Ministerie VROM start met klantgericht denken

Ministerie VROM samen met Clockwork in traject
naar één loket voor burgers

Amsterdam, 1 juni 2001 - Clockwork, een toonaangevende onderneming gespecialiseerd in het leveren van (mobiele) e-business oplossingen, heeft voor het Ministerie van VROM een burgergerichte informatie-site (www.minvrom.nl ) ontwikkeld. Deze website is een concrete stap in de ontwikkeling die momenteel gaande is bij de Nederlandse overheid, waarbij er steeds vraaggerichter wordt gewerkt.

Clockwork heeft de al bestaande website van een nieuwe navigatiestructuur voorzien, waarbij uitgegaan is van het zoekgedrag van de 'gemiddelde' Internetgebruiker. Het eindresultaat is dat informatie geclusterd is rondom verschillende thema's zoals Wonen & Omgeving, Klimaat, Huren & Kopen en Gezondheid en Veiligheid. Op deze manier kan de burger snel en gericht zoeken naar de voor hem of haar relevante informatie. In het verleden was de site eigenlijk alleen maar gericht op de professionele gebruiker. De informatie voor de professionele gebruiker is nog steeds aanwezig, maar voert niet langer de boventoon. Dit is voor het Ministerie van VROM een eerste stap in het vraaggerichter werken.

Het project past in het streven van de overheid om de dienstverlening naar de burger toe voor een groot deel elektronisch te laten verlopen. In 2002 moet 25% van de publieke dienstverlening via Internet mogelijk zijn, een grens die door het Rijk eind 2000 al is behaald. Voornamelijk de kleine gemeenten blijven nog achter in dit streven. Minister van Boxtel van Grote Steden- en Integratiebeleid heeft echter geëist dat alle gemeenten volgend jaar op het Internet aanwezig moeten zijn.

Clockwork is ook betrokken bij het project Bouwen en Wonen (www.bouwenenwonen.nl ). Hierin adviseert Clockwork het Loket Bouwen en Wonen (onderdeel van Ministerie van VROM) bij het realiseren van één digitaal loket. Het project Bouwen en Wonen is onderdeel van Overheidsloket 2000 (www.ol2000.nl ).

Over Clockwork
Clockwork is een toonaangevende en snelgroeiende onderneming gespecialiseerd in het aanbieden van advies op het gebied van (mobiele) e-business activiteiten, alsmede de daadwerkelijke realisatie en exploitatie van die activiteiten. Volgens Clockwork draait zakendoen op Internet eigenlijk maar om één ding: biedt je doelgroep de beste en snelste transacties online.

Clockwork werd in 1996 opgericht en heeft inmiddels 90 medewerkers in dienst die een groot aantal klanten in verschillende sectoren bedienen. Hierbij ligt de nadruk op retail, travel, automotive, financiële dienstverlening, de verzekeringsbranche en de overheidsector. Onder de klanten bevinden zich onder andere Mr.Finch.nl, Shop.nl, KLM, AJAX, Zilveren Kruis, Porsche en het Ministerie van VROM. Meer informatie over Clockwork vindt u op: www.clockwork.nl .

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Text 100 BV
Dennis Doodeman
Tel: 020 530 43 45
Tel: 06 246 789 21
E-mail: dennisd@text100.nl

Ministerie van VROM
Secretariaat Publieksvoorlichting en VROM-Media (PVM) Tel: 070 339 36 07