Beaumont (B) 3 juni 2001,

KORT MAAR STERK OPTREDEN VAN ROEL FASSBENDER IN BIANCHI RALLY.

Nog steeds heeft de rallysport in Nederland last van de MKZ crisis, hierdoor werden een aantal rally's in Nederland verplaatst of afgelast. Het eerst volgende evenement meetellend voor het Internationaal rally kampioenschap(Inrk) is pas in het weekeinde van 6 tot 8 juli te Charlemagne (F). Reden voor veel Nederlandse teams om uit te wijken naar andere rally's in Europa. Het team van Fassam Racing koos voor de Bianchi rally omdat de proeven en omstandigheden veel lijken op die van Charlemagne.

Roel Fassbender uit St. Oedenrode en zijn navigator Bart Hissink uit Groningen waren door de kinderziektes van de Punto Kitcar nog niet aan "echt" rallyrijden toegekomen. Door het serviceteam werd de Punto onderworpen aan een kleine re-built. Reden voor het team om de auto nog eens extra aan de tand te voelen alvorens te beginnen aan de Charlemagne rally. De keus viel op de Bianchi rally in België, 211 kilometer klassements-proeven die voor 97% uit spekglad asfalt bestaan. Tijdens de shake-down op donderdag had het team een perfecte droogweer afstelling gevonden, maar zaterdagochtend kwam het water al voor de start met bakken uit de hemel. Er werd dan ook gelijk overgeschakeld op de natweer afstelling, maar proef 1 "Renlies" verliep niet volgens wens.

Roel:" Het was echt glibberen en glijden, echt super glad waren de proeven door de regen, zelden heb ik zulke omstandigheden meegemaakt. We zijn op die eerste proef 4 keer in het rondgedraaid en hebben daarmee een 2 tal minuten verloren. De 2e proef hebben we het wat "rustiger" aan gedaan en reden een 13e tijd algemeen, ongeveer 10 seconden achter onze grootste concurrent de Belg Becò die reed met een Peugeot 206 kitcar. Dit is een auto die we ook volgend jaar zullen tegenkomen in het WK super 1600 kampioenschap, het was goed te zien dat we mee konden komen."

Na de 2e proef was er eindelijk de service en kon de afstelling van de auto worden aangepast. De auto werd iets hoger op zijn veerpoten gezet, de Michelin TA00 banden werden voorzien van extra groeven zodat deze nog meer water en vuil konden afvoeren en de voorvering werd iets zachter afgesteld. Resultaat.... op de 3e proef bij Ham sur Heure werd een 8e tijd algemeen genoteerd. Roel en Bart waren op deze 11.5 kilometer lange proef zelfs sneller als enkele 4 wiel aangedreven auto's met anderhalf keer zoveel paarden onder de motorkap. Proef 4 ging ook fantastisch, maar op proef 5 ging het echt mis.

Roel:" Na de 1e service ging het echt lekker. De auto was nog wel iets onderstuurd (het doorglijden op de voorwielen) maar reed perfect. Op proef 5 was het weer iets beter en aan de tussentijden te zien reden we ongeveer dezelfde tijd als de 206 kitcar. Maar na ongeveer 9 kilometer zaten we in een afdaling met een lange bocht naar rechts (in rallyterm: rechts 4) welke overgaat in een flauwe bocht naar links (links 5) waarbij ik iets moest aanremmen. Op het moment dat ik voor die laatste bocht instuurde gebeurde er niets en gleden we met een snelheid van ca. 70km/hr onderstuurd in droogstaande sloot. Gelukkig konden we de auto heelhuids verlaten, afgezien van wat spierpijn hebben we er niets aan overgehouden."

Bart:" het is jammer dat we al zo vroeg de rally moesten verlaten, kleine troost is dat we het tempo van Becò goed konden bijhouden, zeker op proef 5. De auto zal de komende weken worden gerepareerd zodat we aan de start van de Charlemagne rally kunnen staan."

Een verslag van deze rally is zaterdag 16 juni, en de herhaling op zondag 17 juni, te zien op RTL5 bij het programma RTL RALLY REPORT.

Eerst volgende wedstrijd is de Charlemagne rally 6 tot 8 juni 2001.

Algemene info

Totale afstand van het parcours: : 390.87 kilometer Aantal proeven: : 21
Totale proefafstand: : 210.78 kilometer Aantal etappes: : 2 verdeeld over zaterdag en zondag Etappe1 zaterdag: : 15 proeven op asfalt en 3,84% zand
Etappe 2: : 6 proeven op asfalt Weer: : bewolkt met veel regenbuien Temperatuur: : 14 graden

Foto: M.A. Cazemier, Copyright-FREE