Sociaal Plan bij Endemol en John de Mol Producties: regeling waar meeste bedrijven voorbeeld aan kunnen nemen
Dit zijn regelingen waar de meeste bedrijven een voorbeeld aan kunnen nemen. Tot voor een paar jaar kregen we over beide bedrijven nogal eens klachten. Het blijkt nu een heel fatsoenlijke firma die oog heeft voor de positie en belangen van werknemers". Steffe Bak, onderhandelaar bij CNV Media, is zeer te spreken over het Sociaal Plan dat bij Endemol en John de Mol Producties is afgesproken.
In eerste instantie had Endemol de intentie om boventallig personeel
te ontslaan. Dat is nu volledig van de baan. Er vallen geen gedwongen
ontslagen. Ieder die dat wil kan aan de slag blijven. Dat vinden wij
een heel belangrijke afspraak.
In het Sociaal Plan staan sluitende afspraken over om- en bijscholing
van sommige medewerkers. Mocht onverhoopt blijken dat een medewerker
een functie ook na scholing niet kan vervullen, of als de medewerker
een functie niet wil vervullen, dan heeft Endemol op zich genomen die
medewerker naar een baan buiten de organisatie te begeleiden. Ook
geldt in die situatie een uitstekende financiële tegemoetkoming.
Werknemers die extra moeten gaan reizen krijgen een
reiskostenvergoeding die royaal boven de norm ligt en daarnaast
krijgen die mensen gedurende twee jaar nog een toeslag vanwege het
ongemak.
Het Sociaal Plan is nodig omdat Endemol, eigenaar van Joop v/d Ende
Producties en John de Mol Producties, beide bedrijven samenvoegen
(integreren). Jarenlang waren ze concurrenten op leven en dood. CNV
Media heeft de afgelopen weken onderhandeld over een sociaal plan. De
besprekingen zijn op een uiterst constructieve manier verlopen,
vertelt Bak.
Hoofddorp, 1 juni 2001