PERSBERICHT

NDP-bezorgerscampagne van nationale betekenis

"Laagdrempelige nieuwsvoorziening belangrijk voor vitale democratie"

Amsterdam, 31 mei 2001 ? Op vrijdag 1 juni a.s. vindt een unieke gebeurtenis in de Nederlandse dagbladhistorie plaats: alle dagbladbezorgers zullen hun kranten persoonlijk gesigneerd aan huis bezorgen. In de bijbehorende oproep op de voorpagina's van alle kranten zal aandacht worden gevraagd voor de belangrijke positie van de dagbladbezorger in Nederland. Deze actie is het startsein voor een nieuwe, collectieve campagne van alle Nederlandse dagbladen, verenigd in de Nederlandse Dagbladpers (NDP). Doel is het imago van de dagbladbezorging te verbeteren en daardoor de werving en het behoud van dagbladbezorgers gemakkelijker te laten verlopen.

De Nederlandse dagbladuitgevers hebben steeds meer moeite om aan bezorgers te komen. Nog moeilijker is het om bezorgers voor langere tijd te behouden. Op dit moment telt ons land ongeveer 40.000 dagbladbezorgers, waarvan 55 procent niet langer dan een jaar actief is. Met de nieuwe bezorgerscampagne wil de NDP een positief platform creëren op basis waarvan afzonderlijke dagbladuitgevers bezorgers kunnen werven en behouden.

Nederlandse bezorgingspraktijk
Een goede bezorging bij de abonnees is voor de positie van de Nederlandse dagbladen van cruciaal belang. Maar liefst 90 procent van de totale krantenoplage wordt in ons land rechtstreeks bij de abonnee bezorgd, een percentage dat buiten Nederland vrijwel nergens gehaald wordt. Weinig mensen beseffen dat de Nederlandse bezorgingspraktijk allerminst vanzelfsprekend is.

Maatschappelijk belang
Met de nieuwe bezorgerscampagne zet de NDP zich in om dit unieke culturele erfgoed te handhaven. Daarnaast is met een goede bezorging ook een algemeen maatschappelijk belang gediend: een gezonde en goed georganiseerde dagbladcultuur is van onschatbare waarde voor een kritische samenleving.

Jeltje van Nieuwenhoven
De eerste gesigneerde krant werd vandaag overhandigd aan de voorzitter van de Tweede Kamer Jeltje van Nieuwenhoven. Ook zij wees in haar reactie op het maatschappelijk belang van een toegankelijke dagbladcultuur: "Laagdrempelige nieuwsvoorziening is heel erg belangrijk voor een vitale democratie. Mensen die willen meedenken en meebeslissen kunnen hier absoluut niet zonder."

Middelen en activiteiten
De geïntegreerde campagne zal bestaan uit reclame-uitingen in de vorm van radio-, tv- en printcommercials, internettoepassingen en pr-activiteiten. Het overkoepelende thema van al deze middelen luidt: 'Dagbladbezorgers houden tijd over voor nuttige dingen'. Om meer ouderen te interesseren voor een baan als dagbladbezorger werd bovendien een aparte seniorencampagne ontwikkeld met als slogan 'Dagbladbezorgers waar we u tegen zeggen'. Deze zal in de vorm van advertenties in de verschillende dagbladen verschijnen.