Experimentele bustram in testfase
Een 24 meter lange bus met onafhankelijke besturing en aandrijving op
alle assen zal in 2003 als experiment in Eindhoven gaan rijden. De
NWO-Technologiestichting STW financierde het onderzoek aan de
Technische Universiteit Eindhoven naar een optimaal, elektronisch
geleidingssysteem. Het systeem zorgt voor een comfortabel rijgedrag,
vergelijkbaar met trams.
Het ontwerp van het nieuwe elektronische geleidingssysteem, waar de
Eindhovense STW-onderzoeker ir. Dik de Bruin op 6 juni op promoveert,
maakt een zelfsturende bus mogelijk. De bestuurder regelt alleen de
snelheid van de bus en treedt op als algeheel controleur. Ook kan hij
ingrijpen bij storingen of onvoorziene situaties. Voorzien is om het
geleidingssysteem nabij de haltes de snelheid te laten regelen.
De bus oriënteert zich via een magnetisch referentiesysteem dat in het wegdek is ingebouwd. Om de vier meter bevindt zich op bekende plaatsen onder het wegdek een permanente magneet. Een magneetsensor aan boord van het voertuig registreert het magneetveld. Op die manier is de afstand tussen magneet en sensor tot op twee centimeter nauwkeurig te bepalen. Het voertuig beschikt over meerdere sensoren op verschillende plaatsen, zodat de metingen een overlap vertonen. Een uitvallende sensor brengt daardoor de veiligheid niet in het geding.
De bus volgt een smalle baan over een vooraf geprogrammeerd traject. De bus stuurt zichzelf door bochten en doet automatisch haltes aan. De bus kan nauwkeurig, met kleine afstand tot de verhoogde halte, gepositioneerd worden. Dit verkort de tijd die nodig is voor het in- en uitstappen van de passagiers. Bovendien zal zo de gemiddelde snelheid van de bus over het hele traject hoger uitkomen.
De bus combineert de voordelen van een stadsbus en een railvoertuig.
De nieuwe, extra lange bus, Phileas gedoopt, gaat rijden in 2003
tussen Eindhoven en Veldhoven. De bus is relatief goedkoop en flexibel
als een stadsbus. Daarnaast is het voertuig snel, zuinig en schoon als
een tram, terwijl de capaciteit meer dan tweehonderd passagiers
bedraagt. Het traject wordt afgelegd via een betrouwbare en
voorspelbare dienstregeling. De bus heeft geen elektriciteitsnet of
dure rails nodig. De constructiekosten zijn daardoor beperkt. De
aparte rijstrook voorkomt dat de bus in opstoppingen van het overige
verkeer terechtkomt. Bovendien is zo'n rijstrook veiliger in verband
met andere verkeersdeelnemers.
De bussen zullen op LPG rijden en op een elektrische motor. Een
bedrijvenconsortium onder leiding van APTS levert het bussysteem. FROG
Navigation Systems is verantwoordelijk voor de implementatie van het
uiteindelijke geleidingssysteem.
Nadere informatie bij:
* ir. Dik de Bruin (TUE, nu werkzaam bij Philips)
* tel. 040 2744311
* e-mail d.d.bruin@tue.nl of dik.de.bruin@philips.com
* promotie 6 juni
Prototype van Phileas, een voertuig dat de voordelen van bus en tram met elkaar combineert.