Nieuwe werkwijze WOP-Oostgaarde
Tijdens de laatste WijkOverlegPlatform-vergadering in 2000 is
besloten dat het WOP-Oostgaarde op een andere wijze zal gaan
functioneren. Naast de algemene WOP-vergaderingen komen 5
werkgroepen regelmatig bijeen. In deze werkgroepen komt het
zwaartepunt van het WOP te liggen. Het gevolg hiervan is dat er nog
maar 4 algemene WOP-vergaderingen per jaar komen. Op deze
WOP-vergaderingen komen zaken aan de orde als de evaluatie
voorgaand jaar en het jaarplan etc. Het gaat hier dus met name om
formele zaken. De werkgroepen bereiden de WOP-vergaderingen voor en
houden zich bezig met hun onderdeel van het jaarplan. Het Dagelijks
Bestuur (DB) van het WOP (WOP-voorzitter en de voorzitters van de
werkgroepen) neemt besluiten op grond van het advies van de
betreffende werkgroep.
Op een algemene WOP-vergadering zal het DB dan verantwoording
afleggen over deze besluiten. De agenda´s van de WOP-vergaderingen
en de werkgroepen worden vroegtijdig gepubliceerd. Hoewel iedereen
de vergaderingen van de werkgroepen kan bijwonen (graag zelfs) is
het toch verstandig om bij de werkgroepen van een vaste kern uit te
kunnen gaan. Op de WOP-vergadering van 8 februari jongstleden is
dan ook aan de WijkOverlegPlatform-deelnemers gevraagd aan welke
werkgroep(en) zij willen deelnemen. Dit om een verdeling over de
werkgroepen aan te brengen.
De vergaderingen van zowel het WOP als de werkgroepen zijn in de
Trefterp. Er wordt hierbij rekening gehouden met planning om
eenieder de kans te geven verschillende werkgroepen bij te wonen.
Vergaderrooster
het Wijk Overleg Platform vergadert in 2001 op de dinsdagen:
5 juni, 11 september en 4 december
Het DB vergadert in 2001 op
woensdag 29 augustus
woensdag 14 november
De werkgroepen vergaderen in 2001 in de weken van:
week 25 18 juni t/m 22 juni
week 36 3 september t/m 7 september
week 44 29 oktober t/m 2 november
week 50 10 december t/m 14 december
In het onderstaande gedeelte wordt per werkgroep hun taken vermeld.
De opsommingen zijn zeker niet volledig, maar geven een beeld van
waar de werkgroep zich op gaat richten. Bovendien wordt vermeld wie
de voorzitter is en op welke dagen er vergaderd wordt.
Werkgroep Welzijn, Gezondheidszorg, Jeugd en Veiligheid
Voorzitter: Artemis Westenberg
Vergaderdag: maandag
- enge, donkere plekken (metrostation, bushokjes)
- te hoge bosschages of te veel
- gezondheidscentrum
- apotheek
- de vraag bij beiden is : is het niveau van de zorg op peil en is
er voldoende aanbod
- jeugd (activiteiten) tot 18 jaar
- welzijn: sport, spel en recreatie
Werkgroep Onderwijs, Educatie, Werkgelegenheid en Wijkeconomie
Voorzitter: André Wildeboer
Vergaderdag: dinsdag
- scholen
- volwassenenonderwijs
- speciale projecten voor de werkgelegenheid
- het belang dat de wijk heeft bij voldoende en gevarieerde winkels
en bedrijven en diensten
Werkgroep Leefbaarheid en Groen
Voorzitter: Raymond van der Laan
Vergaderdag: woensdag - speelplaatsen
- opzoomeren
- wijkmanifestaties en dergelijke (luilakdag/Palmpasen,
straatspeeldag)
- milieu (papierbakken, etc)
- groenonderhoud (gevarieerde aanplant)
Werkgroep Wonen & Verkeer
Voorzitter: Cor Kievid
Vergaderdag: donderdag
- de infrastructuur, waaronder de planning maar ook het wegdek
- maatregelen die voor die structuur nodig zijn. bv. 30 km zone,
oversteekplaatsen, gladheidsbestrijding
- de gebruikers
- geluidshinder/geluidsoverlast
- woningbeleid
- woningbouw of woningafbraak
- spreiding van groepen
- huurdersverenigingen (huurdersraad)
- leegstand en verpaupering
Werkgroep Communicatie en Informatie (hiervoor zijn geen deelnemers
meer nodig)
Voorzitter: Marijke Roggeveen
Vergaderdag: woensdag
- t Allegaardje
- knipselkrant voor berichten over Capelle aan den IJssel van de
gemeente doornemen op berichten over onze wijk
- raadstukken idem dito
- communiceren van gemeentebezoeken aan de wijk
- hearing van de bewoners in overleg met het WijkOverlegPlatform
- kabelkrant; berichten aanleveren
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de gemeente, Ruud
van Diemen 284 87 23 en Randi Karlsen, 284 87 22.