Gemeente Utrecht

PERSGESPREK COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

Dinsdag 5 juni, 16.15 uur

Let op: de persconferentie begint vandaag om 16.15 uur in plaats van de gebruikelijke tijd van 16.00 uur.

Perskamer 1.03, Stadhuis

Geannoteerde agenda naar aanleiding van de vergadering van het college van burgemeester en wethouders d.d.5 juni 2001.


1. Huisvesting politie
Het college van b & w heeft kennis genomen van de notitie huisvesting van de politie. Eind 1999 heeft de politie een strategische huisvestingsvisie 2000-2005 gepresenteerd. Daarin werd vastgesteld dat de huisvestingssituatie een divers beeld gaf. Om een goede afweging te kunnen maken tussen de capaciteit die nodig is om een politievoorziening voor het publiek geopend te hebben en de bijdrage van een dergelijke voorziening aan de bereikbaarheid en beschikbaarheid van politiezorg is een zogenaamd sterrensysteem ontwikkeld. Het aantal sterren geeft het niveau van service per voorziening weer.

In de notitie wordt ook nader ingegaan op een aantal ontwikkelingen.

Het wijkteam Zuid van district Tolsteeg is gehuisvest in een politiepost aan de Duurstedelaan in Hoograven. Dit pand wordt door de politie gehuurd van KPN. Omdat KPN het pand zelf gaat gebruiken moet de politie het verlaten. Er is gezocht naar geschikte vervangende huisvesting, maar dit is niet gelukt. Medio juni 2001 wordt het wijkteam Zuid gehuisvest in het districtsbureau. De politie zal dan spreekuur houden in Lunetten in de Musketon en in Hoograven bij het wijkbureau Zuid.

Een deel van het wijkteam Overvecht is gehuisvest in een politiepost aan de Kastordreef in een portable kantoorunit. Deze unit is medio 1996 geplaatst voor de duur van vijf jaar. Binnenkort verstrijkt deze termijn. Omdat het wijkteam Overvecht nu niet over gezamenlijke huisvesting beschikt, kiest de politie er voor om niet elders in de wijk een nieuwe politiepost te openen. Bovendien is er een geringe aanloop bij de post aan de Kastordreef. Er werden in 2000 minder dan 400 aangiften gedaan op een totaal van bijna 9.800 in het district Utrecht Noord. Door sluiting van de post aan de Kastordreef wordt capaciteit vrijgemaakt. De politie voegt deze capaciteit, die in ieder geval bestaat uit 2 extra wijkagenten, toe aan de capaciteit van het wijkteam Overvecht.

Het nieuwe districtskantoor van district Marco Polo is 's nachts niet voor het publiek geopend. Deze nachtelijke sluiting heeft een extra capaciteit van twee politiemensen per nacht opgeleverd, die is toegevoegd aan het toezicht op straat. Bij dit bureau is een voorziening getroffen zodat een bezoeker 's nachts via een intercom contact krijgt met een politiemedewerker. Als directe politiezorg moet worden geboden, dan onderneemt de noodhulp onmiddellijk actie. Als het gaat om het doen van aangifte dan wordt verwezen naar bureau Paardenveld of wordt verzocht de aangifte tijdens de openingsuren te doen.

Deze nachtelijke sluiting zal ook worden ingevoerd bij de districtsbureau van Tolsteeg en Utrecht Noord. Dit gebeurt echter pas als aan een aantal randvoorwaarden is voldaan, zoals het aanbrengen van een intercominstallatie. Het is op dit moment nog niet bekend wanneer wordt overgaan tot nachtelijke sluiting. Zodra dit het geval is zal de politie dit uitgebreid bekend maken.

Uitgangspunt van de politie blijft om in de toekomst aan te sluiten bij publieksfuncties van gemeentelijke wijkservicecentra.

De wethouders Van Kleef, Spekman en Verhulst vinden dat er meer helderheid moet komen over de huisvesting van de politie in de wijken.

De notitie wordt in de commissie voor Algemene Zaken, van september besproken.


2. Jaarverslag 2000 politiedistricten stad Utrecht
Het college van b & w heeft kennis genomen van het jaarverslag van de vier politiedistricten in de stad Utrecht. In 2000 zijn accenten in het politiewerk vooral gelegd op de bestrijding van geweld, waarbij met name straatroof de absolute prioriteit had, direct gevolgd door aanpak van de jeugdcriminaliteit.

