Gemeente Tilburg

05-06-2001

Nieuwe opzet schuldhulpverlening

Eind dit jaar wordt gestart met een nieuwe vorm van schuldhulpverlening binnen Tilburg. Onderzoek heeft uitgewezen dat de schuldhulpverlening in Tilburg effectiever en efficiënter georganiseerd kan worden. De nieuwe vorm betekent dat de regie voor de schuldhulpverlening bij de gemeente komt te liggen, waarbij nauw wordt samengewerkt met zorginstellingen in de stad. Met een aantal belangrijke partners, waaronder als grootste het Instituut Maatschappelijk Werk, is overeenstemming bereikt over de doelgroep en de functie van de nieuwe gemeentelijke
schuldhulpverleningsorganisatie. De nieuwe opzet wordt besproken in de raadscommissie Sociale Zaken, Arbeidsmarkt- en Minderhedenbeleid van 11 juni a.s.

Nieuwe opzet
De nieuwe plannen leiden tot een andere taakverdeling tussen gemeente en maatschappelijke organisaties. De gemeente voert de regie en is verantwoordelijk voor de organisatie van de schuldhulpverlening. De externe partners zijn met name het Instituut Maatschappelijk Werk, Reclassering, Sociaal Pedagogische Dienst, Kentron, Geestelijke Gezondheidszorg GGZ en Traverse.
Doel is het bieden van hulp aan mensen met een problematische schuld. Alle mensen kunnen zich rechtstreeks of via intermediairs tot de gemeentelijke schuldhulpverleningsorganisatie wenden. Voor een deel zullen hulpvragen binnen deze organisatie worden afgehandeld. Voor het overige zal er sprake zijn van samenwerking met de zorginstellingen in de stad. Uitgangspunt is dat alle specifieke schuldhulpverleningstaken zoals inventarisatie van de schulden, treffen van voorlopige voorzieningen, schuldregelingen etc. door de gemeente kunnen worden uitgevoerd.

Samenwerking
Om het doel 'het bieden van hulp aan mensen met een problematische schuld' te kunnen bereiken moet er worden samengewerkt. Financiële problemen hebben immers ook belangrijke sociale en maatschappelijke gevolgen en vaak ook omgekeerd. Naast financiële oplossingen voor gemaakte schulden moet er ook aandacht zijn voor budgetbegeleiding, mogelijkheden tot gedragsverandering en de leefsituatie waarin mensen verkeren.
Bij een integrale aanpak geven de verschillende organisaties gezamenlijk vorm aan het benodigde hulpaanbod. De zorginstellingen, de schuldhulpverleningsorganisatie en de gemeente hebben ieder hun eigen deskundigheid op een deelgebied van de schuldhulpverlening. Door deze te koppelen ontstaat een eenduidig hulpaanbod dat voor de mensen, de intermediairs, de maatschappelijke organisaties en zorginstellingen inzichtelijk en herkenbaar is.