Persbericht van EPN - Platform voor de Informatiesamenleving
EMBARGO TOT 5 JUNI 16:00 UUR
Den Haag 5 juni 2001 - Zowel het onderwijsveld als het bedrijfsleven willen meer
gebruik maken van ict-sponsoring in het onderwijs. Met name door heersende
negatieve opvattingen over sponsoring in het onderwijs wordt er op dit moment minder
gebruik van gemaakt dan beide partijen zouden willen. Dit blijkt uit onderzoek van EPN
naar de behoefte van het onderwijsveld aan steun bij de invoering van ict en de
bereidheid van het bedrijfsleven om daaraan bij te dragen. Minister Hermans van het
ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen nam de resultaten van het
onderzoek dinsdagmiddag in ontvangst.
Zowel het onderwijsveld als het bedrijfsleven vinden de invoering van ict in het onderwijs
belangrijk. Het bedrijfsleven vindt dat de eerste nadruk bij de invoering van ict op het
basisonderwijs moet liggen; 'Jonge leerlingen zijn het kapitaal van de toekomst'. Bijna
alle respondenten uit het onderwijsveld (90%) willen hulp van het bedrijfsleven
ontvangen in de vorm van sponsoring of schenkingen om de invoering van ict succesvol
te laten verlopen. De behoefte aan steun is op dit moment groter dan het aanbod.
De belemmeringen die het bedrijfsleven ervaart bij sponsoren en schenken aan het
onderwijs zijn vooral gelegen in ethische aspecten. Men is terughoudend met het
bieden van steun omdat onduidelijk is in hoeverre men in conflict komt met de
heersende opvattingen, normen en waarden rond de beinvloeding van leerlingen. Het
bedrijfsleven vindt het belangrijk dat het imago van het bedrijf niet wordt geschaad en
dat kan alleen maar als de schenking of sposoractiviteit geen negatieve kritiek
ontvangt, zoals naar de mening van de respondenten nu vaak het geval is. Daarnaast
is het bedrijfsleven terughoudend omdat het onduidelijk is wat de opbrengsten van
sponsoring in het onderwijs zijn.
Het onderwijsveld voelt het meest voor de mogelijkheid het bedrijfsleven geld te laten
storten in een fonds waaruit de ontwikkeling van educatieve software kan worden
betaald. Het indienen van een plan om geld te krijgen wordt ook als een acceptabele
mogelijkheid gezien, meer dan een waarbij het ingekomen geld onder alle scholen
wordt verdeeld. Bijna 50 procent van het bedrijfsleven staat positief tegenover deelname
in een fonds dat ict-projecten in het onderwijs financiert. De respondenten stellen dat
het fonds aan een aantal voorwaarden moet voldoen, zoals het kunnen kiezen van een
doel of regio waaraan de bijdrage aan het fonds ten goede moet komen en het krijgen
van inzicht in de uiteindelijke besteding van de bijdragen. Ook wil het bedrijfsleven de
mogelijkheid hebben om in natura aan het fonds bij te dragen. Tot slot moet het fonds
werken met een duidelijke lange termijn visie.
De bedrijven die niet positief staan tegenover een dergelijk fonds prefereren een
decentrale aanpak, omdat de kleinschaligheid doelbinding mogelijk maakt, de
bijdragen beter aansluiten bij 'core business' en dit leidt tot meer naamsbekendheid in
de regio en bij potentieel personeel in de regio.
EPN - Platform voor de informatiesamenleving
EPN is een onafhankelijke stichting met het doel de evenwichtige maatschappelijke
inbedding van informatie- en communicatietechnologie te bevorderen. In dit platform
zijn het bedrijfsleven, de politiek, het maatschappelijk middenveld, de wetenschap en
de overheid vertegenwoordigd.
Noot voor de redactie,