De aanpak van straatroof lijkt na 2 jaar zijn vruchten af te werpen. Het aantal aangiften is behoorlijk afgenomen en daarmee lijkt de beoogde trendbreuk ingezet. Het afgelopen jaar daalde het aantal aangiften ten opzichte van 1999 met 8%. In voorgaande jaren was er nog sprake van een stijging van 43% en 28%. Het team Robuust hield in totaal 137 verdachten aan: er werden 140 straatroven opgelost en daarnaast nog eens 78 misdrijven, voornamelijk autoinbraken. De repressieve aanpak met de actie Snelweg lijkt succesvol. Op de dagen dat de bromfietscontroles in de stad uitgevoerd worden, daalt het aantal aangiften van straatroof. Het aantal slachtoffers boven de 50 jaar nam in 2000 af, evenals het aantal slachtoffers boven de 65 jaar. Dit percentage daalde van 12% in 1998 en 1999 naar 5% in 2000. Het aantal berovingen waarbij een tas werd buit gemaakt is gedaald. Het aantal berovingen waarbij een GSM werd buit gemaakt steeg in de maanden september t/m december 2000.

Medio november 2000 vond de conferentie straatroof plaats. Met een plan van aanpak straatroof is de politie overtuigd dat samen met de partners in de veiligheid de preventiekant van het delict straatroof verder uitgewerkt gaat worden.

In de aanpak van jeugdcriminaliteit is een belangrijke vooruitgang geboekt in de doorlooptijden van processenverbaal. In 1998 was het % binnen 30 dagen ingezonden processenverbaal nog 23.6%. In 2000 is dit % gestegen tot 67.4%.

Op alle 4 de districten is inmiddels invulling gegeven aan het zogenaamde justitie-overleg (Openbaar Ministerie, Bureau Jeugdzorg, Raad voor de Kinderbescherming, Welzijn en politie). In dit overleg vindt afstemming plaats tussen justitiepartners en welzijn over een gerichte, individuele aanpak met betrekking tot een ontspoorde jongere. Daarnaast wordt op de districten gewerkt met een top-10 lijst van jongeren en is een aanvang gemaakt met het project Intensieve Traject Begeleiding (ITB) van het Bureau Jeugdzorg (intensieve begeleiding onder door de kinderrechter opgelegde schorsende voorwaarden).

Het aantal woninginbraken is na een lichte stijging in 1999 in 2000 weer gedaald met bijna 17% ten opzichte van 1999. Het inbraakrisico komt daarmee op 2.2% voor de stad en ligt daarmee onder het landelijk gemiddelde van 2.3%. Ten opzichte van 1997 is een daling van ruim 26% te zien. Regionaal is het aantal woninginbraken met 0.75% gedaald ten opzichte van 1999.

Ook het aantal verkeersongevallen, zowel materieel als met letsel, daalde respectievelijk met 9.3% en 13.3%. Het regionale project Verkeer Onder Controle (VOC) dat zich met name richt op de controle van het speerpunt snelheid, lijkt zijn vruchten af te werpen.

Het totaal aantal geregistreerde misdrijven bedraagt in 2000: 48.434, hetgeen een lichte stijging met 3.6% betekent ten opzichte van 1999 (totaal van 46.754 geregistreerde misdrijven). Bron: Geïntegreerd Informatie en Data Systeem, Politie Regio Utrecht. Cijfers zijn exclusief Vleuten - De Meern Deze stijging wordt vooral veroorzaakt door de stijging van het aantal diefstallen vanaf/uit de auto. Dit delict stijgt van 15.309 in 1999, naar 18.356 aangiften in 2000. Een stijging van maar liefst 19.9%. Het is daarmee het delict dat 37.9% beslaat van het totaal aantal geregistreerde delicten in de stad Utrecht. Regionaal is het aandeel 27.4% van het totaal aantal geregistreerde delicten. Het regionaal preventieteam is in samenwerking met de districten een grootscheepse preventieactie gestart. Preventieve acties en stelselmatige dadergerichte aanpak moeten ertoe leiden dat in 2001 een trendbreuk met betrekking tot dit delict wordt bewerkstelligd.

