J a a r r e k e n i n g 2 0 0 0 P a r k e e r b e d r i j f
(01/06/2001)
Het Parkeerbedrijf legt de gemeenteraad in zitting van juni 2001 haar
jaarrekening 2000 ter goedkeuring voor.
Eind vorig jaar waren er 591 parkeerautomaten in gebruik, goed voor
10.901 betalende parkeerplaatsen. (In 1999 waren dat er nog maar 463,
goed voor zon 7.818 plaatsen.)
Dat is nog steeds heel wat minder dan het aantal dat eind volgend jaar
(2002) in gebruik zal zijn, wanneer de zone voor betalend parkeren
reikt van het stadscentrum tot aan de stadsring (met een uitbreiding
voor de zone rond het St.-Pietersstation), conform de bijsturingen van
het Mobiliteitsplan. Om het betalend parkeren tot aan de stadsring uit
te breiden worden in de loop van 2001 immers nog eens 500
parkeerautomaten aangekocht.
De netto-winst voor het boekjaar 2000 bedraagt 49.095.078 frank. In
1999 was dit nog 90.482.553 frank. De redenen van deze vrij
spectaculaire daling worden hierna weergegeven.
Eind dit jaar zullen er een 800-tal toestellen operationeel zijn, en
eind 2002: 1283. Daarmee wordt het aantal betalende parkeerplaatsen op
het einde van de rit gebracht op 20.363 plaatsen. Hiermee wordt de
volledige studentenbuurt (de omgeving van het St.-Pietersplein,
lopende tot aan de stadsring, en inclusief de Muinkparkwijk) en de
ruime omgeving van het St.-Pietersstation ook opgenomen in de Gentse
betalende zone.
Volgende zones werden in de loop van 2000 effectief van betalend
parkeren voorzien:
- 5 september 2000 : uitbreiding betalend parkeren in zone begrensd
door de Opgeëistenlaan, Blaisantvest, Neuseplein, Muidelaan, Dok
Noord, Stapelplein, Dok Zuid, Hagelandkaai, Rodetorenkaai, Joremaaie,
Ham, Blekersdijk, Huidevetterskaai, Achterleie, Sleepstraat,
Sluizeken, Rodelijvekensstraat, Fratersplein, Groenebriel,
Sint-Vincentiusplein, Sint-Margrietstraat, Academiestraat,
Sint-Antoniuskaai, Bachtenwalle
- 11 december 2000: uitbreiding betalend parkeren in de Antonius
Triestlaan (kant Politiecentrum), Bernard Spaelaan, Brankardierstraat,
Coupure Links (deel tussen Nieuwewandeling en Rozemarijnstraat), Einde
Were (kant Politiecentrum), Ekkergemstraat, Heilig-Bloedstraat, Karel
Lodewijk Dierickxstraat, Koolkapperstraat, Korenbloemstraat,
Krijgsgasthuisstraat, Kruisboogstraat, Nieuwewandeling, Pieter
Colpaertsteeg, Pijlstraat, Raas Van Gaverestraat, Rozemarijnstraat,
Sint-Martensblindeken, Spiegelhofstraat, Wintertuinstraat
Tegen mei 2000 slaagde het Parkeerbedrijf er eindelijk in de
PROTON-betaalmogelijkheid aan te bieden in elk van de
parkeerautomaten. Dit was oorspronkelijk niet mogelijk omwille van een
aantal administratief-technische problemen. De monopoliepositie van de
Belgische exploitant van het PROTON-betaalsysteem Banksys en de
daaruit voortvloeiende problemen met betrekking tot de
certificatieprocedure en het ter beschikking stellen van de technische
specificaties gekoppeld aan de starre houding bij de onderhandelingen
van de diverse contracten leidde meermaals tot het uitstellen van het
in dienst stellen van de PROTON-lezers in deze automaten. Gemiddeld
werden 9,15 % van de betalingen voor een parkeerbeurt met de
PROTON-kaart gedaan.
