Ministerie van Defensie



Toespraken


Militaire pensioenen naar ABP

01-06-2001

Dames en heren,

In nagenoeg alle Europese landen staan de pensioenen als top-prioriteit op de politieke agenda. Ik twijfelde zojuist even dat is U ongetwijfeld opgevallen of ik top met een P of met een B uit moest spreken.

Regeringen spannen zich in om, nog voor dat de vergrijzinggolf over hen heen komt hun pensioensystemen op orde te brengen. Hoofdkoers daarbij is de ombouw van begrotingsfinanciering naar gehele of gedeeltelijke kapitaaldekking. Waarbij de kapitaaldekking dan opgebracht wordt door bijdragen van werkgevers en werknemers. Succes daarin is voor de monetaire stabiliteit in Europa van het grootste belang. De Nederlandse regering laat dan ook niet af om de partners te wijzen op hun verantwoordelijkheid.

Dat neemt niet weg dat de weg van begrotingsfinanciering naar kapitaaldekking een uiterst lastige is. Het betekent aanvankelijk hogere lasten, immers terwijl de reeds ingegane pensioenen onverkort moeten worden uitgekeerd, moet tegelijkertijd via inleg van gelden het fonds worden opgebouwd. Daarbij komen dan nagenoeg altijd aanspraken in het geding. Niet alleen omdat daardoor getracht wordt de extra lasten te compenseren, maar ook en vooral omdat de pensioenaanspraken dringend gesaneerd moeten worden. De bestuurlijke charme van begrotings-gefinancierde pensioenen was immers dat een positieve aanpassing van de pensioentoezeggingen pas ver in de toekomst betaald moet worden. Bij sociale onrust is de uitweg dan snel gevonden. In een kapitaal gedekt systeem bestaat die mogelijkheid niet. De pensioentoezegging moet onmiddellijk via de premie in het fonds worden afgefinancierd. Dat schept zekerheid voor de deelnemer en voorkomt de afwenteling van de problemen van vandaag op toekomstige generaties.

Nog een andere ontwikkeling is vermeldenswaard. In de landen waarin de stelsels reeds op orde zijn, zoals in het Verenigd Koninkrijk en in ons land, ontwikkelt het pensioenveld zich van een uiterst noodzakelijke doch redelijk stoffige oudedagsvoorziening tot een van de meest dynamische elementen in het arbeidsvoorwaardenveld. Een kwalitatief goed en kapitaal gedekt pensioen is voor de huidige generaties op de arbeidsmarkt een belangrijke asset. Het ondersteunt via reserve-overdracht de door hen gewenste mobiliteit, maar het is ook voor hen een van de belangrijkste elementen in hun totale persoonlijke financiële planning.
Pensioenfondsen spelen daarop in door zich in de speerpunt te plaatsen van de ontwikkeling van steeds verdergaande individuele serviceverlening aan de deelnemers. Maar ook door het trachten te verwerven van een spilpositie bij de ontwikkeling van aantrekkelijke aanvullende arbeidsvoorwaardenproducten voor werkgevers en werknemers.

Bij de totstandkoming van de pensioenwetten 1922 werden de nabestaandenpensioenen van militairen ondergebracht bij het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds. Vermeldenswaard daarbij is dat zulks gepaard ging met het opgaan van de fondsen van de belangenverenigingen van militairen voor die nabestaanden in dat algemene pensioenfonds. Velen van U kunnen zich niet meer voorstellen dat in die tijd de zorg voor het merendeel van die nabestaanden niet lag bij de overheid als werkgever, maar opgebracht werd uit de solidariteit van degenen die zich bij een van die verenigingen hadden aangesloten. De ouderdomspensioenen van de militairen bleven op de begroting van defensie.

In de achterliggende jaren zijn vele pogingen gedaan om die pensioenen alsnog, soms wat de uitvoering betreft, soms ook inclusief kapitaaldekking, onder te brengen bij het ABP. Op al die pogingen mocht geen zegen rusten. Het leek op een hopeloze onderneming. Terrein voor ambtelijke zelfmoordenaars. Immers in die tijd was het besef omtrent de noodzakelijkheid van kapitaaldekking nog niet zo doorgedrongen als thans het geval is. Het is dan lastig, zo niet ondoenlijk om zowel ambtelijke als politieke top ervan te overtuigen dat het noodzakelijk is een probleem aan te pakken dat in hun begrijpelijke appreciatie wel erg ver in de toekomst ligt. Daar kwam nog bij dat er geen goed beeld bestond over de omvang van de opgebouwde pensioenaanspraken. Het enige wat op dat terrein beschikbaar was waren kilometers dossiers die in Kerkrade waren opgeslagen.