Het aantal brom- en snorfietsendiefstal daalde wederom met 19% ten opzichte van 1999 (regionaal met 15.2%) en fietsendiefstal neemt eveneens af met 5.0% (regionaal een stijging van 14.9%).

Ook andere zaken kregen de aandacht in 2000. Ten behoeve van het EK voetbal in juni, direct gevolgd door het Prinselijk Huwelijk van Bernard en Annet Sèkreve op 6 en 8 juli werd een projectmanagementorganisatie (PMO) opgezet. Beide zaken zijn goed verlopen. Er deden zich nagenoeg geen incidenten voor.

Maar ook trieste zaken werden opgepakt en tot een goed einde gebracht: de dubbele moord aan de Oude Gracht werd opgelost, evenals de gewelddadige dood van Yasmina El Habchi in de wijk Zuilen. Het schietincident in een kapsalon aan de Croeselaan heeft helaas nog niet tot de aanhouding van een verdachte geleid.

Hoog op de agenda stond ook de ontwikkelingen rond het project Binnenplaats en gebruikersruimten in en om Hoog Catharijne. De politie is actief betrokken bij de keuze van de diverse locaties, de bewonersavonden en de uitwerking van diverse protocollen en beheersplannen.

Het verslag wordt besproken in de raadscommissie Algemene Zaken, Veiligheid c.a. op 19 juni 2001


3. 0,9 Miljoen voor verbeteren kwaliteit woonomgeving Noordoost
Het college heeft ingestemd met maatregelen gericht op het versterken van de kwaliteit van de woonomgeving in Noordoost. Voor de maatregelen wordt NLG 900.000 gereserveerd. De maatregelen vloeien voort het project wijkbestedingen in Noordoost.

De maatregelen voor dit jaar richten zich op het herstellen en verbeteren van de speelvoorzieningen in de wijk. Hiervoor wordt een bedrag uitgetrokken van NLG 545.000.

Dit is niet de totale gemeentelijke inspanning die zal worden gepleegd dit jaar in het kader van de pilot. Ook vanuit andere geldstromen worden onderdelen van het programma uitgevoerd.

Het programma voor Noordoost, waarvoor uit de gelden voor de Sociale Infrastructuur een bedrag beschikbaar is van NLG 0,9 miljoen, wordt in vier jaar uitgevoerd. Voor de jaren 2001/2002 is een bedrag van NLG 545.000 beschikbaar om de voorstellen uit het programma uit te voeren. Na 2002 is er nog eens NLG 355.000 beschikbaar om de rest van de maatregelen gedurende de termijn van twee jaar uit te voeren. Op basis van de ervaringen met de projecten in 2001/2002 zal het college eind volgend jaar besluiten over de exacte invulling van de resterende middelen.

Het geld zal besteed worden aan maatregelen waaraan de bewoners van de wijk de hoogste prioriteit hebben gegeven. In de wijk Noordoost zijn nog veel speelplekken ingericht op een manier zoals in de jaren tachtig acceptabel was. Een van de resultaten van de in dit kader uitgevoerde wijkschouwen was dat deze plekken niet meer voldoen aan de tegenwoordige speelbehoeften. Een speciale wijkbegeleidingsgroep van bewoners en gemeente heeft daarom, in samenspraak met de wijkcommissie, besloten een flinke onderhoudsimpuls te geven aan de verbetering van de speelplekken in Noordoost.


4. Krediet achterstallig onderhoud schoolgebouwen
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten een krediet van NLG 3.337.000,-- beschikbaar te stellen ten behoeve van de uitvoering van het achterstallig onderhoud aan bijzondere scholen voor primair onderwijs en gemeentelijke gymzalen. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan een raadsbesluit uit 1996 over het achterstallig onderhoud van de schoolgebouwen voor het primair onderwijs. Dit raadsbesluit vloeide voort uit de afspraken die de gemeente gemaakt heeft met de schoolbesturen over de schoolgebouwen, naar aanleiding van de overdracht van de schoolgebouwen van het Rijk naar de gemeente. Het onderhoud van de schoolgebouwen is primair de verantwoordelijkheid van de schoolbesturen.

Het gaat hier om de laatste fase van de uitvoering van het raadsbesluit uit 1996. In een eerdere fase werden de openbare scholen opgeknapt. Met deze investeringsimpuls is het toenmalig geconstateerde achterstallig onderhoud weggewerkt.