Aan de tarieven zelf werd in 2000 niet gesleuteld. Het tarief op en
binnen de P-route (30 frank het eerst uur, 50 frank het tweede uur,
beperkt tot 2 uur) en het tarief buiten de P-route (20 frank per uur
en eveneens beperkt tot 2 uur) blijven bestaan. Daarnaast kan de
parkeerder buiten de parkeerroute nog steeds opteren voor het
langparkeertarief (tarief 3) van 80 frank per dag. Via de
meerbeurtenkaart kan nog steeds geparkeerd worden aan 200 frank per
halve dag op en binnen de parkeerroute. De enige wijziging van het
retributiereglement had betrekking op het gratis maken van de
bewonerskaart, die voordien 2000 frank per jaar kostte. Het
Parkeerbedrijf voorzag in een terugbetalingmogelijkheid voor bewoners
die voor deze datum een kaart aankochten.
Het aanvullend reglement, waarin een opsomming wordt gemaakt van de
straten waarin een regime van betalend parkeren van kracht is, werd
een eerste maal gewijzigd tijdens de maand maart 2000, en door de
gemeenteraad definitief goedgekeurd op 18 december 2000. Hierin was
voorzien in:
- de invoering voorbehouden plaatsen voor bewoners ter hoogte van de
Drabstraat, Jan Van Stopenberghestraat, Universiteitstraat (straatkant
Kouter), Zandberg, Hoogpoort (deel tussen Belfortstraat en
Nederpolder, straatkant Zandberg) en de Onderstraat (deel tussen
Serpentstraat en Langemunt);
- de installatie van het extra dure Shop&Go-tarief (30 frank/30
minuten, maximum parkeerduur van 30 minuten) ter hoogte van de
Belfortstraat, Henegouwenstraat, Kammerstraat (deel tussen
Belfortstraat en Vrijdagmarkt), Sint-Niklaasstraat, Voldersstraat,
Vlaanderenstraat;
- een gevoelige uitbreiding van de bewonerszone Centrumzone tot het
hele gebied binnen de Parkeerroute;
- de uitbreiding van het betalend parkeren in de zones
Molenaarsstraat-Tolhuislaan-Ham, tussen Coupure Links en stadsring,
tussen Nederkouter-Ketelvest-Franklin Rooseveltlaan-stadsring en
rondom het Sint-Pietersstation.
Het Parkeerbedrijf gebruikt nog steeds de modernste middelen om dit
hele automatenpark te beheren:
- door middel van een Geografisch Informatie Systeem (GIS, waarop ook
de BPAs die Stad Gent op haar internet toont, gebaseerd zijn) houdt
het stadsbedrijf een gedetailleerd overzicht bij van waar de automaten
staan, hoe ze gesignaliseerd zijn en allerlei (o.m. statistische)
informatie over b.v. betaalregime en maximale parkeerduur. Vooral voor
het vastleggen van de bewonerszones blijkt dit het ideale
werkinstrument te zijn.
- het voortdurend uitbreiden van het automatenpark resulteerde in de
nood aan een gecentraliseerd beheer van de toestellen. De
centralisatie van de toestellen maakt het mogelijk om van deze
toestellen alle bedrijfsparameters (batterijspanning, aantal munten in
de kluis, resterend aantal tickets, defectmeldingen, tijdstippen
geldophalingen, ) van op afstand te controleren en indien gewenst aan
te passen of in te grijpen. Defecten aan de toestellen worden eveneens
onmiddellijk -lees: minder dan twee minuten na het optreden van het
defect- aan de server gemeld. Dit laat de technische cel,
verantwoordelijk voor het onderhoud van de parkeerautomaten, toe in
een minimum aan tijd te interveniëren bij defecten, en zo de
ongemakken bij de gebruikers tot een absoluut minimum te beperken. Via
de software is het ook mogelijk om een duidelijk statistisch overzicht
te krijgen van ontvangsten van ieder toestel. Tegen medio 2001 wordt
het ook mogelijk op afstand het collecteren van de PROTON-ontvangsten
te organiseren.
