CES/01/64
Brussel, 31 mei 2001
Europees Economisch en Sociaal Comité geen voorstander van afschaffing
van de selectieve distributie van personenauto's
"Dit advies gaat over de grote belangen die bij de Europese
automobielindustrie op het spel staan. We hebben het daarbij
letterlijk over miljoenen banen, vaak in kleine en middelgrote
ondernemingen, die de Commissie in haar overwegingen zeker niet over
het hoofd mag zien."
Dit verklaarde de heer Regaldo (Italië, groep werkgevers) in zijn
toelichting op het door hem voorbereide ontwerpadvies over het
evaluatieverslag betreffende afzet- en klantenserviceovereenkomsten
inzake motorvoertuigen van de Commissie. Dit advies werd vervolgens,
na een geanimeerde discussie tijdens de zitting van 30 mei, met
meerderheid van stemmen goedgekeurd.
Het Comité pleit daarin voor wijziging van de verordening om meer
"intrabrand"-concurrentie te creëren, de dealers commercieel
onafhankelijk te maken en fabrikanten ertoe aan te zetten
onafhankelijke garages die reparaties verrichten, van de nodige
technische informatie te voorzien. Vooruitgang op dit gebied kan
volgens het Comité beter gebeuren door de groepsvrijstelling te
wijzigen of te verlengen dan door het selectieve-distributiesysteem af
te schaffen.
Voorts pleit het Comité voor versterking van de positie van
tussenpersonen om recht te doen aan de (keuze)mogelijkheden die
parallelhandel biedt. Die aanpak is volgens het Comité beter dan
opheffing van het verbod op de verkoop aan onafhankelijke
wederverkopers.
Daarnaast dringt het er bij de Commissie op aan om haar Mededeling
over tussenpersonen bij te werken en richtsnoeren uit te werken voor
het gebruik dat dealers en producenten van Internet kunnen maken. Ook
zou de Commissie moeten nagaan hoe de mogelijkheid om van Internet
gebruik te maken, een nieuw licht kan werpen op de verschillende
onderdelen van Verordening 1475/95.
Het Comité spreekt zich uit voor de voortzetting van de speciale
groepsvrijstelling voor de distributie van motorvoertuigen en
adviseert de Commissie na te gaan hoe de huidige Verordening kan
worden aangepast en verlengd. De nieuwe verordening zou er met name op
moeten zijn gericht, in het algemeen voor meer concurrentie te zorgen
waardoor de consument een ruimere keuze krijgt en de interne markt
beter gaat functioneren. Met het oog daarop moet de nieuwe verordening
er in de praktijk toe leiden dat dealers beter worden beschermd en dat
in de Europese automobielindustrie werkzame kleine en middelgrote
ondernemingen de nodige stimulansen krijgen.
De volledige tekst van dit advies zal binnenkort in de elf voertalen
van de EU op de website van het Comité (www.esc.eu.int) staan.
Voor meer informatie over de acitiviteiten van het Europees ESC kunt u
contact opnemen met Nick Foster (persdienst, tel: 32 2 546 92 07,
e-mail: nicholas.foster@esc.eu.int).