelijkheid hebben om in natura aan het fonds bij te dragen. Tot slot moet het fonds werken met een duidelijke lange termijn visie.

De bedrijven die niet positief staan tegenover een dergelijk fonds prefereren een decentrale aanpak, omdat de kleinschaligheid doelbinding mogelijk maakt, de bijdragen beter aansluiten bij 'core business' en dit leidt tot meer naamsbekendheid in de regio en bij potentieel personeel in de regio.

EPN - Platform voor de informatiesamenleving

EPN is een onafhankelijke stichting met het doel de evenwichtige maatschappelijke inbedding van informatie- en communicatietechnologie te bevorderen. In dit platform zijn het bedrijfsleven, de politiek, het maatschappelijk middenveld, de wetenschap en de overheid vertegenwoordigd.

Noot voor de redactie,