COLO
Leren in de beroepspraktijk in 2006
Leren in de beroepspraktijk in 2006
Op donderdag 31 mei verscheen bij Colo, de vereniging landelijke
organen beroepsonderwijs, het rapport 'Leren in de beroepspraktijk in
2006; Vier toekomstbeelden voor leren op de werkplek'. In het rapport
worden vier scenario's voor het leren op de werkplek in de toekomst
beschreven. Een honderdtal vertegenwoordigers van uiteenlopende
organisaties in het beroepsonderwijs en het bedrijfsleven nam deel aan
een werkconferentie over het rapport, dat het begin vormt van een
ontwikkelingstraject dat enkele jaren in beslag zal nemen.
Het rapport is gepresenteerd tijdens de werkconferentie Leren op de werkplek, die Colo op het Infra Opleidingscentrum van de weg- en waterbouw te Harderwijk heeft gehouden. De onderzoekers, Rob Bilderbeek van Dialogic en Willem Houtkoop van het Max Goote Instituut in samenwerking met de Stoas-groep, onderscheiden twee dimensies waarmee het praktijkleren kan worden beschreven: 'standaard' tegenover 'maatwerk' en 'gericht op organisatieontwikkeling' tegenover 'individuele ontwikkeling'. Op basis hiervan zijn vier scenario's opgesteld, die schetsen hoe het leren op de werkplek vorm kan krijgen in 2006. In het rapport wordt van elk scenario - massaal flexibel, exclusief, symbiotisch en efficiënt geheten - uitgewerkt voor welke doelgroep het geschikt is, wat het belang is voor bedrijf, individu en maatschappij en welke rol de landelijke organen hierin hebben. Het rapport gaat tevens in op de financiering en andere aspecten van elk scenario. Tijdens de conferentie werd een illustratie van elk scenario levendig gepresenteerd vanuit de praktijk van het bedrijfsleven.
Leren in de beroepspraktijk is een steeds belangrijker instrument voor
vakbekwaamheid en blijvende inzetbaarheid van (aankomende) werknemers.
Niet alleen in beroepsonderwijs wordt leren op de werkplek steeds meer
toegepast op alle niveaus (vmbo, mbo en hbo), maar ook in het
bedrijfsleven is leren op de werkplek een snel toenemende vorm van
scholing van werkenden.
Met de werkconferentie wil Colo de dialoog en gezamenlijke
visieontwikkeling over leren op de werkplek als instrument voor
opleidingsbeleid stimuleren: aanwezigen zijn uitgedaagd om met de in
de scenario's aangegeven ontwikkelingsrichtingen verder aan de slag te
gaan.
De werkconferentie is daarmee niet alleen een afsluiting van de
scenariostudie, maar vormt tevens een start voor vervolgactiviteiten.
Binnen Colo en in overleg met andere betrokkenen zullen de reacties op
de conferentie besproken worden en ideeën voor vervolgactiviteiten
worden uitgewerkt.
Informatie over de werkconferentie en verdere ontwikkelingen zijn te
volgen via de Internetsite van Colo, www.colo.nl, onder Leren op de
werkplek treft u informatie aan, kunt u vragen stellen en wordt de
discussie voortgezet over leren op de werkplek via een community van
geïnteresseerden en deskundigen. Ook vindt u hier links met verwante
onderwerpen en evenementen.
Noot voor de redactie,