PROEF MET GEBRUIK BUSBANEN DOOR TAXI'S
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten taxi's toe te staan over busbanen en busstroken te rijden. De toestemming geldt bij wijze van proef en duurt een half jaar. De toestemming geldt ook de trajecten voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV).
Het zogeheten medegebruik van busbanen en -stroken door taxi's wordt al enige jaren gedoogd. Er bestaat een regeling voor het gebruik van busbanen door brandweer, politie en ambulances, het medegebruik door taxi's was echter niet in een regeling vastgelegd. De HOV-banen in aanbouw waren aanleiding de kwestie formeel te regelen. Eind vorig jaar is een projectgroep in het leven geroepen met de opdracht een regeling te maken voor heel Utrecht. De samenstelling van de projectgroep was zodanig breed, dat alle aspecten aan de orde konden komen. Naast het openbaar vervoer (GVU) waren daarom ook de taxibranche, de transportwereld, een aantal gemeentelijke diensten en de politie in de projectgroep vertegenwoordigd.
Uiteindelijk is de conclusie getrokken dat taxivervoer (waaronder ook leerlingen-, zieken-, ouderen- en gehandicaptenvervoer met kleine taxibusjes) zodanige overeenkomsten met het openbaar vervoer heeft dat het redelijk is deze vervoerders op de openbaar-vervoerbanen toe te laten. Over het algemeen stuit dat niet op grote bezwaren.
Wel heeft het stelsel van HOV-banen hierin een aparte positie. Deze immers zijn primair bedoeld om het openbaar vervoer een kwaliteitsimpuls te geven. Verstoring door andere gebruikers past daar niet goed bij. Subsidieverstrekker Rijkswaterstaat staat daarom in beginsel kritisch ten opzichte van medegebruik. Toch is Rijkswaterstaat bereid positief om te willen gaan met medegebruik door taxi's. Cruciaal hierbij is de bereidheid van de taxibranche voorwaarden te aanvaarden waaronder men de HOV-baan mag gebruiken, inclusief daaraan verbonden sancties. Tussen de politie en de taxibranche is inmiddels overeenstemming bereikt over deze voorwaarden en sancties. Taxichauffeurs moeten zich houden aan de geldende regelingen op de busbanen, waaronder het systeem van verkeerslichten ("negen-ogen"). Ze mogen alleen de busbanen gebruiken als ze in dienst rijden. Het tijdelijk intrekken van de ontheffing behoort tot de sancties die opgelegd kunnen worden.
Daarmee is de weg vrij om te starten met een proef met medegebruik op alle busbanen en -stroken in Utrecht (uitgezonderd de 'tidal-flow'-baan tussen Verkeersplein Hooggelegen en het 24 oktoberplein). De proef start tegelijkertijd met de opening van de HOV-baan, zondag 10 juni aanstaande. De proef eindigt op 31 december 2001. Het college stelt binnenkort de criteria vast op basis waarvan het medegebruik beoordeeld wordt.
5 juni 2001