"Coatings-industrie moet samenwerken om erkenning te krijgen voor de
werkelijke waarde van haar producten"
Toespraak Kees van Lede, CEO van Akzo Nobel, tijdens 50-jarig jubileum
van CEPE
Arnhem, 1 juni 2001 "De verfindustrie heeft te maken met een onzekere
toekomst en er is nog steeds veel ruimte voor verbetering van ons
resultaat totdat wij volledige erkenning krijgen voor onze producten,"
aldus Kees van Lede, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Akzo
Nobel. Op het jaarlijkse congres van CEPE, de Europese vereniging van
bedrijven uit de verf- en drukinktindustrie, dat dit jaar in het teken
stond van het 50-jarig bestaan van deze Europese brancheorganisatie,
riep hij de coatings-industrie op de toegevoegde waarde van verven
beter voor het voetlicht te brengen.
"Er zijn twee belangrijke kwesties die op dit moment de motor vormen
achter de coatings-industrie: groei en winstgevendheid. Deze twee zijn
onlosmakelijk met elkaar verbonden," zei de heer Van Lede. "De groei
in ontwikkelde markten is laag, al jaren meestal rond het BNP en dat
zal zo blijven. Er zijn groeimogelijkheden in de opkomende en pas
geïndustrialiseerde markten, waar het verbruik per hoofd van de
bevolking tussen de 1 en 5 liter ligt, tegenover 18 liter in de
ontwikkelde markten. Overigens is ook groei mogelijk door
technologische verschuivingen, nieuwe technologieën en producten, en -
last but not least - de toegevoegde waarde die wij klanten bieden in
de vorm van service. Wij verkopen niet enkel blikken verf, maar geven
bijvoorbeeld ook training, bieden ondersteuning en zorgen voor
integratie van proces en aanbod."
De heer Van Lede legde uit dat de tendens naar meer groei verdere
consolidatie in de industrie tot gevolg heeft. "Coatings-bedrijven
zijn voornamelijk gegroeid door overnames. Het beeld bestaat dat de
consolidatie in de industrie reeds vergevorderd is. Als wij echter
kijken naar fusies en overnames in de afgelopen jaren, zien wij dat
het hierbij hoofdzakelijk ging om consolidatie bij de 15 topbedrijven.
Over het geheel genomen is het aantal coatings-bedrijven echter niet
sterk gewijzigd. De industrie als geheel is nog steeds zeer
verbrokkeld. Akzo Nobel is bijvoorbeeld wel de grootste speler, maar
heeft slechts een marktaandeel van ongeveer 8 procent. Dit betekent
dat het consolidatieproces nog maar pas is begonnen."
"Wij moeten ons voorbereiden op nieuwe eisen en uitdagingen: onze
bedrijfstak wordt geconfronteerd met een grotere macht van zowel
klanten als de handel en wij moeten erop bedacht zijn dat wij daar
niet klem tussen komen te zitten. Onze klanten zijn meer en meer
actief op mondiaal niveau en eisen dan ook wereldwijde levering. Hun
macht vertaalt zich naar eisen voor hogere kwaliteit, betere service
en grotere betrouwbaarheid - dit alles tegen lagere prijzen.
De handel organiseert zich ook mondiaal en probeert zijn rol en
invloed bij klanten te vergroten middels gezamenlijke marketing- en
merkactiviteiten. Dat alles maakt het moeilijk de winstgevendheid van
onze industrie te vergroten. Met 8 tot 12 procent van de omzet is deze
in het algemeen relatief laag. Dat betekent dat de prijs die we
krijgen voor onze producten nog steeds te weinig de werkelijke waarde
weerspiegelt."
"Onze marges staan verder onder druk door lage volumegroei ten gevolge
van technologische veranderingen en door nieuwe eisen op het gebied
van gezondheid, veiligheid en milieu. Wij moeten af van het idee dat
groei alleen afhankelijk is van volume. Veeleer zouden wij juist
moeten inspelen op de ontwikkelingen op het gebied van veiligheid,
gezondheid en milieu. Duidelijk is dat we hier te maken hebben met een
tweesnijdend zwaard. Immers, als bijvoorbeeld de ingrediënten van onze
producten ter discussie worden gesteld en wellicht in de toekomst
moeten worden vervangen, gaan automatisch de investeringsuitgaven
omhoog, met name die van onderzoek en ontwikkeling. Tegelijkertijd
echter ontstaan nieuwe, uitdagende marketing- en afzetmogelijkheden."
"Wij moeten creatief zijn en op alle terreinen bezien hoe wij de
winstgevendheid kunnen vergroten. Zo kunnen de meeste bedrijven hun
kostenstructuur verbeteren door concentratie van productie, verbeterde
logistiek (toeleveringsketenbeheer) en vereenvoudiging van het
productieproces. Laten wij ons richten op de winstgevendheid van onze
klanten: door hen middels service te helpen hun resultaat te
verbeteren, levert dit ook voor ons voordeel op. En het
allerbelangrijkste: wij moeten ons concentreren op de toegevoegde
waarde!"
"De prijs van de verf vormt slechts een klein onderdeel van de
uiteindelijke prijs van een product en daardoor krijgt ons product
vaak niet de erkenning die het verdient. Coatings verhogen echter de
levensduur van goederen en gebouwen en zorgen ervoor dat de waarde
ervan behouden blijft. Zij zijn daarmee zowel functioneel als
decoratief. Alle reden dus om onze verven niet beneden hun waarde te
verkopen. Veeleer moeten wij wegen vinden om wat ik zou willen noemen
het 'totale coatings-pakket' meer cachet te geven: wij verkopen immers
niet enkel verf, wij bieden stijl, diensten, techniek, ervaring en
probleemoplossingen; kortom, meer dan verf alleen."
De heer Van Lede sloot zijn presentatie af door de coatings-industrie
op het hart te drukken de toegevoegde waarde van coatings te promoten:
"Alleen zo kunnen wij ons groeipotentieel realiseren, onze
winstgevendheid vergroten en erkenning krijgen voor onze resultaten -
hopelijk ook op de beurs."
Akzo Nobel, met hoofdkantoor in Arnhem, levert wereldwijd producten
voor de gezondheidszorg, verven en lakken en chemische producten. Over
2000 bedroeg de geconsolideerde omzet EUR 14 miljard (NLG 31 miljard).
De onderneming telt momenteel 68.800 medewerkers in meer dan 75
landen. De financiële resultaten over het tweede kwartaal van 2001
worden op 25 juli a.s. bekendgemaakt.
Internet:http://www.cepe.org