1-6-2001
Audi presenteert A4 Avant
De onlangs geïntroduceerde Audi A4 is medio juni ook als Avant te
koop. Het model blinkt uit in slim en veelzijdig gebruik van
interieurruimte.
Na de nieuwe A4 limousine presenteert Audi nu ook de nieuwe A4 Avant:
de tot nu toe fraaiste en modernste interpretatie van het
Avant-concept. De nieuwe Audi A4 Avant heeft als duidelijke
doelstelling om in het segment van de premium stationwagens een
vooraanstaande positie te verwerven. Als geen ander combineert de
nieuwe A4 Avant design en dynamiek met élégance en veelzijdigheid.
Fraaie stations heten Avant: een slogan die al jaren geldt. Meer dan 40 procent van de kopers van de huidige A4 Avant noemde het design als belangrijkste koopargument een aanzienlijk groter aandeel dan bij de concurrentie. Het sprak dan ook vanzelf dat Audi voor de nieuwe A4 Avant opnieuw stilistische maatstaven zou zetten.
En dat is beslist gelukt. Want ook de jongste editie van dit model is weer een zeer fraaie auto geworden. Net als bij de nieuwe A4 limousine wordt ook het lijnenspel van de nieuwe Avant gekenmerkt door een pure en smaakvolle eenvoud. Typische Audi design-details zijn de hoge taillelijn en de decente wigvorm: een kwalitatief hoogwaardig ontwerp, dat consequent wordt voortgezet in het interieur.
De nieuwe Avant biedt bovendien meer interieurruimte en extra
functionaliteit dan zijn voorganger. Zijn karakter wordt gekenmerkt
door geavanceerde techniek, zoals de traploze multitronic-transmissie
en het reeds uitgebreid geroemde aluminium onderstel van de A4
limousine. En de al even krachtige als zuinige benzine- en TDI-motoren
garanderen de typische Audi-dynamiek.
De vorige A4 Avant, die in 1996 werd geïntroduceerd, gold als absolute
marktleider in het segment van de luxueuze stationwagens. Alleen in
West-Europa werden er al meer dan 300.000 verkocht. Het Nederlandse
aandeel daarvan is circa 11.000. Nog meer harde cijfers: het
Avant-aandeel in het totale productievolume van de A4 bedroeg 44
procent; aanzienlijk meer dan bij de concurrentie in deze klasse. Het
is dan ook geen wonder dat dit segment al snel de naam A4 Avant-klasse
kreeg.
Meer ruimte, meer variatiemogelijkheden
Alleen de afmetingen getuigen al van de generatiewisseling van de A4
Avant. Met een lengte van 4,54 m is de nieuwe A4 Avant zon 6 cm langer
dan zijn voorganger. Ook de wielbasis is toegenomen: met 33 mm. Van
het ruimere interieur profiteren vooral de achterpassagiers; die
hebben voortaan 43 mm meer beenruimte. Het interieur profiteert
overigens ook van de grotere totale breedte van de Avant (1766 mm). Zo
hebben de inzittenden voorin voortaan 17 mm meer ruimte op
ellebooghoogte, en de achterpassagiers zelfs 29 mm.
Ook de grote bagageruimte is een vermelding waard. Deze onderscheidt
zich allereerst door de indrukwekkende breedte tussen de wielkasten
van 1.000 mm. Dit is mogelijk gemaakt door de ruimtebesparende
constructie van de achteras, zoals die ook onder de actuele A4
limousine wordt toegepast. Deze werd al bij het basisontwerp afgestemd
op de specifieke eisen van de A4 Avant.
De bagageruimte van de nieuwe A4 Avant biedt standaard 52 liter meer
inhoud dan zijn voorganger: 442 liter. Bij neergeklapte rugleuning van
de achterbank wordt dat 1.184 liter (volgens ECIE-norm, exclusief
voetenruimte achterin; volume inclusief voetenruimte: 1.288 liter).
Met zijn doordachte variatiemogelijkheden neemt de nieuwe A4 Avant een
ruime voorsprong op de concurrentie. Zo kan de rugleuning van de
achterbank asymmetrisch gedeeld (1/3 2/3) worden neergeklapt. De
laadruimte-afdekking van de bagageruimte en het scheidingsnet tussen
interieur en bagageruimte zijn gecombineerd. Slim detail van deze
constructie: het geheel klapt automatisch met het breedste deel van de
rugleuning naar voren en kan dan door het achterportier gemakkelijk
worden verwijderd.
Bij volledig neergeklapte achterbankleuning is een royale en
doorlopende laadruimte beschikbaar met een lengte van 1787 mm, een
breedte van minimaal 1.000 mm, alsmede een maximale hoogte van 843 mm.
Groot genoeg voor het transport van de meest uiteenlopende voorwerpen.
Onder de vloer van de bagageruimte biedt de Audi A4 Avant nog een extra bergruimte met een inhoud van 65 liter. Om de volledige capaciteit van de bagageruimte, inclusief deze bergruimte, in zijn geheel te kunnen benutten, kan de vloerplaat eenvoudig worden uitgenomen, samengeklapt en achter de rugleuning worden geplaatst. Uiteraard kan de vloerplaat ook thuis in de garage worden opgeborgen.
De ruimte onder de vloer van de bagageruimte biedt nog een andere noviteit: hij is namelijk uitgevoerd als dichte kunststof bak. Dit is ideaal voor het meenemen van vuile of natte voorwerpen, zoals laarzen of regenkleding, zonder dat de bekleding vies wordt. Door het harde kunststof oppervlak is de bak gemakkelijk schoon te maken.
