RDW
Verbeteringen in Voertuigveiligheid
De RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie organiseert van 4-7
juni de 17e ESV (Enhanced Safety of Vehicles) Conferentie over
ontwikkelingen in voertuigveiligheid, in het RAI-Congrescentrum in
Amsterdam.
Overheidsvertegenwoordigers en onderzoekers uit de voertuigindustrie
van over de gehele wereld, zoals USA, Australië, Japan en Europa,
komen bij deze unieke gelegenheid bijeen om informatie uit te wisselen
over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van voertuigcontructies,
beschermingssystemen voor inzittenden, biomechanische aspecten van het
menselijk lichaam, ITS (Intelligente Transport Systemen),
ontwikkelingen inzake bescherming bij frontale en zijdelingse botsing
en internationale wereldwijde harmonisatie van voertuigtechnische
voorschriften.
De ESV Conferentie wordt doorgaans elke twee jaar gehouden.
De resultaten van onderzoeksprojecten op de bovengenoemde gebieden,
die zijn verkregen sinds de laatste ESV Conferentie in Windsor,
Canada, in 1998, worden gepresenteerd in ongeveer 175 mondelinge
presentaties door technische experts uit de motorvoertuigindustrie en
onderzoeksinstellingen.
Overheidsvertegenwoordigers uit USA, Canada, Australië, Japan en een
groot aantal Europese landen geven informatie over hun nationaal
beleid voor de komende jaren inzake verbeteringen in de
verkeersveiligheid ter vermindering van doden en gewonden bij
verkeersongevallen.
Deze resultaten gaan de basis vormen voor verdere discussies in
internationale organisaties, zoals de ECE (Economische Commissie voor
Europa te Genève), een onderdeel binnen de Verenigde Naties, en de
Europese Gemeenschap te Brussel.
In deze organisaties worden de technische eisen vastgesteld, waaraan
voertuigen moeten voldoen, bij voorkeur wereldwijd geharmoniseerd.
Tegelijkertijd vindt een tentoonstelling plaats, waaraan een
twintigtal fabrikanten en organisaties deelnemen en de resultaten
laten zien van hun meest recente ontwikkelingen op het gebied van
verbeteringen inzake voertuigveiligheid.
Deze 17e ESV Conferentie wordt nu voor de eerste keer in Nederland
gehouden. Zij wordt georganiseerd door de RDW in nauwe samenwerking
met de NHTSA, National Highway Traffic Safety Administration van het
US Department of Transport in USA.
Tijdens deze 17e Conferentie worden op 5 juni 2001 de resultaten
gepresenteerd van het tiende Euro NCAP programma (European New Car
Assessment Programme).
Het betreft de resultaten van een voertuigveiligheidstestprogramma van
acht nieuwe typen personenauto uit de groep 'familie' autos.
Deze presentatie zal worden voorafgegaan door een persconferentie,
voorgezeten door Max Mosley, president van de FIA en voorzitter van de
Euro NCAP. Hierna kunnen de autos worden bezichtigd.
De eerste ESV Conferentie werd gehouden in 1971, dertig jaar geleden,
in het kader van het toenmalige NAVO Comité voor de 'Uitdagingen van
de Nieuwe maatschappij'.
Het voornaamste doel was het bouwen van experimentele
veiligheidsvoertuigen om daarmee een grote stap vooruit te kunnen
maken in verbeteringen in voertuigveiligheid. Hiermee moest het aantal
verkeersdoden en gewonden drastisch worden verminderd, een aantal dat
toentertijd veel groter was dan dat van vandaag, hoewel het aantal
autos veel kleiner was dan dat van vandaag.
De ESV Conferentie is binnen de autowereld inmiddels een begrip
geworden.
Er worden 800 deelnemers aan deze ESV Conferentie verwacht.
Het resultaat hiervan zal zijn dat in de nabije toekomst de voertuigen
nog veiliger zullen zijn, zowel voor de inzittenden als voor de zwakke
verkeersdeelnemers, zoals voetgangers en fietsers.
Opmerking:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Conferentie
Secretariaat:
CONGREX HOLLAND B.V.
Adres: Postbus 302
1000 AH Amsterdam
Telefoon: 020-50 40 221
Fax: 020-50 40 225
e-mail: esv@congrex.nl (voor algemene informatie)
esvreg@congrex.nl (alléén voor registratie)
31 mei 01 16:59