NHG-Standaarden en -Patiëntenbrieven op internet
31 mei 2001
Binnenkort heeft iedereen toegang tot de standaarden en
patiëntenbrieven van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG). De
wetenschappelijk verantwoorde informatie die de huisartsen ondersteunt
in hun dagelijks werk, is daarmee ook beschikbaar voor andere
zorgverleners en zelfs voor de leek. De zogeheten patiëntenbrieven, de
op de NHG-Standaarden gebaseerde objectieve informatie over allerlei
klachten en aandoeningen, zijn vanaf vandaag voor iedereen vrij
toegankelijk. De standaarden zullen in de loop van de maand juni op
internet worden geplaatst.
Het NHG komt hiermee tegemoet aan vele verzoeken. Met het vrij
toegankelijk maken van de NHG-Standaarden wordt het door huisartsen
gevoerde beleid inzichtelijk voor iedereen en kan hun handelen beter
worden getoetst. Dat geldt zowel voor medici en paramedici, als voor
patiënten en patiëntenverenigingen.
De NHG-Patiëntenbrieven sluiten aan bij de standaarden en zijn erop
gericht de patiënt van goede, objectieve informatie te voorzien.
Immers, een goed geïnformeerde patiënt zal zich verantwoordelijker
voelen voor en meer betrokken zijn bij de behandeling en zich mondiger
en zelfredzamer kunnen opstellen.
Ook aan het dit jaar te starten Zorgportaal, een initiatief van het
ministerie van VWS om onafhankelijke en betrouwbare
patiënteninformatie te bundelen, zal het NHG zijn medewerking
verlenen. Het besluit om een aantal producten op de website te
plaatsen, schept nu al de mogelijkheid voor andere sites om te
'linken' naar de informatie op de NHG-website. Het NHG kan daardoor
zorgdragen voor een permanente actualisering van de informatie.
Opzet en inhoud van de NHG-Standaarden
De 72 nu bestaande NHG-Standaarden bevatten richtlijnen voor
diagnostiek en behandeling van een groot aantal voor de
huisartspraktijk relevante aandoeningen. De richtlijnen zijn een
bundeling van adviezen over kwalitatief goed handelen, die:
tot doel hebben de kwaliteit van het medisch handelen te verbeteren;
voorzien zijn van een gedegen wetenschappelijke onderbouwing;
breed onderschreven worden door de beroepsgroep huisartsen;
de huisarts ondersteunen om heldere keuzes te maken in een
krachtenveld van andere artsen, patiënten, overheid en
verzekeraars.
Opzet en inhoud van de NHG-Patiëntenbrieven
Er zijn momenteel 126 NHG-Patiëntenbrieven beschikbaar, die aansluiten
bij bepaalde diagnoses. Zij hebben als doel om datgene wat tijdens het
consult tussen huisarts en patiënt is besproken, nog eens schriftelijk
toe te lichten.
De patiënteninformatie van het NHG is ontwikkeld op basis van de
volgende uitgangspunten:
voorlichtingsmaterialen zijn consistent en in overeenstemming met de
NHG- Standaarden;
de informatie is begrijpbaar 'leken' (mavo 3 niveau); gebleken is
dat de mondelinge informatie vaak niet lang genoeg kan worden
onthouden en dat veel patiënten zijn gebaat bij een schriftelijke
tekst en uitleg;
de informatie is objectief en gaat medicalisering tegen;
de inhoud wordt geplaatst in een epidemiologisch perspectief, wat
inhoudt dat niet ten onrechte de nadruk wordt gelegd op zeldzame
ernstige aandoeningen.
Zie ook : Patiëntenvoorlichting
Ga naar : Nieuwspagina van het NHG
Volgend artikel : NHG positief over advies van commissie Tabaksblat
© copyright NHG 2001 home . index . email/adres . Artsennet