Aan de linkerzijde van de bagageruimte bevindt zich een opbergnet voor het veilig meenemen van kleine voorwerpen. Eveneens links is er geïntegreerd in het zijpaneel een bergvak met deksel. Aan de rechterzijde is bovendien nog een 12 V-contactdoos ingebouwd; ideaal voor de voeding van een koelbox of een computerspelletje.
Het functionele karakter van de nieuwe A4 Avant blijkt ook uit de
achterklep. Deze opent ver en laat zich met de uitgespaarde handgrepen
links en rechts altijd makkelijk sluiten. Dankzij de speciale
gasdrukveren opent hij desgewenst ook tot een lagere tussenstand
ideaal voor (parkeer-)garages met laag dak.
De techniek: dynamiek en comfort
Net als bij de limousine zorgen bij de Audi A4 Avant zeer moderne
benzine- en TDI-motoren voor uitstekende prestaties. Alle
benzinemotoren voldoen ruimschoots aan de grenswaarden van de EU
IV-norm; alle TDI-motoren blijven onder de EU III-limieten.
De modernste benzinemotoren zijn twee geheel nieuw ontwikkelde
krachtbronnen: de 2,0-liter viercilinder met een vermogen van 96 kW
(130 pk) en de 3,0-liter V6 met 162 kW (220 pk). Het programma wordt
nog aangevuld met de beproefde 1.8T-motor met een vermogen van 110 kW
(150 pk).
Het TDI-gamma gaat van start met de krachtige 1,9-liter viercilinder
met directe pompverstuiver-inspuiting. Deze levert een vermogen van 96
kW (130 pk). Daarnaast is de A4 Avant ook leverbaar met twee V6
TDI-motoren met een cilinderinhoud van 2,5 liter. Deze leveren
respectievelijk 114 en 132 kW (155 en 180 pk). Daarbij gaat bovendien
een bijzonder aantrekkelijke aandrijfcombinatie in première: de 155 pk
V6 TDI is de allereerste TDI die kan worden gecombineerd met een
traploze multitronic-transmissie. Het resultaat is een uniek en
comfortabel rijgedrag.
De grotere inhoud van de brandstoftank (70 liter; quattro-uitvoeringen
66 liter) verschaft TDI-rijders een actieradius van maximaal 1.250 km
(1.9 TDI 96 kW).
Eind 2001 zal het motorenprogramma worden gecompleteerd met een 1.6
(75 kW/102 pk), 2.4 (125 kW/170 pk) en 1.9 TDI (74 kW/100 pk).
Alle motoren brengen hun vermogen op de weg via voorwielaandrijving of via permanente vierwielaandrijving quattro. Behalve handgeschakelde vijf- en zesversnellingsbakken is ook een traploze multitronic-transmissie beschikbaar. Deze revolutionaire transmissietechniek zal successievelijk voor alle voorwielaangedreven varianten van de A4 Avant vanaf 96 kW verkrijgbaar zijn. De quattro-uitvoeringen zijn naar wens leverbaar als 5-traps tiptronic.
Het lichtgewicht, aluminium onderstel is al even toonaangevend als de
multitronic. Deze wielophanging zorgt met zijn geringe onafgeveerde
gewicht voor een voorbeeldige rijdynamiek. Een aspect dat bij het
debuut van de limousine zeer positief door de autopers werd
beoordeeld.
Op het gebied van actieve en passieve veiligheid heeft de A4 Avant
hetzelfde hoge niveau als de A4 limousine. Zo is het elektronische
stabiliteitsprogramma ESP 5.7 met hydraulische remassistent standaard.
Eveneens standaard: zij-airbags voorin en het Audi hoofdairbagsysteem
SIDEGUARD. Samen met het zeer sterke en enorme stabiele
inzittendencompartiment garandeert dit het hoge veiligheidsniveau bij
aanrijdingen.
Interieur en uitrusting: een echte Audi
In het interieur vinden we de reeds van de A4 limousine bekende
styling met de horizontaal rond de bestuurder verlopende vlakken.
Daardoor ontstaat een gevoel van geborgenheid in combinatie met een
royale ruimte-indruk. De toegepaste materialen en de hoogwaardige
manier waarop ze zijn verwerkt, versterken de kwaliteitsuitstraling
van de A4. Daarmee kan het interieur de vergelijking aan met autos uit
de topklasse. Iets wat overigens geldt voor zowel het interieur als
voor de bagageruimte.
Ook wat betreft uitrusting zet de A4 Avant nieuwe maatstaven. Naast de
omvangrijke standaarduitrusting zijn er nog talrijke mogelijkheden om
de A4 Avant geheel op de individuele smaak van de bestuurder af te
stemmen. Bijvoorbeeld met de informatiesystemen, zoals
navigatiesystemen met diverse functionele of comfortverhogende
attributen voor het interieur. Wie het exterieur van zijn A4 Avant wil
accentueren kan bijvoorbeeld kiezen uit acht verschillende
lichtmetalen velgen in diverse afmetingen, tot en met het formaat 7,5
x 17 (met banden 235/45 R 17). De nieuwe Audi A4 Avant is leverbaar in
16 carrosseriekleuren.
De A4 Avant kan vanaf half juni 2001 bij de Audi-dealers worden
besteld, waarna de levering vanaf eind september van start gaat.