Het voorstel is aan de orde in de raadscommissie Ruimtelijke Ordening, Wonen, Grondzaken en Onderwijs d.d. 26 juni 2001.


5. Fysieke veiligheid
Het college van b&w heeft kennis genomen van de eerste resultaten van een onderzoek naar de fysieke veiligheid in Utrecht. In dat onderzoek wordt bezien hoe de gemeente momenteel omgaat met vergunningverlening en handhaving. In vervolg daarop zullen maatregelen ter verbetering van de huidige situatie worden geformuleerd.

In zijn algemeenheid is volgens het onderzoek het grootste probleem dat het ontbreekt aan een breed gedragen normatief kader: we weten met elkaar - overheid en particuliere sector - niet goed welk gedrag we verwachten rond het waarborgen van de fysieke veiligheid. Dit leidt tot discussies over verantwoordelijkheidsverdeling en een onvoldoende 'veiligheidsbesef' bij zowel de overheid als private instanties en burgers. Dit besef is weliswaar toegenomen na de recente rampen, maar nog steeds niet voldoende. Zo zijn er na de brand in Volendam maar weinig extra aanvragen om vergunningen ingediend en is de gemeente ook nog niet tot aanschrijving van alle vergunningplichtige bedrijven en instellingen overgegaan. Een aandachtspunt daarbij is overigens dat de eigenaren en gebruikers van de inrichtingen vaak grote financiële investeringen moeten doen als zij aan vergunningsvoorschriften trachten te voldoen.

Intern gemeentelijk leidt het ontbreken aan een adequaat normatief kader tot een onvoldoende handhavingscultuur, zowel bestuurlijk als ambtelijk, resulterend in bijvoorbeeld aanpassing van vergunningen aan de bestaande situatie.

Meer concreet zijn in de beleving van de brandweer en de afdelingen Milieu en Bouwbeheer de volgende interne aspecten van de huidige situatie het belangrijkst:

Negatief:
* Achterstand in verlening van gebruiksvergunningen ten opzichte van de planning in 1995.
* Onvoldoende periodiek toezicht op verleende gebruiks- en milieuvergunningen.
* Onduidelijkheid over rolverdeling Milieu-Brandweer bij verlening milieuvergunningen.
* Niet actief opsporen.
* Brandbeveiligingsverordening wordt niet gebruikt. Positief:
* Samenwerking in dit proces heeft intern gemeentelijk nu al gerendeerd (bijvoorbeeld een scherper inzicht in de werkprocessen).
* De gemeente stelt in het algemeen goede vergunningen op.
* De belangrijkste milieuvergunningplichtige bedrijven heeft de gemeente goed in beeld en zijn of worden (binnen één jaar) van een vergunning voorzien.
* Een procesbeschrijving voor de vergunningverlening waarin Bouwbeheer en de Brandweer samen zijn betrokken, is inmiddels gereed. Het college heeft ingestemd met een vervolgaanpak, die moet leiden tot een voorstel voor concrete maatregelen eind dit jaar. Daarnaast vindt reeds besluitvorming plaats in de raad over de Hoofdlijnennotitie van de brandweer. Daarin worden maatregelen voorgesteld om de achterstand bij de verlening van de gebruiksvergunningen in te lopen.

Op 22 mei jongstleden heeft de raad een hoorzittinggehouden, waarin aan bewoners en gebruikers van deze stad gevraagd werd wat hun mening was over de wijze waarop in Utrecht met de regulering en handhaving van de fysieke veiligheid wordt omgegaan. Het college stelt voor dat de resultaten van de hoorzitting en de wijze waarop de raad daarmee wil omgaan, mee te nemen in het vervolg van het onderzoek.

De resultaten van het onderzoek zijn aan de orde in de raadscommissie voor Algemene Zaken van 19 juni aanstaande.


6. Startnotitite MilieuBeleidsPlan
Het college van b&w heeft ingestemd met de startnotitie Milieubeleidsplan. In deze startnotitie is aangegeven hoe het proces tot het uiteindelijke MBP zal verlopen. Het college wil hierbij alle relevante doelgroepen actief betrekken. Het milieubeleidsplan zal een looptijd hebben van 5 jaar. Aan het milieubeleidsplan zal een uitvoeringsgericht programma worden gekoppeld.

