P E R S M E D E D E L I N G
K A M E R F R A C T I E A G A L E V
Brussel, 1 juni 2001.
Audit Rekenhof bevestigt noodzaak structurele hervormingen NMBS
**
Vandaag, 1 juni 2001, heeft het Rekenhof zijn eindrapport voorgesteld over
de audit die zij in opdracht van de Kamer van Volksvertegenwoordigers maakte
van de NMBS. Op 11 mei 2000 heeft de Kamer in een resolutie aan het Rekenhof
de opdracht gegeven om na te gaan of de NMBS op dit ogenblik het geld van de
overheid op een degelijke manier gebruikt voor haar twee taken van publieke
dienstverlening, het binnenlands vervoer van reizigers en de infrastructuur
van het net.
Het Rekenhof komt tot de vaststelling dat de beheerraad in haar huidige vorm
niet toekomt aan haar essentiële taak, het vaststellen van de algemene
doelstellingen en de controle op de uitvoering van haar beslissingen door de
directie van het bedrijf. Het Rekenhof pleit daarom voor een duidelijke
scheiding tussen de taak van de Raad van Bestuur en de Directie en tegen de
aanwezigheid van de Directie in de Bestuursraad.
Het Rekenhof stelt vast dat de NMBS geen bedrijfsplan heeft om het
bedrijfsbeheer te sturen en de resultaten ervan te meten. De NMBS heeft geen
scenario voor de verbetering van de bedrijfsresultaten of voor het verhogen
van de efficiëntie van het beheer.
Het Rekenhof wijst er bovendien op dat de ontwikkeling van het ABX-netwerk
gebeurd is in functie van de aankoopmogelijkheden van het ogenblik en op
geen enkele wijze deel uitmaakt van een door de Raad van bestuur goedgekeurd
strategisch plan.
Het Rekenhof stelt echter vooral vast dat de boekhoudkundige verwerking van
de resultaten van openbare dienstverlening van de NMBS onvoldoende zijn. Zo
is het jaarlijks exploitatieverlies dat de NMBS beweert te hebben enkel het
gevolg van interne NMBS-regels en van het ontbreken van enige strategie voor
structurele verbetering van de werking van het bedrijf.
De NMBS moet dus wel degelijk zo spoedig mogelijk worden voorzien van een structuur die haar in staat stelt te voldoen aan de hedendaagse vereisten van het goederen- en reizigersvervoer. Voor de groenen is een wijziging van de wet van 1991 op de autonome overheidsbedrijven dus absoluut noodzakelijk indien men wil komen tot een NMBS die kan garanderen dat het gemeenschapsgeld gebruikt wordt voor een betere dienstverlening, voor een veiliger, stipter, sneller, frequenter en comfortabeler vervoer per trein.
Lode Vanoost, volksvertegenwoordiger Agalev
Marc Hordies, volksvertegenwoordiger Ecolo
Meer informatie:
Agalev Kamerfractie, Brussel
Tel. 02-549 84 18 Fax 02-549 87 98
e-mail: fractie.kamer@agalev.be