Akzo Nobel

"Coatings-industrie moet samenwerken om erkenning te krijgen voor de werkelijke waarde van haar producten"

Toespraak Kees van Lede, CEO van Akzo Nobel, tijdens 50-jarig jubileum van CEPE

Arnhem, 1 juni 2001 "De verfindustrie heeft te maken met een onzekere toekomst en er is nog steeds veel ruimte voor verbetering van ons resultaat totdat wij volledige erkenning krijgen voor onze producten," aldus Kees van Lede, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Akzo Nobel. Op het jaarlijkse congres van CEPE, de Europese vereniging van bedrijven uit de verf- en drukinktindustrie, dat dit jaar in het teken stond van het 50-jarig bestaan van deze Europese brancheorganisatie, riep hij de coatings-industrie op de toegevoegde waarde van verven beter voor het voetlicht te brengen.

"Er zijn twee belangrijke kwesties die op dit moment de motor vormen achter de coatings-industrie: groei en winstgevendheid. Deze twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden," zei de heer Van Lede. "De groei in ontwikkelde markten is laag, al jaren meestal rond het BNP en dat zal zo blijven. Er zijn groeimogelijkheden in de opkomende en pas geïndustrialiseerde markten, waar het verbruik per hoofd van de bevolking tussen de 1 en 5 liter ligt, tegenover 18 liter in de ontwikkelde markten. Overigens is ook groei mogelijk door technologische verschuivingen, nieuwe technologieën en producten, en - last but not least - de toegevoegde waarde die wij klanten bieden in de vorm van service. Wij verkopen niet enkel blikken verf, maar geven bijvoorbeeld ook training, bieden ondersteuning en zorgen voor integratie van proces en aanbod."

De heer Van Lede legde uit dat de tendens naar meer groei verdere consolidatie in de industrie tot gevolg heeft. "Coatings-bedrijven zijn voornamelijk gegroeid door overnames. Het beeld bestaat dat de consolidatie in de industrie reeds vergevorderd is. Als wij echter kijken naar fusies en overnames in de afgelopen jaren, zien wij dat het hierbij hoofdzakelijk ging om consolidatie bij de 15 topbedrijven. Over het geheel genomen is het aantal coatings-bedrijven echter niet sterk gewijzigd. De industrie als geheel is nog steeds zeer verbrokkeld. Akzo Nobel is bijvoorbeeld wel de grootste speler, maar heeft slechts een marktaandeel van ongeveer 8 procent. Dit betekent dat het consolidatieproces nog maar pas is begonnen."

"Wij moeten ons voorbereiden op nieuwe eisen en uitdagingen: onze bedrijfstak wordt geconfronteerd met een grotere macht van zowel klanten als de handel en wij moeten erop bedacht zijn dat wij daar niet klem tussen komen te zitten. Onze klanten zijn meer en meer actief op mondiaal niveau en eisen dan ook wereldwijde levering. Hun macht vertaalt zich naar eisen voor hogere kwaliteit, betere service en grotere betrouwbaarheid - dit alles tegen lagere prijzen. De handel organiseert zich ook mondiaal en probeert zijn rol en invloed bij klanten te vergroten middels gezamenlijke marketing- en merkactiviteiten. Dat alles maakt het moeilijk de winstgevendheid van onze industrie te vergroten. Met 8 tot 12 procent van de omzet is deze in het algemeen relatief laag. Dat betekent dat de prijs die we krijgen voor onze producten nog steeds te weinig de werkelijke waarde weerspiegelt."

"Onze marges staan verder onder druk door lage volumegroei ten gevolge van technologische veranderingen en door nieuwe eisen op het gebied van gezondheid, veiligheid en milieu. Wij moeten af van het idee dat groei alleen afhankelijk is van volume. Veeleer zouden wij juist moeten inspelen op de ontwikkelingen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu. Duidelijk is dat we hier te maken hebben met een tweesnijdend zwaard. Immers, als bijvoorbeeld de ingrediënten van onze producten ter discussie worden gesteld en wellicht in de toekomst moeten worden vervangen, gaan automatisch de investeringsuitgaven omhoog, met name die van onderzoek en ontwikkeling. Tegelijkertijd echter ontstaan nieuwe, uitdagende marketing- en afzetmogelijkheden."

"Wij moeten creatief zijn en op alle terreinen bezien hoe wij de winstgevendheid kunnen vergroten. Zo kunnen de meeste bedrijven hun kostenstructuur verbeteren door concentratie van productie, verbeterde logistiek (toeleveringsketenbeheer) en vereenvoudiging van het productieproces. Laten wij ons richten op de winstgevendheid van onze klanten: door hen middels service te helpen hun resultaat te verbeteren, levert dit ook voor ons voordeel op. En het allerbelangrijkste: wij moeten ons concentreren op de toegevoegde waarde!"

"De prijs van de verf vormt slechts een klein onderdeel van de uiteindelijke prijs van een product en daardoor krijgt ons product vaak niet de erkenning die het verdient. Coatings verhogen echter de levensduur van goederen en gebouwen en zorgen ervoor dat de waarde ervan behouden blijft. Zij zijn daarmee zowel functioneel als decoratief. Alle reden dus om onze verven niet beneden hun waarde te verkopen. Veeleer moeten wij wegen vinden om wat ik zou willen noemen het 'totale coatings-pakket' meer cachet te geven: wij verkopen immers niet enkel verf, wij bieden stijl, diensten, techniek, ervaring en probleemoplossingen; kortom, meer dan verf alleen."

De heer Van Lede sloot zijn presentatie af door de coatings-industrie op het hart te drukken de toegevoegde waarde van coatings te promoten: "Alleen zo kunnen wij ons groeipotentieel realiseren, onze winstgevendheid vergroten en erkenning krijgen voor onze resultaten - hopelijk ook op de beurs."

Akzo Nobel, met hoofdkantoor in Arnhem, levert wereldwijd producten voor de gezondheidszorg, verven en lakken en chemische producten. Over 2000 bedroeg de geconsolideerde omzet EUR 14 miljard (NLG 31 miljard). De onderneming telt momenteel 68.800 medewerkers in meer dan 75 landen. De financiële resultaten over het tweede kwartaal van 2001 worden op 25 juli a.s. bekendgemaakt.

Internet:http://www.cepe.org