Het voorstel van het college van b&w komt aan de orde in de raadscommissie voor het Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en Vervoer.


7. Verkeersbesluit HOV-busbaan CS De Uithof, gedeelte Vredenburg - Kruisstraat
Het college van burgemeester en wethouders hebben verkeersmaatregelen vastgesteld ten behoeve van de HOV-busbaan CS De Uithof, voor het gedeelte Vredenburg Kruisstraat. Tegen de verkeersmaatregelen kan gedurende een periode van zes weken bezwaar gemaakt worden. In die periode liggen de maatregelen ter inzage bij het gemeentelijk informatiecentrum en bij het projectbureau HOV.

Het verkeersbesluit bestaat voor een deel uit in te trekken verkeersmaatregelen en deels uit nieuwe verkeersmaatregelen. De belangrijkste uitgangspunten van het verkeersbesluit zijn de volgende. Op het deel Vredenburg t/m Kruisstraat gaat een maximumsnelheid gelden van 30 km/uur. De busbaan wordt als zogenaamde (doorgaande) hoofdroute aangemerkt. Dit betekent dat het verkeer op de busbaan voorrang krijgt op kruisingen. Het verkeersbesluit regelt ook het medegebruik van de busbaan door overig verkeer. Daarbij gaat het om het gedeelte Neude Lucas Bolwerk (stad-uit) en de Kruisstraat (stad-in). Op het overige gedeelte van de busbaan is medegebruik van ontheffingshouders mogelijk (nooddiensten, taxi s). Uit het oogpunt van veiligheid en overzichtelijkheid, en om consequent handhaven mogelijk te maken, is besloten bromfietsers gebruik te laten maken van de fietspaden langs de busbaan. De inrichting van de HOV-busbaan dwingt de gebruikers niet tot de beperking van zijn snelheid tot maximaal 30 km/uur. Dit wordt wel afgedwongen door het instellen van een inhaalverbod op de busbaan en het opstellen van een strakke dienstregeling voor de bussen, waarbij deze niet harder rijden dan 30 km/uur. De bussen fungeren dan als een buffer die het voor het overige verkeer nagenoeg onmogelijk maken harder dan de toegestane maximum snelheid te rijden. De maatregelen die genomen worden om de maximum snelheid af te dwingen worden na enige tijd geëvalueerd en eventueel aangepast of aangevuld. Op het Janskerkhof zijn twee situaties waarvoor nog geen definitieve verkeersmaatregelen zijn vastgesteld. Na een schouw hebben politie en Openbaar Ministerie aangegeven dat op het Janskerkhof niet gesproken kan worden van een vrijliggend fietspad. Ook de inrichting van de oversteek voor fietsers bij de afslag richting Korte Jansstraat voldoet niet aan de voorschriften. Voor beide punten worden oplossingen gezocht. Tot die tijd worden tijdelijk verkeersmaatregelen ingesteld.

Het verkeersbesluit voor de Biltstraat wordt genomen nadat de nog lopende bestemmingsplanprocedure geheel is afgerond. Tot die tijd gelden ook hier tijdelijke maatregelen.

Het verkeersbesluit wordt behandeld in de raadscommissie Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en Vervoer.


8. Voorstellen Recht van Initiatief: Pomp Kosdreef en Herinrichting Van Alphenplein
Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor om twee voorstellen die zijn ingediend in het kader van de regeling 'Recht van initiatief' nader te laten onderzoeken door de desbetreffende Wijkcommissies. Dit is een gebruikelijke stap in de procedure. De wijkcommissies nemen binnen 3 maanden een besluit over het honoreren van de initiatiefvoorstellen. Het gaat om de volgende twee nieuwe initiatiefvoorstellen:


1.Pomp aan de Kosdreef (wijk Overvecht)
De Tuin-Adoptie-Klub (TAK) in Overvecht stelt voor om de bestaande nostalgische waterpomp op de Kosdreef weer in ere te herstellen door reparatie en aansluiting op de waterleiding.


2. Herinrichting Van Alphenplein (wijk Oost)
Een aantal bewoners in Oudwijk, verenigd in de Pleincommissie, is al langere tijd bezig met een verbeterplan voor het Van Alphenplein en de herinrichting van het plein als speel- en ontmoetingsplek.

