05-06-2001
Eisen en wensen voor de stadsbus in concept klaar
College stemt in met hoofdlijnen openbare aanbesteding van het
stadsvervoer
Het college van burgemeester en wethouders heeft dinsdag 5 juni
ingestemd met de hoofdlijnen van de openbare aanbesteding van het
openbaar vervoer en met het concept Programma van Eisen waarin de
eisen en wensen voor het openbaar vervoer staan. De gemeente legt
hiermee het basisniveau voor het openbaar vervoer in Tilburg/Goirle
vast. Dit doet zij om onder andere de sociale functie van het openbaar
vervoer te garanderen. Daarnaast heeft de vervoerder binnen de
gestelde randvoorwaarden de vrijheid om het vervoerproduct naar eigen
inzicht verder in te vullen. Het openbaar vervoer wordt gecombineerd
aanbesteed met de Combitax (inclusief het WVG-vervoer). De gemeente
zal een concessie afsluiten voor 4 of voor 6 jaar. Het Programma van
Eisen ligt van 13 juni tot 4 juli 2001 ter inzage in het Gemeentelijk
Informatiecentrum en de stadswinkels.
Eisen en wensen voor het openbaar vervoer
De gemeente heeft een globale uitwerking van het Programma van Eisen
gegeven. Het bevat de eisen en wensen van de gemeente voor het
openbaar vervoer in Tilburg/Goirle. Het Programma van Eisen zal - mede
naar aanleiding van ingekomen reacties - worden vastgesteld in het
najaar 2001.
In het Programma van Eisen wordt ingegaan op:
· Vervoerkundige eisen voor expresselijnen en T-buslijnen op het
gebied van routes, haltes, frequenties, eerste en laatste ritten,
reissnelheid;
· Beschikbare financiële middelen en de inzet van die middelen;
· Afstemming tussen de expresselijnen en de T-buslijnen, zoals
aansluitingen;
· Afstemming met andere openbaar vervoerdiensten, namelijk het
streekvervoer, de combitax (incl. WVG-vervoer) en de trein;
· Materieel, informatievoorziening, dienstverlening, tarieven,
toegankelijkheid, sociale veiligheid en milieu.
De wijze waarop invulling is gegeven aan het Programma van Eisen volgt
uit de gemaakte hoofdkeuzes. Twee voorbeelden daarvan zijn:
· In het Programma van Eisen is voor wat betreft frequentie van de
expresselijnen en het T-busnet een basisniveau vastgelegd. Overdag
wordt als minimum een halfuurdienst geëist. In de (late) avonduren is
als minimumeis een frequentie van één keer per uur vastgelegd. De
gemeente verzekert hiermee een basisniveau voor het busvervoer in de
wijken. Een substantieel deel van de rijksbijdrage is nodig voor deze
basisfrequentie. Het overige budget kan de vervoerder naar eigen
inzicht (creatief) inzetten. De vervoerder zal op zoek gaan naar
kansrijke markten en zal daardoor waarschijnlijk extra reizigers
trekken. Extra reizigers betekent meer opbrengsten. De gemeente legt
vast dat de vervoerder een deel van de extra opbrengsten moet
investeren in de sociale functie van het openbaar vervoer, hetgeen
meestal zal neerkomen in investeringen in het T-busnet.
· Het expressenet wordt in het Programma van Eisen vastgelegd. De
reden hiervoor is dat de gemeente op de routes van het expressenet
flink investeert in busstroken, voorrang bij verkeerslichten en
TOP-knooppunten. De routes voor het T-busnet worden niet vastgelegd.
De vervoerder krijgt de mogelijkheid de routes zo optimaal mogelijk in
te vullen. Om er als gemeente zeker van te zijn dat de sociale functie
van het openbaar vervoer wordt gewaarborgd zal in het Programma van
Eisen de eis worden opgenomen dat een bepaald percentage (nog nader te
bepalen) van de woningen in Tilburg binnen een hemelsbrede afstand van
350 meter van een bushalte ligt.
Waarom aanbesteden?
Openbare aanbesteding is één van de middelen om de doelstellingen voor
het openbaar vervoer in Tilburg, zoals die zijn geformuleerd in het
TOP, te verwezenlijken. De verwachting is dat openbare aanbesteding
leidt tot heldere afspraken over het openbaar vervoer tussen
opdrachtgever en opdrachtnemer en dat de kwaliteit van het openbaar
vervoer verbetert.
Taakverdeling tussen gemeente en vervoerder
Er zijn in principe twee taakverdelingen denkbaar tussen de gemeente
en de vervoerder. Zo is het mogelijk dat de gemeente gedetailleerd
vastlegt waaraan de vervoerder moet voldoen. De vervoerder heeft dan
in feite als enige taak: het rijden met bussen. Een andere
mogelijkheid is dat de gemeente globaal haar doelstellingen formuleert
en de vervoerder alle vrijheid krijgt om deze doelstellingen verder in
te vullen. De gemeente heeft gekozen voor een tussenvorm, waarbij de
gemeente een basisniveau (onder andere om de sociale functie van het
openbaar vervoer te garanderen) bepaalt en de vervoerder binnen de
randvoorwaarden vrijheid heeft om het vervoerproduct verder in te
vullen.
Gecombineerde aanbesteding met combitax (incl. WVG-vervoer)
De gemeente heeft er voor gekozen om de aanbesteding van het openbaar
vervoer (expresselijnen, T-buslijnen en special services) procedureel
gelijk op te laten lopen met de combitax. Vooral als het totale pakket
aan vervoersdiensten in één hand komt, heeft deze de mogelijkheid om
de verschillende soorten vervoer goed op elkaar af te stemmen (bijv.
aansluitingen) en efficiencywinst te behalen (bijvoorbeeld de combitax
inzetten tijdens rustige uren).
Aanleiding
Bij de vaststelling van hét Tilburgs Openbaar vervoer Plan (TOP) in
juni 2000 door de gemeenteraad is besloten dat per 1 januari 2003 een
nieuwe concessie voor het openbaar stadsvervoer Tilburg/Goirle ingaat.
Het TOP (met expresselijnen, T-buslijnen, combitax en TOP-knooppunten)
is uitgangspunt voor de nieuwe concessie. Deze concessie wordt
verleend via openbare aanbesteding. Op dit moment vinden de
voorbereidende werkzaamheden plaats, zodat per 1 januari 2002 de
formele aanbestedingsprocedure opgestart kan worden.