Verschuiving in aankopen van PC producten onder ervaren PC gebruikers
Haarlem, 31 mei 2001- Er is een minder sterke vraag naar desktop PC's (nu
26%), maar meer dan een verdubbeling in vraag naar digitale camera's (17%)
en een zeer sterke groei in vraag naar o.a. videokaarten (29%), scanners
(17%) en DVD-spelers (18%). Dit blijkt uit het jaarlijkse Merkenonderzoek
onder 8.000 lezers van Computer!Totaal, het grootste computertijdschrift in
Nederland.
"Het onderzoek betreft niet geheel Nederland, maar wel de mening van een
zeer groot aantal ervaren PC gebruikers. Zij geven hiermee duidelijk aan dat
er nog steeds een groeiende vraag is naar randapparatuur en componenten; met
name in de vervangingsmarkt", aldus Erwin van Faassen, Business Development
Manager binnen IDG Communications Nederland. "Bovendien is 1 op de 6
personen van plan een digitale camera aan te schaffen binnen 12 maanden men
is bereid gemiddeld meer dan Dfl. 1.700,- per camera uit te gaan geven. Dat
is een zeer gezonde markt!", vervolgt van Faassen. Uit het hele onderzoek
blijkt dat men gemiddeld zo'n 5% meer denkt te gaan geven aan PC-producten.
Dit nuanceert de beweringen van vele bedrijven in de ICT-markt, die de
laatste maanden gekenmerkt worden door een grote onzekerheid over een
stagnatie van de groei.
Het Merkenonderzoek is een internationaal onderzoek dat voor het vierde jaar
op rij door IDG is uitgevoerd in 7 landen (Duitsland, Engeland, Frankrijk,
Italie, Denemarken, Noorwegen en Nederland).
Over Computer!Totaal
Computer!Totaal is een maandelijks computertijdschrift dat haar lezers
adviseert bij de aanschaf en gebruik van hard- en software. Met
vergelijkende testen van nieuwe producten en signalering van trends en
toekomstige ontwikkelingen biedt Computer!Totaal de professional en
geĂŻnteresseerde thuisgebruiker inzicht in de hedendaagse computerwereld. De
maandelijks gemiddelde betaalde verspreiding van Computer!Totaal is 197.066
exemplaren en gemiddeld nummer bereikt 571.000 mensen (SummoScanner 2000).