05-06-2001
Nieuwe opzet schuldhulpverlening
Eind dit jaar wordt gestart met een nieuwe vorm van
schuldhulpverlening binnen Tilburg. Onderzoek heeft uitgewezen dat de
schuldhulpverlening in Tilburg effectiever en efficiënter
georganiseerd kan worden. De nieuwe vorm betekent dat de regie voor de
schuldhulpverlening bij de gemeente komt te liggen, waarbij nauw wordt
samengewerkt met zorginstellingen in de stad. Met een aantal
belangrijke partners, waaronder als grootste het Instituut
Maatschappelijk Werk, is overeenstemming bereikt over de doelgroep en
de functie van de nieuwe gemeentelijke
schuldhulpverleningsorganisatie. De nieuwe opzet wordt besproken in de
raadscommissie Sociale Zaken, Arbeidsmarkt- en Minderhedenbeleid van
11 juni a.s.
Nieuwe opzet
De nieuwe plannen leiden tot een andere taakverdeling tussen gemeente
en maatschappelijke organisaties. De gemeente voert de regie en is
verantwoordelijk voor de organisatie van de schuldhulpverlening. De
externe partners zijn met name het Instituut Maatschappelijk Werk,
Reclassering, Sociaal Pedagogische Dienst, Kentron, Geestelijke
Gezondheidszorg GGZ en Traverse.
Doel is het bieden van hulp aan mensen met een problematische schuld.
Alle mensen kunnen zich rechtstreeks of via intermediairs tot de
gemeentelijke schuldhulpverleningsorganisatie wenden. Voor een deel
zullen hulpvragen binnen deze organisatie worden afgehandeld. Voor het
overige zal er sprake zijn van samenwerking met de zorginstellingen in
de stad. Uitgangspunt is dat alle specifieke schuldhulpverleningstaken
zoals inventarisatie van de schulden, treffen van voorlopige
voorzieningen, schuldregelingen etc. door de gemeente kunnen worden
uitgevoerd.
Samenwerking
Om het doel 'het bieden van hulp aan mensen met een problematische
schuld' te kunnen bereiken moet er worden samengewerkt. Financiële
problemen hebben immers ook belangrijke sociale en maatschappelijke
gevolgen en vaak ook omgekeerd. Naast financiële oplossingen voor
gemaakte schulden moet er ook aandacht zijn voor budgetbegeleiding,
mogelijkheden tot gedragsverandering en de leefsituatie waarin mensen
verkeren.
Bij een integrale aanpak geven de verschillende organisaties
gezamenlijk vorm aan het benodigde hulpaanbod. De zorginstellingen, de
schuldhulpverleningsorganisatie en de gemeente hebben ieder hun eigen
deskundigheid op een deelgebied van de schuldhulpverlening. Door deze
te koppelen ontstaat een eenduidig hulpaanbod dat voor de mensen, de
intermediairs, de maatschappelijke organisaties en zorginstellingen
inzichtelijk en herkenbaar is.
Gemeente Tilburg