AutoRai


1-6-2001

Hyundai Sonata compleet anders

Hyundai heeft de Sonata volledig vernieuwd. De luxueus uitgevoerde zakensedan biedt keuze uit twee motoren, een tweeliter viercilinder en een 2,7-liter V6. Bij de tweeliter is de handgeschakelde vijfbak zonder meerprijs te vervangen door een automaat.

De nieuwe Sonata is een elegante verschijning in het felbevochten segment van zakensedans. Naast een zeer representatief uiterlijk beschikt de nieuwe Sonata over een zeer verfijnd onderstel. Er zijn twee motoren leverbaar: de 2,0-liter viercilinder en de 2,7-liter V6-krachtbron. De prijzen beginnen bij 55.963 gulden voor de Sonata
2.0i GLS, waarbij er geen meerprijs geldt voor de H-matic automaat.
De Sonata heeft een imponerend voorkomen dat in weinig doet denken aan zijn voorganger. Hij heeft een opvallende neus, mede door de geïntegreerde dubbele ronde koplampen die in de motorkap overlopen. Qua formaat valt de nieuwkomer tussen zijn voorganger en de Hyundai XG. Met een lengte van 4.747 mm meet de Sonata 37 mm meer dan het vorige model. De spoorbreedte is achter met 10 mm toegenomen voor een betere wegligging.

Hyundai heeft het interieur ingrijpend veranderd. Daarbij springt de grote middenconsole het meest in het oog. Het nieuwe dashboard is een toonbeeld van ergonomie. Het instrumentarium is overzichtelijk dankzij grote tellers.

H-matic als alternatief

De nieuwe Sonata is leverbaar met de bekende 2,0-liter viercilinderkrachtbron. Nieuw voor het model is de 2,7-liter V6-motor die zijn diensten reeds bewezen heeft in de Trajet en Santa Fe. Voor de 2.0i is zowel een handgeschakelde vijfversnellingsbak als een H-matic viertrapsautomaat leverbaar. Hyundai rekent geen meerprijs voor de automatische transmissie die ook de mogelijkheid biedt handmatig de versnellingen in te leggen. De 2.7i V6 beschikt standaard over de automatische versnellingsbak.

Het onderstel en de remmen zijn berekend op hoge prestaties, maar een veilig weggedrag. Hyundai heeft bovendien een intelligent airbagsysteem gemonteerd dat gebruik maakt van een Passenger Presence Detection (PPD). Als er geen passagier aanwezig is gaat de airbag niet onnodig af bij een ongeval.

De Sonata is zeer compleet uitgerust. Climate en cruise control, voor- en zijairbags, boordcomputer, lichtmetalen velgen en ABS met EBD zijn standaard aanwezig. De prijzen van de tweeliter beginnen bij 55.963 gulden; de Sonata 2.7i V6 Executive kost 65.439 gulden.

Elegante klasse
De voorzijde van de Sonata straalt elegantie en klasse uit. Hij geeft de Sonata een representatief voorkomen, in de zakelijke markt een onmisbare eigenschap. Optioneel zijn de opvallende koplampen voorzien van de modernste High Intensity Discharge (HID) gasontladingslampen (Xenon).

De nieuwe lichttechniek zorgt voor een grotere lichtopbrengst. De straal is langer en helderder waardoor de bestuurder s nachts meer ziet. De koplampen zijn op bijzonder fraaie wijze in het design geïntegreerd en vormen één geheel met de welvingen op de motorkap. Door de verbeterde stroomlijn is de Sonata bovendien nog stiller.

Details

Kenmerkend voor de Sonata is het hoge afwerkingniveau. Dat blijkt uit de vele subtiele details zoals bijvoorbeeld de chromen raamomlijsting van de portieren. En profil vertoont de Sonata nog veel gelijkenis met het vorige model. Het zijn echter juist de details die het nieuwe model een trede hoger plaatsen. Zo zijn de knipperlichten van het voorscherm naar de koplampunits verhuisd.

De wielkasten zijn licht naar buiten geklopt. Door deze wijzigingen ziet de auto er strakker en steviger uit. Hyundai heeft twee typen lichtmetalen wielen ontworpen. Het standaard negenspaaks 15 inch lichtmetalen wiel en het 16 inch exemplaar (standaard op de 2.7i V6) dat over tien elegante spaken beschikt.

Doordacht comfortabel
De nieuwe Sonata biedt op alle fronten meer. Het luxe interieur met hoogwaardige materialen zorgt voor een uitstraling die meteen doet denken aan de luxueuze XG. Het dashboard blinkt verder uit in ergonomie: alle bedieningsknoppen zijn logisch geplaatst en liggen goed binnen handbereik. Dat komt doordat de grote middenconsole verder het interieur insteekt en Hyundai grote knoppen gemonteerd heeft.