- het Parkeerbedrijf startte in maart 2000 het zgn. Stelnet-project
op. Het ging om een combinatie van parkeerautomaat en informatiezuil.
Op de 10 geleverde prototypes werd tegelijk op een visueel
aantrekkelijke en overzichtelijke manier een scala aan informatie
aangereikt of kon de betaling van het parkeerticket verricht worden.
In de startfase ging het om detailinformatie over de Gentse musea, de
diverse bezienswaardigheden, de monumenten, de dienst toerisme en om
algemene informatie (Politie, brandweer, ).
Na exact een jaar volgde een grondige evaluatie van de werking, waarna
de leverancier besliste het toestel weg te nemen voor verdere
ontwikkeling.
- tot slot kocht het Parkeerbedrijf eind 2000 100 PEPjes (Persoonlijke
Elektronische Parkeermetertjes) aan. De PEP is een toestel dat in de
wagen wordt geplaatst en waarmee met behulp van een chipkaart de
parkeerretributie in een straat waar betalend parkeren geldt, kan
worden betaald. Deze betaalwijze wordt complementair aan de andere
betaalwijze (aankoop ticket aan de parkeerautomaat). Een PEP kost
3.500 frank en wordt vanaf februari 2001 te koop aangeboden. Er zijn
chipkaarten beschikbaar met een parkeerwaarde van 1000, 2000 of 3000
frank.
De parkeerautomaten brachten in 2000 110,4 miljoen frank op, dat is
meer dan 10% minder dan het jaar daarvoor. Hiermee werd voor deze
exploitatie een winst van 51,3 miljoen frank gemaakt, na aftrok van de
exploitatiekosten. De daling van de opbrengsten werd veroorzaakt door
een daling van zowel de tarief 1-, de tarief 2- als de
bewonerskaarten-opbrengsten. De opbrengsten van de directe betalingen
aan de parkeerautomaten (tarief 2) dalen, als een logisch gevolg van 3
zaken:
het invoeren van de voorbehouden bewonersplaatsen (omvorming van
betalende straten naar straten waar geen inkomsten meer verworven
worden, door het exclusief en gratis parkeren van bewoners);
een meer dan evenredige toename van het aantal bewonerskaarten, zowel in het centrumgebied als in de laatste uitbreidingszones (door het wegvallen van de financiële drempel voor de aanvraag van een kaart);
en een vertraagd effect van het lagere controleniveau (creatie van een
algemeen denkbeeld dat niet betaald moet worden omwille van een zeer
lage pakkans).
De daling van de opbrengsten bewonerskaarten is een logisch gevolg van
het gratis maken van de bewonerskaart vanaf maart 2000. Tot slot
constateren we een een zich verderzettende daling van de opbrengsten
tarief 1 (dit zijn de 375 frank-retributies, uitgereikt door de
hulpagenten van Politie).
Dit is een gevolg van een algemene verlaging van het controleniveau,
een problematiek waarvoor in de loop van 2000 in samenwerking met de
Politie een oplossing nagestreefd werd. Deze zal het Parkeerbedrijf
normaliter in de loop van 2001 en 2002 realiseren: in samenspraak met
de politie wordt een aparte controle-entiteit opgericht -uiteraard nog
steeds ressorterend onder de bevoegdheid van de politie-, die volledig
financieel gedragen wordt door het Parkeerbedrijf (loonkosten,
logistieke ondersteuning, huisvesting, ). Het aantal operationele
hulpagenten wordt uitgebreid naar 36 personen. Deze hulpagenten worden
enkel in de betalende zone ingezet.
83 % van het totaal parkeerbedrag werd rechtstreeks aan de
parkeerautomaat betaald (tarief 2 of uurtarief, 30-50 frank/uur op en
binnen de P-route, 20 frank/uur buiten de P-route, Shop&Go-tarief, in
combinatie met meerbeurtenkaarten). 16% werd door middel van een
halvedagbiljet van 375 frank (tarief 1) betaald. 1 % van de
straatparkeerinkomsten werden gegenereerd door de verkoop van de
bewonerskaarten, gecombineerd met de verkoop van een lot oude
parkeermeters.