De projectgroep die midden jaren 90 deze uitdaging aanging koos een volledige aanpak van het defensie-pensioenveld. Allereerst moest door middel van een steekproef (state of the art) de opgebouwde aanspraken in beeld worden gebracht. Na afronding daarvan is de in beeld gekomen verplichting voor de eerste maal in de staatsbalans opgenomen. Een structurele voorziening moest worden getroffen om de pensioen relevante informatie uit de kilometers dossiers om te zetten in data geschikt voor de huidige informatie verwerkende systemen. Daarmee werd de basis gelegd voor de verzekerdenadministratie. Voor deze werkzaamheden werd in Kerkrade een organisatie-eenheid van 40 ften zoals dat tegenwoordig zo mooi heet- opgericht, die naar nauwkeurige berekening 8 jaren nodig zullen hebben om alle pensioenaanspraken van actieven, post-actieven, slapers en snurkers in beeld te brengen. Dit team gegevensverzameling (TGV) heeft haar werkzaamheden tot nu toe uitstekend vervuld en daarmee een belangrijke bijdrage geleverd aan het slagen van dit project. Financieringsmodellen moesten worden ontworpen variërend van sale en lease back-constructies tot money make-machines. De inhoudelijk zeer uiteenlopende 16 nog werkende militaire pensioenwetten moesten worden afgesloten en opgaan in een nieuwe pensioenregeling. De actuariële conversie van de aanspraken op basis van die 16 regelingen naar de ene nieuwe moest worden ontdekt, dit is een juiste typering van dit uiterst moeilijke deel van dit project. Als gevolg daarvan is de Nederlandse taal verrijkt met een nieuw woord n.l. verschuivingsdempingsmechanisme, geen bloem maar wel de oplossing. Om niet afhankelijk te zijn van mogelijke toekomstige partners werd een zelfstandig pensioenfonds ontworpen het zogenaamde groene-weide-concept inclusief een geautomatiseerde verzekerdenadministratie en de bijbehorende betalingsmodule.

Toen de projectgroep een oplossing had gevonden voor de financiering en daar politieke goedkeuring voor had gekregen kon de voorbereiding overgaan in implementatie. Ik dank de centrales van overheidspersoneel voor hun moed en visie om in de financiering een bijdrage te leveren. Ondanks het feit dat alle adviezen in een andere richting gingen heeft de projectgroep ervoor gekozen om in te steken op een overdracht van de militaire pensioenen aan het ABP. Een wijs besluit waar wij vandaag zeer ingenomen mee kunnen zijn. Aan het contract dat vervolgens met het ABP tot stand kon komen hebben wij bij de ondertekening ervan al de nodige aandacht besteed. Dat contract was ook voor defensie, wat de waarde ervan betreft het contract van de eeuw, en waarschijnlijk nog voor enkele eeuwen te komen.

Toch wil ik nu vanaf deze plaats de leden van de projectgroep en de adviseurs van Price Waterhouse Coopers nogmaals danken voor hun niet aflatende inzet, visie en creativiteit. Zonder hen zou dit alles niet tot stand gekomen zijn. Slechts weinigen weten dat in vele fasen van dit project de activiteiten te vergelijken waren met het beklimmen van een niet te overziene steile bergwand, zonder lijnen of bevestigingsmateriaal.

De laatste fase van het project bestond uit de voorbereiding van de daadwerkelijke overdracht van de militaire ouderdomspensioenen aan het ABP. Ik dank alle verantwoordelijken en hun medewerkers, zowel bij Defensie als bij het ABP dat ook deze fase succesvol kan worden afgerond. Een belangrijk element hierbij is de overgang van het personeel van de DMP en TGV naar het ABP. Een overgang die tot volle tevredenheid van nagenoeg eenieder is voorbereid en vandaag formeel haar beslag krijgt. Het moet ons tot tevredenheid stemmen dat de werkgelegenheid voor dat personeel onverkort in stand is gebleven en wel in een voor hen kansrijkere omgeving. Niet onvermeld wil ik hierbij laten de gouden greep om ruim vooruitlopend op het formele moment van vandaag te komen tot een collocatie van dat personeel bij het ABP. Deze beslissing is in het gehele proces zeer waardevol gebleken. Ik dank al deze medewerkers voor hun goede diensten gedurende vele jaren aan Defensie en wens hun een goede toekomst toe bij het ABP.

Het laatste element dat de aandacht moet hebben is de succesvolle afronding van het uiterst gecompliceerde wetgevingstraject, inclusief het indalen van de defensiepensioenen in het ABP-reglement Zonder deze afronding zouden wij vandaag hier niet bij elkaar zijn. Allen die hierbij betrokken zijn geweest dank voor de voortreffelijke wijze waarop zij zich van deze zeer moeilijke taak gekweten hebben.

Dit alles betekent dat:


-De 16 werkende defensiepensioenregelingen zijn omgevormd tot een regeling n.l. het ABP-reglement.

-De kapitaaldekking van de ouderdomspensioenen is gerealiseerd.
-Voor de militair een verzekerdenadministratie tot stand komt die de basis is voor de serviceverlening op de hoogte van de tijd.

Met veel genoegen draag ik dan ook de zorg voor de pensioenen van de Nederlandse militairen, door de overhandiging van het inwerkingstredings-KB over aan de Voorzitter van de directieraad van het ABP.