COLO

Leren in de beroepspraktijk in 2006

Leren in de beroepspraktijk in 2006

Op donderdag 31 mei verscheen bij Colo, de vereniging landelijke organen beroepsonderwijs, het rapport 'Leren in de beroepspraktijk in 2006; Vier toekomstbeelden voor leren op de werkplek'. In het rapport worden vier scenario's voor het leren op de werkplek in de toekomst beschreven. Een honderdtal vertegenwoordigers van uiteenlopende organisaties in het beroepsonderwijs en het bedrijfsleven nam deel aan een werkconferentie over het rapport, dat het begin vormt van een ontwikkelingstraject dat enkele jaren in beslag zal nemen.

Het rapport is gepresenteerd tijdens de werkconferentie Leren op de werkplek, die Colo op het Infra Opleidingscentrum van de weg- en waterbouw te Harderwijk heeft gehouden. De onderzoekers, Rob Bilderbeek van Dialogic en Willem Houtkoop van het Max Goote Instituut in samenwerking met de Stoas-groep, onderscheiden twee dimensies waarmee het praktijkleren kan worden beschreven: 'standaard' tegenover 'maatwerk' en 'gericht op organisatieontwikkeling' tegenover 'individuele ontwikkeling'. Op basis hiervan zijn vier scenario's opgesteld, die schetsen hoe het leren op de werkplek vorm kan krijgen in 2006. In het rapport wordt van elk scenario - massaal flexibel, exclusief, symbiotisch en efficiënt geheten - uitgewerkt voor welke doelgroep het geschikt is, wat het belang is voor bedrijf, individu en maatschappij en welke rol de landelijke organen hierin hebben. Het rapport gaat tevens in op de financiering en andere aspecten van elk scenario. Tijdens de conferentie werd een illustratie van elk scenario levendig gepresenteerd vanuit de praktijk van het bedrijfsleven.

Leren in de beroepspraktijk is een steeds belangrijker instrument voor vakbekwaamheid en blijvende inzetbaarheid van (aankomende) werknemers. Niet alleen in beroepsonderwijs wordt leren op de werkplek steeds meer toegepast op alle niveaus (vmbo, mbo en hbo), maar ook in het bedrijfsleven is leren op de werkplek een snel toenemende vorm van scholing van werkenden.
Met de werkconferentie wil Colo de dialoog en gezamenlijke visieontwikkeling over leren op de werkplek als instrument voor opleidingsbeleid stimuleren: aanwezigen zijn uitgedaagd om met de in de scenario's aangegeven ontwikkelingsrichtingen verder aan de slag te gaan.
De werkconferentie is daarmee niet alleen een afsluiting van de scenariostudie, maar vormt tevens een start voor vervolgactiviteiten. Binnen Colo en in overleg met andere betrokkenen zullen de reacties op de conferentie besproken worden en ideeën voor vervolgactiviteiten worden uitgewerkt.

Informatie over de werkconferentie en verdere ontwikkelingen zijn te volgen via de Internetsite van Colo, www.colo.nl, onder Leren op de werkplek treft u informatie aan, kunt u vragen stellen en wordt de discussie voortgezet over leren op de werkplek via een community van geïnteresseerden en deskundigen. Ook vindt u hier links met verwante onderwerpen en evenementen.

Noot voor de redactie,