Het Parkeerbedrijf beheert in totaal 7 parkeergarages en -terreinen.
Parkeergarage Vrijdagmarkt (648 plaatsen): in deze permanent bewaakte parking die 24 uur op 24 open is, werden vorig jaar volgende renovatieprojecten opgestart: het vernieuwen van meubilair voor het monitor- en videoregistratiesysteem en het verder afwerken van de volledige vernieuwing van het systeem (opgestart in 1999), het vervangen van de totaliteit van de TL-verlichting (na een studie omtrent Rationeel EnergieGebruik binnen de parking, opgestart in 1999, afgewerkt in 2000) en een optimalisering van het interfonie-systeem.
Vorig jaar werd er 428.983 keer gebruik gemaakt van deze parking
(t.o.v. 388.502 het jaar ervoor). Het Parkeerbedrijf reikte 1.420
maandabonnementen en 128 jaarabonnementen uit. Exclusief BTW bracht
deze parkeergarage iets minder dan 41 miljoen frank op, wat
resulteerde in een winst van 402.000 frank.
Parkeergarage Sint Michiels (472 plaatsen): in deze permanent bewaakte
parking die 24 uur op 24 open is, reden vorig jaar 378.875 bezoekers
in en uit (tov 367.692 in 1999). Er werden 54 jaar- en 1.416
maandabonnementen uitgereikt. Exclusief BTW bracht deze parking 31,75
miljoen frank op (winst: 2,31 miljoen frank).
Parkeerterrein Ramen (107 plaatsen): voor deze parking die via camera
bewaakt wordt vanuit de Sint-Michielsparking, werden 61.828 tickets
verkocht en 229 abonnementen (maand-, jaar-, dag- en nachtabonnementen
door elkaar), goed voor 5,6 miljoen frank (winst 1,3 miljoen frank).
Een abonnement kost er wel iets minder (ongeveer 30 %) dan in de
parkeergarages.
Op 12 november 1998 nam het college van burgemeester en schepenen een
principebeslissing over de toekomstige bestemming van het huidige
parkeerterrein Ramen. Er werd vooropgesteld dat onder het terrein een
ondergrondse garage met 240 parkeerplaatsen aangelegd wordt.
Bovengronds komt een kwaliteitsvol woningbouwproject
(eengezinswoningen en appartementen). Daarnaast wordt voorzien in een
kantoorgebouw voor het Parkeerbedrijf (met incorporatie van
in/uitritsituatie parkeergarage). Tot slot wordt de aanleg van de
omgeving ook voorzien in de procedure.
In de loop van 2000 werd verdergewerkt aan de administratieve
ondersteuning van bovenstaand project. Er werd overgegaan tot een
zogenaamde prijsvraag voor ontwerpen. Het bestek werd opgesteld. De
samenstelling van de jury werd vastgelegd.
In de loop van 2000 werden de bouwwerken nog niet aangevat: eerst was
voorzien in een vaststelling van het bestek door de gemeenteraad,
daarna de publicatie, gevolgd door het indienen van de voorontwerpen
(2 fases), waarna de jury één ontwerper aanstelt voor het opmaken van
het definitief ontwerp. Daarna kan pas het bouwdossier worden
opgestart.
Parkeerterrein Belfort: De parking (waarvoor geen abonnementen
verkrijgbaar zijn en waar slechts 1 dag- en nachttarief geldt van
resp. 50 en 20 frank per uur) telde 13.181 bezoekers en genereerde 2,1
miljoen frank inkomsten. Dit is een daling van 85% ten opzichte van
1999, te verklaren door de langdurige sluitingsperiodes wegens de
aanleg en exploitatie van de bloemenmand en van de ijspiste. De door
het Parkeerbedrijf gedragen prefinanciering van de afbraak van de
bloemenmand zorgde ervoor dat het terrein 2000 uiteindelijk afsloot
met een verlies van 6,3 miljoen frank.
