Online kledingverkoop krijgt sterke stimulans door inzetten van de juiste tools
De Nederlandse consumenten beginnen steeds meer overtuigd te raken van de toegevoegde waarde die internet kan bieden bij zowel het oriëntatie- als het aankoopproces van kleding. Zo blijkt uit een onderzoek van DotWise naar de waardering van specifieke tools toegepast in kledingsites die het online winkelen moeten stimuleren. Voor dit onderzoek hebben leden uit het gebruikerspanel de sites van drie succesvolle Amerikaanse kledingzaken - The Gap, Eddie Bauer en Ralph Lauren - voorgelegd gekregen, alsmede van de Nederlandse winkelketen We. En de belangrijkste conclusie die hieruit getrokken kan worden is dat alvorens de respondenten internet als volwaardig aankoopkanaal gaan beschouwen, aan twee basisvoorwaarden moet worden voldaan. Allereerst zullen veel meer Nederlandse kledingmerken zich op internet moeten profileren, zodat er daadwerkelijk sprake kan zijn van shoppen . En als tweede zullen deze sites zo ingericht moeten worden dat ze het fysieke oriëntatie- en aankoopproces zo dicht mogelijk benaderen.
Met name in de VS is de toegevoegde waarde van het verkopen van kleding via internet al door menig kledingmerk bewezen. Dit succes is vooral te danken aan de zeer ingenieuze tools die de sitebezoekers niet alleen een duidelijk beeld geven van de gevoerde collectie, maar die hen ook op overtuigende wijze aan de hand nemen door het selectie- en aankoopproces. Waardoor de potentiële klant bijna het gevoel heeft het kledingstuk te kunnen voelen en passen. Mochten er desondanks toch nog vragen zijn, dan staat er altijd een persoonlijke assistent klaar. Met als gevolg dat online shoppen onder steeds meer consumenten de voorkeur geniet.
Om te achterhalen welke instrumenten ertoe bijdragen dat bezoekers zich in een kledingwinkel wanen, is per site minimaal één tool die het online aankopen van kleding moet stimuleren, voorgelegd aan het panel. Met de vraag of zij hierin duidelijk toegevoegde waarde zien. Te beginnen met de Pantfinder van The Gap (
Ook de Eddie Bauer-site (
Ralph Lauren (
Het merendeel van de Nederlandse kledingmerken ziet nog niet direct de toegevoegde waarde die internet als oriëntatie- dan wel als verkoopkanaal zou kunnen hebben. Eén van de uitzonderingen hierop is We (
De belangrijkste les die dan ook uit dit onderzoek kan worden getrokken is dat de Nederlandse consument na het zien van de verschillende tools die een brug slaan tussen online en offline shoppen, wel degelijk overtuigd is van de rol die internet kan vervullen bij het kopen van kleding. Voorwaarde daarbij is wel dat een site het niveau van een catalogus ontstijgt, op alle fronten vertrouwen en klantvriendelijkheid uitstraalt, dat bezoekers aan de hand worden genomen tijdens hun rondgang en op de juiste plekken met de juiste informatie worden voorzien en die een snelle levering garandeert tegen kosten die (incl. verzendkosten) nooit hoger uitkomen dan in de fysieke winkel. Daarbij moet de site voorzien in een goed inzicht in de gevoerde maten, waarbij kledingstukken worden geshowd op menselijke modellen bij voorkeur van de eigen maat, en met de mogelijkheid te kunnen inzoomen op details zodat het goed te bepalen is hoe iets er werkelijk uit ziet en wat voor een stof er is gebruikt . Kortom, dat de site voorzien is van tools die de fysieke aankoop van kleding zoveel als mogelijk benaderen. Want als je al weet hoe iets eruit ziet en welke maat je nodig hebt dan is het internet natuurlijk ideaal als koopkanaal. .
DotWise BV is een consultancy online communicatie, gespecialiseerd in online strategie, site optimalisatie en usability. Voor meer informatie over bovenstaand onderzoek of over DotWise kunt u bellen met Astrid Kuyer of Birgitte Broersma,
telefoonnummer: 035 548 60 61 of een e-mail sturen naar info@dotwise.nl
Baarn, 1 juni 2001