Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
1-6-2001; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Italië, circuit Mugello
AOKI (16e) IN ACTIE ZONDER EN MÉT PIJNSTILLERS
De eerste meters die de Japanse coureur in Nederlandse dienst, Haruchika Aoki, na hersteld te zijn van z n gebroken sleutelbeen op het Italiaanse circuit van Mugello maakte, waren een aantal moeilijke en pijnlijke. Moeilijk vanwege de halfnatte omstandigheden waarmee de eerste trainingsdag voor de Italiaanse Grand Prix begon en het gebrek aan grip waar alle 500cc coureurs over klaagden en pijnlijk door een toch nog gevoelig rechter sleutelbeen, dat hij brak bij een schuiver tijdens de trainingen voor de GP van Jerez op 6 mei. "Ik kon me vrij gemakkelijk zo n 25 keer opdrukken, maar de krachten die met aanremmen voor de bochten op je schouders komen te rusten zijn hoog. En dat was wel even gevoelig", opende Aoki, die in de vrije training de 18e tijd liet noteren, maar s middags oprukte naar een voorlopige 16e plaats.
In de zinderende hitte tussen de Toscaanse heuvels, waar het kwik tot boven de 30 graden opliep, snoepte Aoki in de eerste kwalificatietraining maar liefst 2,8 seconden van zijn rondetijd af. "Ik reed met een ander en beter type voorband en ook was ik even bij circuitarts dr. Costa langs geweest voor wat pijnstillers. Van mijn schouder had ik nu totaal geen last meer en zo kon ik me volledig op het rijden concentreren. De grip op de baan wordt ook steeds beter en zo dook ik al snel onder mijn rondetijden door", vervolgt Aoki, die van het trio Italiaanse aartsrivalen (Rossi, Biaggi en Capirossi) de Romeinse Keizer Max Biaggi tot twee keer aan toe hard van zijn machine zag stuiteren. "Eén keer viel Max vlak voor me. Ik kon hem ternauwernood ontwijken, maar ik kwam zelf wel even naast de baan", schrok Aoki, die zich met zijn kersvers herstelde sleutelbeenbreuk geen buiteling kan en wil veroorloven.
Het devies voor de 2e trainingsdag, die misschien wel eens wisselvallige weersomstandigheden kan opleveren, luidt: doorgaan met de gegevens die we nu hebben en de afstelling verder verfijnen. "Ik sta nu tenminste al gekwalificeerd, en als het morgen regent sta ik er gewoon bij. Het liefst wil ik de versnellingsbak nog wat aanpassen, maar de tandwielen voor een langere eerste versnelling heeft Honda niet op voorraad. Hans Spaan gaat kijken hoe we dit op een andere manier kunnen oplossen. Verder verwacht ik morgen zelf ook nog weer wat beter in m n vel te zitten", besluit Aoki.
500cc Trainingstijden na de 1e dag:
1 Valentino ROSSI ITA 1'52.838 Nastro Azzurro Honda
2 Kenny ROBERTS USA 1'53.151 Telefonica Movistar Suzuki
3 Alex BARROS BRA 1'53.694 West Honda Pons
4 Loris CAPIROSSI ITA 1'53.842 West Honda Pons
5 Norick ABE JPN 1'54.090 Antena 3 Yamaha-d'Antin
6 Noriyuki HAGA JPN 1'54.247 Red Bull Yamaha WCM
7 Shinya NAKANO JPN 1'54.411 Gauloises Yamaha Tech 3
8 Max BIAGGI ITA 1'54.497 Marlboro Yamaha Team
9 Alex CRIVILLE SPA 1'54.946 Repsol YPF Honda Team
10 Sete GIBERNAU SPA 1'55.140 Telefonica Movistar Suzuki
11 Tohru UKAWA JPN 1'55.242 Repsol YPF Honda Team
12 Carlos CHECA SPA 1'55.324 Marlboro Yamaha Team
13 Jurgen vd GOORBERGH NED 1'55.568 Proton TEAM KR
14 Chris WALKER GBR 1'55.910 Shell Advance Honda
15 Jose Luis CARDOSO SPA 1'56.415 Antena 3 Yamaha-d'Antin
16 HARUCHIKA AOKI JPN 1'57.060 ARIE MOLENAAR RACING DE GRAAF CONTRACTING HONDA V2
17 Jason VINCENT GBR 1'57.099 Pulse GP
18 Johan STIGEFELT SWE 1'59.341 Sabre Sport
Not qualified (Out 107%) 2'00.736 (=-limiet)
19 Barry VENEMAN NED 2'00.935 Dee Cee Jeans Racing Team Honda V2
20 Anthony WEST AUS 2'01.275 Dee Cee Jeans Racing Team Honda V2
21 Vladimir CASTKA SLK 2'12.261 Slovnaft-Paton
22 Mark WILLIS AUS 2'27.539 Pulse GP