HTM


Tram 1 uit dienst


01-08-2001




Wellicht heeft u het al gemerkt, er zijn grootscheepse werkzaamheden gaande tussen 31 mei en 3 september.

Wat is er gaande?
De 60-jarige Hoornbrug over de Vliet in Rijswijk en de 70-jarige Reineveldbrug in Delft worden gerenoveerd en vernieuwd. Het werk is nodig omdat de bruggen verouderd zijn en omdat er een nieuwe indeling voor de Hoornbrug nodig is om het tramverkeer mogelijk te maken met de komst van tram 15 naar Ypenburg en Nootdorp. Om dit huzarenstuk van techniek in zo'n korte tijd voor elkaar te krijgen moeten er een aantal maatregelen m.b.t. het openbaar vervoer getroffen worden. De belangrijkste is het van 31 mei tot 3 september 2001 niet laten rijden van tram 1.

Wat voor gevolgen heeft dat voor u?
Tram 1 wordt gedeeltelijk vervangen door bus 1. Bus 1 rijdt van Delft Tanthof via de bestaande route van tram 1 tot de halte Prinsenhof. Vanaf de halte Prinsenhof rijdt bus 1 door de Ruys de Beerenbroeckstraat via de Provinciale weg en winkelcentrum In de Bogaard' naar Rijswijk Station. Bij Rijswijk Station neemt tram 17 het stokje van bus 1 over en vervoert u naar Den Haag Centraal Station. Tram 17 wordt deze 3 maanden verlengd naar Scheveningen Noorderstrand, het eindpunt van tram 1.

Wat gebeurt er dan met het openbaar vervoer op de Haagweg, de Delftweg en de Indische Buurt? Over de Haagweg rijdt bus 15 van Station Hollands Spoor naar Ypenburg en Nootdorp. Door de Indische Buurt rijden de bussen 60 en 62 van Connexxion naar Delft Centraal Station en Ypenburg en Nootdorp. Voor de Delftweg is een belbus geregeld, die de bewoners van de Defltweg e.o. aansluiting geeft op bus 15 richting Station Hollands Spoor en bus 60 en 62 richting Delft Centraal Station.

Nog meer werkzaamheden:
Mede door de afsluiting van de Reineveldbrug en de Hoornbrug en het niet rijden van tram 1 worden er extra werkzaamheden aan het lijnennet van HTM uitgevoerd.

Welke werkzaamheden staan er te gebeuren?
Het Rijswijkseplein wordt opnieuw ingericht en de onderdoorgang naar de Rijswijkseweg wordt hoger gemaakt. De verkeersstromen worden zoveel mogelijk van elkaar gescheiden om een betere doorstroming van het verkeer te krijgen op het Rijswijkseplein. Een mooie bijkomstigheid is dat uw reistijd hierdoor korter zal worden. De werkzaamheden duren tot het einde van dit jaar. Indien tram 1 zou blijven rijden zouden de werkzaamheden twee jaar gaan duren.
Op de Rijswijkseweg wordt gewerkt aan de sporen en wordt de aansluiting op het nieuwe sporen in de Jan van der Heijdenstraat gemaakt. Over deze sporen zullen tram 1 en de nieuwe tram 15 gaan rijden.
Op de Delftweg worden de sporen vernieuwd waardoor er voor de reizigers op tram 1 een minder rumoerige reis over de Delftweg zal komen.
Bij de Hoornburg wordt een aansluiting gemaakt op de sporen van de nieuwe tram 15 naar Ypenburg en Nootdorp.
Wat voor een gevolgen heeft dat voor u?
Eigenlijk hebben deze werkzaamheden niet veel gevolgen voor u buiten dan het tijdelijk niet rijden van tram 1. Er zijn zelfs voordelen voor omwonenden omdat bijna alle werkzaamheden aan de sporen nu overdag gedaan kunnen worden in plaats van in de nachtelijke uren.

Voor het openbaar vervoer kunnen deze werkzaamheden betekenen dat er wat oponthoud is of dat er tijdelijk omleidingsroutes gereden worden. Verder leveren de werkzaamheden mooie nieuwe trajecten en kortere reistijden op, die voor u als openbaar vervoer gebruiker oponthoud en ongemak kunnen voorkomen.

Of tram 1 al met ingang van 3 september door de Jan van der Heijdenstraat gaat rijden ligt aan de vorderingen van de werkzaamheden in deze straat. In dat geval gaat tram 1 via de Jan van der Heijdenstraat, de Oudemansstraat, Slachthuisstraat en het Leeghwaterplein naar het Station Hollands Spoor rijden. Vanaf hier sluit tram 1 weer aan op zijn oude route via het Rijswijkseplein richting Scheveningen Noorderstrand.

Extra informatie of vragen?
HTM heef een folder met alle alternatieven bus en tramroutes die u kunt aanvragen bij de HTM Consumentenlijn op nummer 070 - 3848666. Hier kunt u ook terecht voor uw vragen en klachten.