4 Juni 2001: Tom Coronel bevestigd door Johansson team
Middels een persverklaring is vandaag officieel bevestigd dat Tom
Coronel voor Johansson Racing uitkomt tijdens de 24 uurs race van Le
Mans. Verder maakte het team bekend dat Patrick Lemarie, bekend als
testrijder van het BAR-Honda Formule 1 team het team zal completeren.
Uiteraard stond vanaf het begin al vast dat Stefan Johansson, Le Mans
winnaar in 1997 met de Joest Porsche als rijder/teameigenaar mee zou
doen aan de race.
Tom Coronel zal aanstaande woensdag naar Engeland afreizen om een
stoeltje te passen. Vervolgens zal hij donderdag op het circuit van
Snetterton een shakedown test uitvoeren met de Gulf Audi R8.
4 Juni 2001: Winst voor Coronel tijdens Pinksterraces
Tom Coronel behaalde, net als afgelopen zaterdag in de kwalificaties,
wisselende resultaten op het Circuit Park Zandvoort tijdens de
Pinksterraces. Gezien zijn negende startplaats was een goed resultaat
in de eerste race al bij voorbaat een moeilijke opgave. De zwarte kat
die vlak voor de start het rechte stuk overstak leek zelfs nog meer
onheil aan te kondigen. Gelukkig bleef het grote onheil ons bespaard,
al waren er wel opvallend veel uitvallers in de race. In de eerste
ronde van de acht ronden tellende sprintrace was het al raak toen Cor
Euser het slachtoffer werd van Phil Bastiaans. De Limburger had echter
te kampen met een exploderende remschijf en was dus slechts een
passagier toen zijn Clio de BMW van Euser uit de wedstrijd hielp. In
de tweede ronde was het Tom Coronel met een zeer optimistische
manoeuvre. Bij het aanremmen van de Tarzan kwam hij in aanvaring met
zowel Donald Molenaar in de Renault Clio als met zijn tweelingbroer
Tim in de Lexus. Zowel Tom als Tim konden de strijd voortzetten al
moesten de broers wel allebij een bezoek aan de pits maken. Bij Tom
liep er een wiel aan hetgeen door het team met een paar professionele
klappen met de hamer werd verholpen.
De Marlboro BMW in de Gerlachbocht
foto: Eric Mulder - Pittalk.nl
Ondanks dat de safetycar inmiddels in de baan was gekomen om de her en
der gestrande voertuigen te verwijderen liep Tom toch een ronde
achterstand op, hetgeen bij de herstart overeenkwam met een twaalfde
plaats. In de resterende ronden zou er weinig voorvallen in de race.
Door het uitvallen van nog twee deelnemers zou Tom uiteindelijk op een
tiende plaats eindigen en zodoende toch nog een paar puntjes
meesprokkelen voor het kampioenschap. De winnaar van de race was Tom's
teamgenoot Sandor van Es die hiermee zijn voorsprong in het
kampioenschap flink uitbreidde aangezien er een flink aantal
kopstukken uit het kampioenschap uitvielen of met grote achterstand
aan de finish kwamen.
Tom Coronel bij het uitrijden van de pits
foto: Eric Mulder - Pittalk.nl
Na afloop was Tom toch ietwat teleurgesteld. "Jammer een vierde plaats
had er hier zeker ingezeten", aldus Tom na afloop. "Voor wat betreft
het akkefietje met Donald en Tim moet ik echt de schuld bij mezelf
zoeken. Ik heb de beelden teruggezien op video en het was gewoon mijn
fout. Ik remde op hetzelfde punt als Donald alleen lag er behoorlijk
wat zand aan de binnenkant van de Tarzan. Bovendien is mijn auto
natuurlijk wat zwaarder dan de Clio".
De tweede race, die over 13 ronden zou gaan bood minder spectakel dan
de sprintrace. Tom Coronel startte vanaf pole en trok meteen een
gaatje met zijn teamgenoot in het Marlboro BMW Dealerteam Sandor van
Es. Van Es raakte in gevecht met de Clio van Frans Verschuur waardoor
Tom wat meters kon winnen. Dan raakt Verschuur de BMW van Van Es die
als gevolg een aantal plaatsen moet prijsgeven. Verschuur ligt dan
tweede en lijkt de jacht op Coronel te openen. Coronel weet echter
zijn voorsprong te behouden, hetgeen niet gezegd kan worden van
Verschuur die in de slotfase van de wedstrijd een oprukkende Phil
Bastiaans in de Kroon-Clio van zich af moest proberen te houden.
Ondertussen zorgde Tim Coronel voor veel applaus door in de
Tarzanbocht spectaculair van de baan te spinnen. Broer Tom ging echter
onverstoorbaar door en pakte een schijnbaar makkelijke overwinning.
Tweede werd verrassend Phil Bastiaans die in een geniale inhaalactie
in Bos uit zijn merkgenoot Frans Verschuur verschalkte.
Coronel voor Verschuur in de Nissanbocht foto: Eric Mulder - Pittalk.nl
We vroegen Tom of het echt zo makkelijk was als het er uit zag. "Nee,
zeker niet. De kilo's werken echt door, zeker in de lange race omdat
de banden en de remmen het dan zwaarder hebben. Het lijkt misschien
makkelijk maar ik heb echt flink moeten werken om de Clio's niet
dichter bij te laten komen". Renault rijder Frans Verschuur toonde
tijdens de persconferentie zijn ongenoegen over het verschil in
prestaties met de BMW's. Volgens Verschuur zouden er technische
maatregelen genomen moeten worden om het vermogen van de BMW wat in te
dammen. Tom Coronel was het hier niet mee eens. "Je kunt toch niet
iemand gaan straffen omdat hij zijn werk goed doet. Carly werkt nu
eenmaal dag en nacht aan de auto om hem sneller te krijgen. Bovendien
zijn de andere BMW's in het veld lang niet zo snel, dus het vooral
dankzij Carly dat we staan waar we nu staan."