Tom Coronel

4 Juni 2001: Tom Coronel bevestigd door Johansson team

Middels een persverklaring is vandaag officieel bevestigd dat Tom Coronel voor Johansson Racing uitkomt tijdens de 24 uurs race van Le Mans. Verder maakte het team bekend dat Patrick Lemarie, bekend als testrijder van het BAR-Honda Formule 1 team het team zal completeren. Uiteraard stond vanaf het begin al vast dat Stefan Johansson, Le Mans winnaar in 1997 met de Joest Porsche als rijder/teameigenaar mee zou doen aan de race.

Tom Coronel zal aanstaande woensdag naar Engeland afreizen om een stoeltje te passen. Vervolgens zal hij donderdag op het circuit van Snetterton een shakedown test uitvoeren met de Gulf Audi R8.



4 Juni 2001: Winst voor Coronel tijdens Pinksterraces

Tom Coronel behaalde, net als afgelopen zaterdag in de kwalificaties, wisselende resultaten op het Circuit Park Zandvoort tijdens de Pinksterraces. Gezien zijn negende startplaats was een goed resultaat in de eerste race al bij voorbaat een moeilijke opgave. De zwarte kat die vlak voor de start het rechte stuk overstak leek zelfs nog meer onheil aan te kondigen. Gelukkig bleef het grote onheil ons bespaard, al waren er wel opvallend veel uitvallers in de race. In de eerste ronde van de acht ronden tellende sprintrace was het al raak toen Cor Euser het slachtoffer werd van Phil Bastiaans. De Limburger had echter te kampen met een exploderende remschijf en was dus slechts een passagier toen zijn Clio de BMW van Euser uit de wedstrijd hielp. In de tweede ronde was het Tom Coronel met een zeer optimistische manoeuvre. Bij het aanremmen van de Tarzan kwam hij in aanvaring met zowel Donald Molenaar in de Renault Clio als met zijn tweelingbroer Tim in de Lexus. Zowel Tom als Tim konden de strijd voortzetten al moesten de broers wel allebij een bezoek aan de pits maken. Bij Tom liep er een wiel aan hetgeen door het team met een paar professionele klappen met de hamer werd verholpen.

De Marlboro BMW in de Gerlachbocht foto: Eric Mulder - Pittalk.nl

Ondanks dat de safetycar inmiddels in de baan was gekomen om de her en der gestrande voertuigen te verwijderen liep Tom toch een ronde achterstand op, hetgeen bij de herstart overeenkwam met een twaalfde plaats. In de resterende ronden zou er weinig voorvallen in de race. Door het uitvallen van nog twee deelnemers zou Tom uiteindelijk op een tiende plaats eindigen en zodoende toch nog een paar puntjes meesprokkelen voor het kampioenschap. De winnaar van de race was Tom's teamgenoot Sandor van Es die hiermee zijn voorsprong in het kampioenschap flink uitbreidde aangezien er een flink aantal kopstukken uit het kampioenschap uitvielen of met grote achterstand aan de finish kwamen.

Tom Coronel bij het uitrijden van de pits foto: Eric Mulder - Pittalk.nl

Na afloop was Tom toch ietwat teleurgesteld. "Jammer een vierde plaats had er hier zeker ingezeten", aldus Tom na afloop. "Voor wat betreft het akkefietje met Donald en Tim moet ik echt de schuld bij mezelf zoeken. Ik heb de beelden teruggezien op video en het was gewoon mijn fout. Ik remde op hetzelfde punt als Donald alleen lag er behoorlijk wat zand aan de binnenkant van de Tarzan. Bovendien is mijn auto natuurlijk wat zwaarder dan de Clio".

De tweede race, die over 13 ronden zou gaan bood minder spectakel dan de sprintrace. Tom Coronel startte vanaf pole en trok meteen een gaatje met zijn teamgenoot in het Marlboro BMW Dealerteam Sandor van Es. Van Es raakte in gevecht met de Clio van Frans Verschuur waardoor Tom wat meters kon winnen. Dan raakt Verschuur de BMW van Van Es die als gevolg een aantal plaatsen moet prijsgeven. Verschuur ligt dan tweede en lijkt de jacht op Coronel te openen. Coronel weet echter zijn voorsprong te behouden, hetgeen niet gezegd kan worden van Verschuur die in de slotfase van de wedstrijd een oprukkende Phil Bastiaans in de Kroon-Clio van zich af moest proberen te houden. Ondertussen zorgde Tim Coronel voor veel applaus door in de Tarzanbocht spectaculair van de baan te spinnen. Broer Tom ging echter onverstoorbaar door en pakte een schijnbaar makkelijke overwinning. Tweede werd verrassend Phil Bastiaans die in een geniale inhaalactie in Bos uit zijn merkgenoot Frans Verschuur verschalkte.

Coronel voor Verschuur in de Nissanbocht foto: Eric Mulder - Pittalk.nl

We vroegen Tom of het echt zo makkelijk was als het er uit zag. "Nee, zeker niet. De kilo's werken echt door, zeker in de lange race omdat de banden en de remmen het dan zwaarder hebben. Het lijkt misschien makkelijk maar ik heb echt flink moeten werken om de Clio's niet dichter bij te laten komen". Renault rijder Frans Verschuur toonde tijdens de persconferentie zijn ongenoegen over het verschil in prestaties met de BMW's. Volgens Verschuur zouden er technische maatregelen genomen moeten worden om het vermogen van de BMW wat in te dammen. Tom Coronel was het hier niet mee eens. "Je kunt toch niet iemand gaan straffen omdat hij zijn werk goed doet. Carly werkt nu eenmaal dag en nacht aan de auto om hem sneller te krijgen. Bovendien zijn de andere BMW's in het veld lang niet zo snel, dus het vooral dankzij Carly dat we staan waar we nu staan."