PERSBERICHT
Weinig toekomst voor gratis internet
Rotterdam, 5 juni 2001 - Onderzoeksbureau Blauw Research presenteert
vandaag de resultaten van een onderzoek onder internetexperts en consumenten
over de huidige en toekomstige situatie in de markt voor internet service
providers (ISP's). Aanleiding voor het onderzoek zijn de recente
verschuivingen in deze bedrijfstak, met name rond de positie van de
zogenaamde gratis ISP's.
Blauw Research vroeg in een kwalitatief opinieonderzoek vijf internetexperts
naar hun mening over de actuele ontwikkelingen en hun verwachtingen voor de
komende jaren. Vrijwel unaniem oordeelden de geïnterviewden dat er voor
gratis internet weinig toekomst bestaat. Uit kwantitatief onderzoek onder
ruim zevenhonderd consumenten over gratis internet blijkt dat de meerderheid
van mening is dat de daadwerkelijke kosten voor internetten ondoorzichtig
zijn. Er wordt echter niet verwacht dat binnenkort het doek definitief valt
voor gratis internet. Mocht dit wel zo zijn, dan zal het overgrote deel
overstappen naar de goedkoopste abonnementsvorm.
Veranderingen in de ISP-markt
De markt voor ISP's is volgens de experts sterk aan het veranderen. Men
vindt dat met name de gratis ISP's op korte termijn andere businessmodellen
moeten hanteren om er een gezonde bedrijfsvoering op na te kunnen houden.
Journalist Marie-José Klaver van NRC Handelsblad: "Er zijn op dit moment
natuurlijk erg veel gratis ISP's, maar ik denk niet dat die het zullen
redden. Ik verwacht zelfs dat sommige dit jaar al zullen stoppen met hun
activiteiten."
Van de ondervraagde consumenten geeft daarentegen bijna de helft (47%) aan
dat zij verwachten dat gratis internet zal blijven bestaan.
Functionaliteiten en diensten
Er zijn meer verschuivingen. Waar mensen gebruik maakten van een gratis
provider voor 'kennismaking met internet', is nu meer behoefte aan
daadwerkelijk gebruik van aangeboden diensten. Marque Joosten, voormalig
directeur van Freeler en nu directeur van Funda.nl: "Gratis internet was een
mogelijkheid om gratis iets nieuws te verkennen. Er zijn nu nauwelijks
mensen meer die geen ervaring hebben met internet. Nu kan iedereen een keuze
maken op basis van de functionaliteiten die een provider te bieden heeft."
Bij een goede gratis provider hechten consumenten het meeste waarde aan (1)
een aantrekkelijke prijs, gevolgd door (2) een snelle verbinding en (3) het
waarborgen van privacy. Zeven op de tien (71%) van de gratis
internetgebruikers zijn in het algemeen tevreden over de gratis provider.
Gevraagd naar een rapportcijfer voor de huidige meest bekende gratis
providers, ontvangt Het Net de hoogste waardering, namelijk 6,7 punten, voor
haar performance, op afstand gevolgd door Zon (6,2 punten), Wanadoo (6,1
punten) en 12Move (6,1 punten) en Worldonline (5,8 punten).
Inzicht in de daadwerkelijke kosten
De experts beschouwen de term 'gratis internet' überhaupt als misleidend,
aangezien er altijd telefoonkosten aan verbonden zijn. Deze zijn vaak slecht
te overzien voor klanten van de ISP's. Michiel Leenaars, senior
beleidsmedewerker bij brancheorganisatie ISOC ziet direct factureren door de
ISP als een oplossing hiervoor: "Het is alleen maar toe te juichen dat de
werkelijke kosten voor mensen inzichtelijk worden." Ook uit het onderzoek
onder consumenten blijkt dat de kosten voor internetten erg ondoorzichtig
zijn. Van de ondervraagde internetgebruikers heeft 35% geen idee heeft wat
er per maand besteed wordt aan internetten. Wel is een meerderheid (60%)
het er mee eens dat gratis internet eigenlijk nooit heeft bestaan, omdat men
immers telefoonkosten betaalt.
Nieuwe aanbiedingsvormen
Volgens de meeste geïnterviewde internetexperts kunnen eventuele nieuwe
aanbiedingsvormen zelfs tot voordelen voor de consument leiden. Hans
Leemans van NLIP: "Het bedrag aan telefoonkosten voor internettoegang waar
de consument nu mee geconfronteerd wordt, zal niet enorm afwijken van wat
hij als 'flat fee' zal moeten betalen. Met de juiste uitleg zal iedereen een
bewuste keuze maken voor de functionaliteit die hij of zij wenst en bereid
zijn hiervoor een bedrag te betalen." Een ruime meerderheid, 68,7% van de
consumenten geeft echter aan, indien 'hun' gratis provider daadwerkelijk
overgaat op een abonnementsvorm waarvoor betaald moet worden, over te
stappen naar een andere gratis provider. Ook het overstappen naar
internettoegang via ADSL of de kabel is een alternatief indien men toch moet
gaan betalen voor internet.
Blauw Research
Blauw Research is het snelst groeiende full-service onderzoeksbureau in
Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet en
online onderzoek staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service
onderzoekspartner op het gebied van nieuwe media onderzoek, klant- en
medewerkerrelaties, corporate image, merk-, en communicatievraagstukken.
Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële services
en e-business.