PERSBERICHT

Weinig toekomst voor gratis internet
Rotterdam, 5 juni 2001 - Onderzoeksbureau Blauw Research presenteert vandaag de resultaten van een onderzoek onder internetexperts en consumenten over de huidige en toekomstige situatie in de markt voor internet service providers (ISP's). Aanleiding voor het onderzoek zijn de recente verschuivingen in deze bedrijfstak, met name rond de positie van de zogenaamde gratis ISP's.
Blauw Research vroeg in een kwalitatief opinieonderzoek vijf internetexperts naar hun mening over de actuele ontwikkelingen en hun verwachtingen voor de komende jaren. Vrijwel unaniem oordeelden de geïnterviewden dat er voor gratis internet weinig toekomst bestaat. Uit kwantitatief onderzoek onder ruim zevenhonderd consumenten over gratis internet blijkt dat de meerderheid van mening is dat de daadwerkelijke kosten voor internetten ondoorzichtig zijn. Er wordt echter niet verwacht dat binnenkort het doek definitief valt voor gratis internet. Mocht dit wel zo zijn, dan zal het overgrote deel overstappen naar de goedkoopste abonnementsvorm.
Veranderingen in de ISP-markt
De markt voor ISP's is volgens de experts sterk aan het veranderen. Men vindt dat met name de gratis ISP's op korte termijn andere businessmodellen moeten hanteren om er een gezonde bedrijfsvoering op na te kunnen houden. Journalist Marie-José Klaver van NRC Handelsblad: "Er zijn op dit moment natuurlijk erg veel gratis ISP's, maar ik denk niet dat die het zullen redden. Ik verwacht zelfs dat sommige dit jaar al zullen stoppen met hun activiteiten."
Van de ondervraagde consumenten geeft daarentegen bijna de helft (47%) aan dat zij verwachten dat gratis internet zal blijven bestaan. Functionaliteiten en diensten
Er zijn meer verschuivingen. Waar mensen gebruik maakten van een gratis provider voor 'kennismaking met internet', is nu meer behoefte aan daadwerkelijk gebruik van aangeboden diensten. Marque Joosten, voormalig directeur van Freeler en nu directeur van Funda.nl: "Gratis internet was een mogelijkheid om gratis iets nieuws te verkennen. Er zijn nu nauwelijks mensen meer die geen ervaring hebben met internet. Nu kan iedereen een keuze maken op basis van de functionaliteiten die een provider te bieden heeft." Bij een goede gratis provider hechten consumenten het meeste waarde aan (1) een aantrekkelijke prijs, gevolgd door (2) een snelle verbinding en (3) het waarborgen van privacy. Zeven op de tien (71%) van de gratis internetgebruikers zijn in het algemeen tevreden over de gratis provider. Gevraagd naar een rapportcijfer voor de huidige meest bekende gratis providers, ontvangt Het Net de hoogste waardering, namelijk 6,7 punten, voor haar performance, op afstand gevolgd door Zon (6,2 punten), Wanadoo (6,1 punten) en 12Move (6,1 punten) en Worldonline (5,8 punten). Inzicht in de daadwerkelijke kosten
De experts beschouwen de term 'gratis internet' überhaupt als misleidend, aangezien er altijd telefoonkosten aan verbonden zijn. Deze zijn vaak slecht te overzien voor klanten van de ISP's. Michiel Leenaars, senior beleidsmedewerker bij brancheorganisatie ISOC ziet direct factureren door de ISP als een oplossing hiervoor: "Het is alleen maar toe te juichen dat de werkelijke kosten voor mensen inzichtelijk worden." Ook uit het onderzoek onder consumenten blijkt dat de kosten voor internetten erg ondoorzichtig zijn. Van de ondervraagde internetgebruikers heeft 35% geen idee heeft wat er per maand besteed wordt aan internetten. Wel is een meerderheid (60%) het er mee eens dat gratis internet eigenlijk nooit heeft bestaan, omdat men immers telefoonkosten betaalt.
Nieuwe aanbiedingsvormen
Volgens de meeste geïnterviewde internetexperts kunnen eventuele nieuwe aanbiedingsvormen zelfs tot voordelen voor de consument leiden. Hans Leemans van NLIP: "Het bedrag aan telefoonkosten voor internettoegang waar de consument nu mee geconfronteerd wordt, zal niet enorm afwijken van wat hij als 'flat fee' zal moeten betalen. Met de juiste uitleg zal iedereen een bewuste keuze maken voor de functionaliteit die hij of zij wenst en bereid zijn hiervoor een bedrag te betalen." Een ruime meerderheid, 68,7% van de consumenten geeft echter aan, indien 'hun' gratis provider daadwerkelijk overgaat op een abonnementsvorm waarvoor betaald moet worden, over te stappen naar een andere gratis provider. Ook het overstappen naar internettoegang via ADSL of de kabel is een alternatief indien men toch moet gaan betalen voor internet.
Blauw Research
Blauw Research is het snelst groeiende full-service onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet en online onderzoek staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service onderzoekspartner op het gebied van nieuwe media onderzoek, klant- en medewerkerrelaties, corporate image, merk-, en communicatievraagstukken. Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële services en e-business.