Parkeergarage Tolhuis: op een beperkt aantal omwonenden en de
bezoekers van de Sportarena Tolhuis na is deze parking gereserveerd
voor de politie en personeelsleden van stadsdiensten uit de buurt.
Deze garage bracht in 2000 1,6 miljoen frank op.
Parkeergarage AC Zuid: het Parkeerbedrijf is eigenaar van deze garage
maar laat de exploitatie over aan de private exploitant Interparking.
Alle exploitatiekosten komen voor rekening van het Parkeerbedrijf, dat
deze kosten terugvordert van Stad Gent. Voor deze parkeergarage
fungeert het Parkeerbedrijf als contactorgaan tussen de exploitant en
de stad. Daarnaast staat het Parkeerbedrijf in voor het beheer van de
abonnementen voor het stadspersoneel.
Het parkeerterrein Flanders Expo: de nv Flanders Expo betaalt het
Parkeerbedrijf een jaarlijkse concessievergoeding van 12 000 000
frank.
In de loop van de maand maart 1999 werd de exploitatie van de
Sint-Baafsparking ter hoogte van de Maaseikstraat, het Gerard de
Duivelhof en het Laurentplein aangevat. De parking werd in de loop van
2000 aangesloten op het parkeergeleidingssysteem (capaciteit 129
plaatsen). Er is een betaalregime (progressief tarief 30 frank 1ste
uur, 50 frank 2de uur, daarna lineair 50 frank per uur, met een
maximum van 200 frank) ingesteld door middel van parkeerautomaten. De
betaalplicht geldt tussen 7 en 22 uur.
Met ingang van 20 maart 1999 werd de exploitant van de parking Kouter
opgelegd de parking alle dagen 24 uur op 24 te openen. De hiervoor
contractueel bepaalde jaarlijkse vergoeding van 2,07 miljoen frank (te
verminderen met ontvangsten van tickets gerealiseerd tijdens de voor
die datum gangbare sluitingsuren) wordt betaald door het
Parkeerbedrijf. Na één jaar werd de verruiming van de openingsuren
door het Parkeerbedrijf geanalyseerd. Momenteel wordt besproken of de
verruiming voortgezet wordt.
Daarnaast ontvangt het Parkeerbedrijf de door de private exploitant
aan de stad verschuldigde concessievergoeding voor de parking Kouter.
Deze bedraagt voor 2000 688.266 frank.
Afgezien van het beheer van het straatparkeren en diverse
parkeergarages en -terreinen, staat het Parkeerbedrijf ook in voor het
parkeergeleidingssysteem. Vermeld systeem genereerde in 2000 iets meer
dan 17,6 miljoen kosten (hoofdzakelijk afschrijvingen). Normaliter
diende vanaf 1998 een beperkt deel van deze kosten contractueel op de
privé-exploitanten te worden verhaald. De garages Ketelpoort, Korte
Meer, Gent Zuid en Kouterparking worden immers ook door vermeld
systeem bediend. In de loop van 2000 bedong het Parkeerbedrijf van elk
van de private parkingexploitanten met uitzondering van de parking
Ketelpoort- de betaling van de verschuldigde bijdrage in de kosten. Na
diverse aanmaningen werd de parking Ketelpoort in juli 2000
uiteindelijk uit het systeem verwijderd.
Gecombineerd met de in een eerdere persmededeling beschreven
aanpassingen (uitbreiding aantal borden en displays, aansluiting
parking St.-Baafs, ) werd door het Parkeerbedrijf het aantal
foutmeldingen in de loop van 2000 herleid tot een verwaarloosbaar
minimum.
Op 5 april 2000 startte het Parkeerbedrijf op de Vrijdagmarkt een
proefproject voor 1 jaar voor de afsluiting van het voetgangersgebied.