De gemeenteraad besluit op 28 juni 2001 of de wijkcommissies deze initiatiefvoorstellen gaan afhandelen.


9. Kredietverlening Smakkelaarsveld/Op-Maat
Het college van burgemeester en wethouders trekt geld uit om op korte termijn de leefbaarheid in het Stationsgebied te verbeteren. In het Collegeprogramma Utrecht in Uitvoering is afgesproken nog dit jaar werk te maken van de klachten en signalen van de afgelopen jaren over de aanloop van verslaafde dak- en thuislozen, de sociaal onveilige situatie, zwerfvuil en verpaupering en de toename van alle soorten verkeer en afnemende verkeersveiligheid. Rond het Smakkelaarsveld en het Stationsplein zal het College de komende jaren een intensiever beheer voeren. Op een aantal plekken wordt de indeling van openbare ruimte aangepast. (herstructurering).

De korte termijnmaatregelen vallen niet onder de vergaande aanpassing van het Stationsgebied, waarover in het voorjaar van 2002 een raadplegend referendum plaatsvindt. Het gaat nu om het verbeteren van de fiets- en voetgangersverbindingen op het Smakkelaarsveld en om een grote schoonmaakactie rond het Stationsplein. De opschoonactie gebeurt in de zomer, de herstructurering bij het Smakkelaarsveld start eind van het jaar.

De maatregelen zijn uitgewerkt in het project "Op-maat". In dit project is gekeken naar de fiets- en voetgangersverbindingen op het Smakkelaarsveld. De bedoeling is door een andere inrichting de verkeerssituatie aan de kant van het Gildenkwartier overzichtelijker en daarmee veiliger te maken. De rijbaan voor bussen en auto s blijft ongemoeid. Het College wil de maatregelen eind 2001 laten uitvoeren en heeft daar een budget van één miljoen gulden voor beschikbaar gesteld.

Op nog kortere termijn wil het college beginnen met een opknapactie van twee ton rond het Stationsplein. Zeker nu er in de nabijheid van Hoog Catharijne twee opvangplekken komen voor verslaafden, wil de gemeente extra aandacht geven aan het beheer in het gebied. Voor dit verbeterd beheer is voorlopig drie ton extra uitgetrokken, naast het normale beheerbudget. Het college laat nu onderzoeken hoeveel het verbeterd beheer in de toekomst -blijvend- zal gaan kosten.


10. Alternatief planontwikkeling Fort Blauwkapel
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft een besluit genomen over de planontwikkeling voor Fort Blauwkapel. Het college zal de raad voorstellen om het huidige stedenbouwkundig plan en het voorontwerp bestemmingsplan voor het fortdorp Blauwkapel te handhaven, maar het aantal te realiseren woningen te beperken tot 16.

De planontwikkeling van het fortdorp Blauwkapel heeft in de afgelopen drie jaar een intensieve voorbereiding gekend. Het college heeft, gehoord de voormalige raadscommissie, een stedenbouwkundig plan laten opstellen dat uitgaat van de bouw van in totaal 28 woningen.

Tegen dit plan is met name onder de huidige bewoners van het fortdorp veel weerstand gerezen. In verband daarmee heeft het nieuwe college van B. en W. een alternatief plan laten opstellen dat recht doet aan de verschillende uitgangspunten maar het aantal te bouwen woningen beperkt tot 16.

Het aantal woningen op de bouwlocatie "Huis te Veen" wordt teruggebracht van 11 tot 8. Daarvan worden er 3 woningen (voorlopig) niet gebouwd. De bouwlokatie " Huis te Veen" wordt gerealiseerd door het uitgeven van vijf bouwkavels onder de voorwaarde dat de kopers zich verplichten om de architectuur van de te bouwen woningen aan een speciale goedkeuringsprocedure te onderwerpen.

Het nieuw te bouwen "hofje" op de bouwlokatie Kazernekwartier wordt teruggebracht van 9 naar 7.

Met deze nieuwe koers, beoogt het college recht te doen aan de uitgangspunten voor de herontwikkeling van dit fortdorp (levend monument), en het verlangen van de huidige bewoners het aantal woningen te verminderen.

Door de kavels in een duurder segment te ontwikkelen, zal de grondexploitatie sluitend blijven.

Het college zal op korte termijn met de bewoners nader overleg voeren over deze planontwikkeling.

