Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

2-6-2001; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Italië, circuit Mugello

HARUCHIKA AOKI (17E) GRIJPT NIPT NAAST 4E STARTRIJ

Op de supersnelle baan van Mugello is het slecht kersen eten met de Honda V-twin ten opzichte van de viercilinder fabrieksmachines. Dat ondervond Haruchika Aoki de afgelopen twee trainingsdagen voor de Italiaanse GP aan den lijve. Zijn productie motor liet een topsnelheid van 274 km/uur noteren, daar waar pole position man Doctor Rossi maar liefst 303 km/uur op de in Nederland uitgevonden Gatsometer liet vastleggen. In de 2e vrije training op zaterdagmorgen verbeterde Aoki direct al zijn snelste tijd van vrijdag met 0,5 seconde. Maar tegen het einde van de training liep de motor even vast, door een kapot geraakte detonatiesensor. Zo konden we op de boordcomputer niet aflezen dat de motor te heet werd, en liep de machine vast , verklaarde chef technicus Hans Spaan, die met zijn monteurs voor de 2e training het motorblok weer in topconditie wist te krijgen.

Maar in de 2e vrije training was het in het begin nat. Niemand kwam aan zijn rondetijden en voor sommige rijders was het met de billen tegen elkaar of ze zich wel zouden kwalificeren. Maar gelukkig voor hen en ook voor mij droogde het later op , meldde Aoki, die van zijn sleutelbeenblessure steeds minder last ondervind. Ik concentreerde me op het rijden met één machine, want met die ene motor hadden we de juiste versnellingsbak afstelling kunnen bepalen. Met nog zo n 15 minuten te gaan kwam ik de pits in voor nieuwe banden. Maar toen ik voor de laatste snelle meters de baan weer op dook, kwam ik heel ongunstig uit. Er reed werkelijk helemaal niemand vlak voor of achter me, waardoor ik geen mikpunt of slipstream had. Ik snoepte helemaal alleen strijdend nog wel wat van mijn tijd af, maar miste daarmee net wel de 4e startrij, omdat Jason Vincent zijn Pulse V4 iets sneller was. Dat was jammer, maar ik weet wel dat ik deze tijden alleen en constant de hele race kan rijden. Wat de race van morgen betreft, die hangt af van een beetje mazel hebben bij de start. Er zullen een paar rijders moeten uitvallen om goed in de punten te kunnen rijden , weet Aoki, die zich op dit snelle circuit niet al te veel illusies maakt.

Vorig jaar reed Jurgen, die hier overigens heel verdienstelijk op de 7e startplaats staat, hier op de Honda V2 eigenlijk de hele race in 16e positie , weet Hans Spaan zich nog te herinneren. Maar in de slotfase vielen er nog een paar af en finishte Jurgen nog als 11e. Je bent hier duidelijk afhankelijk van anderen voor een goed resultaat , besluit Spaan.

500cc Trainingstijden / startopstellingen na 2 trainingsdagen:


1. Valentino ROSSI ITA 1'52.554 HONDA



2. Kenny ROBERTS USA 1'52.688 SUZUKI



3. Loris CAPIROSSI ITA 1'52.834 HONDA


4. Max BIAGGI ITA 1'52.942 YAMAHA


5. Alex BARROS BRA 1'53.021 HONDA


6. Alex CRIVILLE SPA 1'53.142 HONDA


7. Jurgen vd GOORBERGH, NED, 1'53.241 PROTON KR3

8. Carlos CHECA SPA 1'53.253 YAMAHA


9. Tohru UKAWA JPN 1'53.335 HONDA


10. Shinya NAKANO JPN 1'53.406 YAMAHA


11. Norick ABE JPN 1'53.589 YAMAHA


12. Sete GIBERNAU SPA 1'54.036 SUZUKI


13. Norick HAGA JPN 1'54.091 YAMAHA


14. José Luis CARDOSO SPA 1'54.384 YAMAHA


15. Chris WALKER GBR 1'54.827 HONDA


16. Jason VINCENT GBR 1'55.780 PULSE


17. Haruchika Aoki, J, De Graaf Contracting 1'56.390 18 HONDA

18. Anthony WEST AUS 1'57.119 HONDA


19. Johan STIGEFELT SWE 1'57.765 SABRE V4


20. Barry VENEMAN NED 1'58.009 HONDA


21. Mark WILLIS AUS 1'58.365 PULSE

Not qualified (Out of 107%) Qualification Time 107% 2'00.432

Vladimir CASTKA SLK 2'02.330 PATON

Pole Position: Valentino ROSSI 1'52.554 = 167.759 Km/h

Circuit Record Lap: Mick DOOHAN 1'53.342 166.593 Km/h 1998

Circuit Best Lap: Tetsuya HARADA 1'52.454 167.908 Km/h 1999