Twee sites werden voorzien van zogenaamde dynamische palen, dit zijn
inox palen die tijdens de laad- en losuren in de grond kunnen
verzinken en buiten deze uren uit de grond oprijzen om de toegang tot
het voetgangersgebied voor wagens te vergrendelen. Het Parkeerbedrijf
investeerde in dit project 2,5 miljoen frank om de voetganger een
veilig en aangename wandel- en winkelplek te bezorgen. Als het project
na een proefperiode van één jaar (medio 2001) een gunstige beoordeling
krijgt, bestaat de mogelijkheid dat er op diverse locaties met
dergelijke systemen wordt gewerkt. Het is namelijk de bedoeling om de
afsluiting van het voetgangersgebied niet alleen meer door middel van
verkeersborden maar ook fysiek af te dwingen zonder voortdurende
controle door de Politie.
Na het opstarten van het proefproject Vrijdagmarkt draaide het
Parkeerbedrijf ook proef met nog een ander type van dynamische
paaltjes. Aan de ingang en uitgang van de Belgradostraat kwamen er 2
dynamische paaltjes en een aantal vaste paaltjes om de straat te
behoeden voor rondjesrijdende etalagetoeristen. Het verschil met de
paaltjes op de Vrijdagmarkt was dat deze aan de Belgradostraat niet
manueel bediend worden: als een wagen er een bepaalde, vooraf
ingestelde tijd (oorspronkelijk ingesteld op 30 seconden) voor het
paaltje wacht, verdwijnt het in de grond tot de wagen voorbijgereden
is. De palen werden op 7 oktober 2000 in dienst gesteld, maar dienden
wegens een frontale aanrijding na 45 minuten weer buiten dienst
gesteld te worden.
Op dit moment zijn de Belgrado-palen nog steeds niet in werking: er
werden een aantal bijkomende signalisatieborden geplaatst
(geleidingspijlen, informatiebord over de werking van het systeem) en
de wachttijd werd verlaagd naar 15 seconden. Onderzoek ter plaatse
wees echter uit dat er ook rammelstroken dienden aangelegd te worden.
Daarnaast wordt ook met de bewoners overlegd. Het opnieuw
indienststellen van de palen is voorzien tegen medio 2001.
Uiteraard wordt het Parkeerbedrijf betrokken bij de lange
termijnplanning voor parkeervoorzieningen (werkgroep "Projectgroep
Parkings", verantwoordelijk voor de lange termijnplanning met
betrekking tot de nog te realiseren parkeeraccommodaties) en is het
Parkeerbedrijf ook een actief lid in de commissie Verkeer en
Ruimtelijke Ordening -kortweg VERO- die zich buigt over de evolutie
van de diverse aspecten van de mobiliteit. Daarnaast consulteren
steeds meer belanghebbenden het Parkeerbedrijf in verband met de
theoretische, beleidsmatige en organisatorische achtergrond van het
parkeergebeuren. Hiervoor kon het Parkeerbedrijf in 2000 opnieuw
rekenen op een steeds toenemende belangstelling van diverse gemeente-
en stadsbesturen, binnen- en buitenlandse parkeerexploitanten,
studiebureaus, en dergelijke.
Onderzoek ter plaatse wees uit dat zich in de site omgeven door de
straten Zonder-Naamstraat/ Regattenlaan/ Dok Zuid/Dampoortstraat een
vrij pertinente parkeerdruk, hoofdzakelijk veroorzaakt door bewoners
in combinatie met plaatselijk woon/werkverkeer, manifesteerde. Het
invoeren van betalend parkeren bood hiervoor een gedeeltelijke
oplossing. Voor het avondlijke bewonersparkeren -de oorzaak van de
meest aangeklaagde parkeerdruk, die zich buiten de gangbare betaaluren
voor straatparkeren manifesteert- diende echter een complementaire
oplossing aangereikt te worden.
In dit kader werd de vraag van de elektriciteitsproducent SPE om een
deel van een parkeerterrein te huren onderzocht. Dit resulteerde in de
huur van dit parkeerterrein en de opstart van de buurtparking
Zondernaam op 24 juni 2000.