Het voorstel is aan de orde in de raadscommissie van Ruimtelijke Ordening, Wonen, Grondzaken en Onderwijs.


11. Jaarrekening 2000 van de gemeente Utrecht
De gemeente Utrecht heeft over het jaar 2000 gemeentebreed een voordelig resultaat behaald van 39,3 miljoen gulden. Dit blijkt uit de gemeenterekening die in het college van burgemeester en wethouders aan de orde is geweest. Het resultaat van 39,3 miljoen gulden is de uitkomst van diverse voor- en nadelen gedurende het jaar, waarbij met name de door de gemeente onbeïnvloedbare baten en lasten, zoals rente-inkomsten en de van het rijk ontvangen uitkering uit het Gemeentefonds, het beeld bepalen. In lijn met de voorjaarsnota 2001 wil het college een groot deel van het voordeel (25 miljoen) inzetten voor incidentele bestedingen in 2001 en 2002. Daarnaast wil het college ca. 14 miljoen gulden inzetten voor een aantal knelpunten in de bedrijfsvoering van een aantal diensten (Brandweer, Dienst Burgerzaken en Gemeentebelastingen, dienst Wijkbeheer en Stadsvernieuwing, Dienst Stadsbeheer en Muziekcentrum Vredenburg). Naast het voordelige resultaat van 39,3 miljoen gulden, is in 2000 ook de vermogenspositie van de gemeente verbeterd. dit hangt vooral samen met de in 2000 ontvangen tweede tranche van de verkoopopbrengst van de UNA-aandelen. Ook de jaarrekening van de voormalige gemeente vleuten-De Meern is aan de orde geweest. Deze laat over het jaar 2000 een nadelig resultaat van 6 miljoen gulden zien. Dit tekort wordt nagenoeg geheel veroorzaakt door achterblijven van de bouwproductie ten opzichte van de raming, waardoor de inkomsten uit bouwleges aanzienlijk lager zijn uitgevallen. Dit nadeel wordt in zijn geheel ten laste gebracht van de algemene reserve van de voormalige gemeente Vleuten-De Meern.

De beide jaarrekeningen worden in de gemeenteraad van 13 september besproken.


12. Lijn 4
Het college van b&w heeft in beginsel besloten dat buslijn 4 bij de Biltstraat een andere route gaat rijden. Voorheen reed lijn 4 via de Biltstraat en de Prinsesselaan naar het Diakonessenhuis en vice versa. Vanaf het najaar rijdt lijn 4 vanaf de Biltstraat richting Diakonessenhuis via de Snellenlaan, Museumlaan en de Prinsesselaan. In de terugrichting zal de lijn via de Emmalaan, Museumlaan en Snellenlaan naar de Biltstraat rijden. De halte Prinsesselaan blijft in de richting Diakonessenhuis bestaan, in de andere richting wordt een halte aangelegd langs de Museumlaan ter hoogte van de Emmalaan. De lijnwijziging maakt het noodzakelijk dat het kruispunt Prinsesselaan / Museumlaan wordt aangepast zodat bussen de draaicirkel kunnen halen. Deze werkzaamheden kunnen gezien de besluitvormingstermijn en de termijn die nodig is voor het tekenen van een nieuw ontwerp in het najaar worden uitgevoerd. Tot deze tijd zal lijn 4 tijdelijk in beide richtingen via de Emmalaan, Museumlaan en Snellenlaan blijven rijden.

Het nieuwe kruispuntontwerp zal ook door het college worden behandeld en zal de inspraakprocedure volgen. Deze lijnvoering is gekozen boven vier andere onderzochte alternatieven. Twee van de vier andere alternatieven kostten op jaarbasis tussen de twee en vier ton extra aan bijdragen voor de busexploitatie. De andere twee alternatieven vergen forse ingrepen in het kruispuntontwerp Prinsesselaan/Museumlaan.

Het voorstel is aan de orde in de raadscommissie voor Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en Vervoer. Het college wil eerst dit advies afwachten alvorens een definitief besluit te nemen.

Utrecht, 5 juni 2001

N.B.

De districtschef Paardenveld, de heer B. Rookhuijzen, zal namens de vier districtschefs in de stad bij de persconferentie van het college op 5 juni a.s. aanwezig zijn voor bovenstaande punten een en twee.