Tekenend voor de exclusiviteit van de Sonata zijn de nieuwe stoelen. Hyundai heeft bij het ontwerp nauwlettend naar de zetels van de XG gekeken. Ze zijn uiterst comfortabel en bieden door de dikke randen veel zijdelingse steun. De dubbel gestikte naden zorgen voor een echt kwaliteitsgevoel. De zetels van de Executive uitvoering zijn standaard voorzien van lederen bekleding. Door de brede middenarmsteun en de uitgebreide verstelmogelijkheden van de stoelen vindt iedere bestuurder een riante zitpositie. De achterbank is in de verhouding 6:4 neerklapbaar. Achterin bezorgen drie hoofdsteunen evenzoveel passagiers een comfortabele zit. Ook de middelste steun is in hoogte verstelbaar.

Automatisch dimmende binnenspiegel

Zakelijke automobilisten brengen doorgaans veel tijd door in hun auto. Daarom heeft Hyundai tal van comfortverhogende voorzieningen aangebracht die het autorijden net even prettiger maken, zoals een automatisch dimmende binnenspiegel, welke standaard is op de Executive uitvoering. Ook (door)werken in de auto behoort tot de mogelijkheden: in de middenconsole en in de bagageruimte is een power outlet voor bijvoorbeeld laptops. De uitsparing in de zonneklep is een uitkomst voor de veelrijder die vaak parkeerkaartjes of tolpasjes bij zich heeft.

Riant vermogen
Hyundai heeft veel energie gestoken in het verfijnen van de Sirius II 2,0-liter DOHC krachtbron. De motor loopt nog stiller en is trillingsarm. Het belangrijkste nieuws vormt echter de 2,7-liter V6-motor die ook in de Trajet en Santa Fe leverbaar is.

De volledig aluminium V6 met dubbele nokkenas biedt een riant vermogen van 126,5 kW/172 pk bij 6.000 toeren. Het koppel van 245 Nm bij 4.000 toeren levert in combinatie met de automatische transmissie een aanzienlijke bijdrage aan het hoge rijcomfort van de Sonata.

Om trillingen nog verder terug te brengen heeft Hyundai een nieuw gietprocédé voor het cilinderblok toegepast. Bovendien is de airconditioning direct tegen de motor gemonteerd zodat er geen trillingen op kunnen treden in de verbindingen tussen het systeem en de motor. Hyundai heeft verder het gewicht van het motorblok nog verder weten te reduceren dankzij Computer Aided Technology. Door toepassing van één riem in het distributiegedeelte is de V6 onderhoudsvriendelijker dan de vorige generatie zescilinders.

H-matic automatische transmissie

Gemak gaat boven alles. Dat geldt zeker voor de H-matic viertrapsautomaat die het koppelen van de bestuurder overneemt. Deze sequentiële versnellingsbak combineert de zuinigheid en sportiviteit van een handgeschakelde transmissie met het gemak en comfort van een automaat. H-matic biedt de bestuurder de mogelijk zelf op- of terug te schakelen.

De 2,0-literversie met handbak beschikt over een hydraulische koppeling. In de nieuwe Sonata is de vijfversnellingsbak uitgerust met een drievoudige synchromesh op de eerste en tweede versnelling. Hierdoor verloopt het schakelen nog soepeler.

Stiller, stijver en veiliger

Hyundai is er dankzij veel simulaties met de Cray Super Computer in geslaagd om trillingen terug te dringen en de carrosseriestijfheid te vergroten, onder meer door montage van een aluminium carterpan. Om resonanties te onderdrukken zijn de bevestigingspunten van het uitlaatsysteem extra onder de loep genomen.

Hyundai monteert voortaan Sachs schokdempers en vijftien inch wielen voor een perfect weggedrag. De voorwielen zijn voorzien van 15 inch remschijven voor een betere stopkracht. Dankzij ABS en EBD kan het remvermogen optimaal benut worden.

Zij-airbags

De Sonata is ook botsveiliger. Een intelligent airbagsysteem maakt gebruik van multipointsensoren die binnen milliseconden bepalen of het afgaan van de airbag in een bepaalde situatie veilig en nodig is. Maar daarvoor hebben de sensoren al de rijsnelheid en de impact van de botsing gemeten, het systeem weet ook of de passagiers gordels dragen.

Gordelspanners met drukbegrenzer en zij-airbags maken eveneens deel uit van het veiligheidspakket.

Prijzen en uitrusting

2.0i GLS 5-versnellingen 55.963
2.0i GLS H-matic viertrapsautomaat 55.963
2.7i V6 Executive H-matic viertrapsautomaat 65.439

Belangrijkste uitrusting 2.0i GLS:

ABS
Airbag bestuurder en voorpassagier
Zij-airbags
Volautomatische airconditioning
Boordcomputer
Buitenspiegels elektrisch verstelbaar en verwarmbaar Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en alarm Cruise Control
Elektrische ramen voor en achter
Elektronische remkrachtverdeler (EBD)
Hoofdsteunen achter (3 stuks)
Lederen stuurwiel + pookknop
In hoogte verstelbaar stuur
Interieur met houtafwerking
Lichtmetalen wielen 15 inch
Passenger Presence Detector (PPD)

De 2.7i V6 Executive voegt aan bovenstaande het volgende toe:

Automatisch dimmende binnenspiegel
Automatische transmissie (sequentieel)
Lichtmetalen wielen 16 inch
Lederen bekleding
Verwarmbare bestuurders- en passagiersstoel
Traction Control