Ten slotte stond het Parkeerbedrijf tot 1 mei 2000 in voor het takelen
van fout geparkeerde voertuigen, een taak die het bedrijf in 1994
overnam van de Politie. Het takelen zelf gebeurde door een extern
takelbedrijf. Het Parkeerbedrijf stond nog slechts in voor de
administratieve verwerking. In de eerste 4 maanden van 2000 werden nog
1620 voertuigen weggetakeld.
Door de gemeenteraad werd in zitting van september 1999 het bestek
goedgekeurd voor het uitschrijven van een takelopdracht waarbij
overgegaan wordt tot een volledige uitbesteding van de takelingen
(foutief geparkeerde voertuigen - inbeslagnames - achtergelaten
voertuigen - voertuigen uit ongevallen - administratieve takelingen -
voertuigen te takelen in opdracht van de stad Gent -
verkoop/verschroting voertuigen) en een centralisatie van alle
getakelde voertuigen op 1 centrale infrastructuur. De volledige
administratie gebeurt door de privé-exploitant en de Politie Gent
controleert de uitbestede opdracht; in casu de Technische Steundienst
- Logistiek. Deze manier van werken werd vanaf 1 mei 2000 opgestart.
Bijgevolg stopt deze exploitatie voor het Parkeerbedrijf vanaf
vermelde datum.
In de loop van 2000 werd ook de parkeer-website
www.parkeerbedrijf.gent.be verder uitgebouwd. Hierop vindt de
geïnteresseerde bezoeker informatie over de diverse exploitaties van
het Parkeerbedrijf, met vermelding van tarieven, openingsuren, . Het
Parkeerbedrijf is ook via e-mail bereikbaar: parkeerbedrijf@gent.be.
Op dit moment is het Parkeerbedrijf gehuisvest in de Grauwpoort nr. 1.
Het gebouw is een oud herenhuis, wat qua functionele en bouwfysische
indeling onmiskenbaar pertinente nadelen heeft voor het onderbrengen
van de 18-koppige administratie (naast de 7 personeelsleden van de
technische cel parkeerautomaten) en voor het organiseren van de
publieksfunctie, gekoppeld aan het uitreiken van de bewonerskaarten.
Aangezien enerzijds de huidige locatie de aangroei van de activiteiten
en de daarmee gepaard gaande personeelsuitbreidingen (incl. het
huisvesten van de PVE-brigade) niet kan opvangen en anderzijds het
project Ramen pas in 2003/2004 uitgevoerd zal zijn (in de meest ideale
prognose), zocht het Parkeerbedrijf een oplossing op korte termijn en
in de onmiddellijke omgeving van Ramen.
Hier zouden de kantoren van het Parkeerbedrijf en de Dienst Mobiliteit
worden gevestigd met baliefunctie, terwijl de PVE-brigade onderdak zou
krijgen in de huidige locatie aan de Grauwpoort. Zaak was een locatie
te vinden die aan volgende criteria voldeed:
centraal gelegen,
kantoorruimte met voldoende buffercapaciteit
flexibel in te delen
gemakkelijk te bereiken
in de nabijheid van een parking
Deze werd gevonden in het nieuwbouwproject boven de
Sint-Michielsparking waar een kantoorruimte van 803 m² (gelijkvloers)
en 894 m² (1ste verdieping) kan worden uitgerust, ruimte die ook de
mogelijkheid biedt om er een balie in te richten. Deze aankoop werd
door de gemeenteraad in zitting van maart 2001 goedgekeurd. De
effectieve verhuis is voorzien voor maart/april 2002.
Informatie
Parkeerbedrijf, Luc Van den Berghe, directeur, of Ward De Bruycker,
adjunct van de directie, Grauwpoort 1, 9000 Gent, tel. (09)224 02 94,
fax (09)225 68 65, e-mail parkeerbedrijf@gent.be.
Bevoegd
mevrouw Karin Temmerman, schepen van Stedenbouw en Mobiliteit.