31-5-01
Tien Volvo FMs voor IJmond Staal Logistiek
Met een landelijk dekkend netwerk heeft IJmond Staal Logistiek een
belangrijke toegevoegde waarde voor de staalindustrie. Het bedrijf
opereert sinds twee jaar als zelfstandige onderneming onder de IJmond
Transport Groep. Voor dit doel heeft IJmond Staal Logistiek
geïnvesteerd in tien nieuwe Volvo FMs. De trekkers, variërend van FM7
tot FM12 met voorloopas, zijn weloverwogen aangeschaft. J.G.L.
Spijkers, directeur van de IJmond Transport Groep: Wat we zochten
waren distributievoertuigen die voldeden aan de wensen van de
chauffeurs. We hebben daadwerkelijk trucks met elkaar vergeleken. De
Volvo FM bleek een echte distributietruck, met een perfect lage instap
en een perfect werkklimaat voor de chauffeur. Het is een truck die
past bij dit werk: een veilige truck, zowel voor omgeving als voor de
chauffeur.
IJmond Transport Groep is er in geslaagd om in vijf jaar een landelijk
dekkend netwerk voor de staaldistributie op te zetten. IJmond
Transport Groep verzorgt onder meer een deel van het interne vervoer
bij Hoogovens in Velsen, het platvervoer van rollen staal en met
IJmond Staal Logistiek ook de distributie van staalproducten. De
laatste is een eigen onderneming met op dit moment 31 trekkers en 100
opleggers.
J.G.L. Spijkers,: In de jaren tachtig heeft de groep gekozen voor
staal als specialisatie. De Groep deed vooral vervoer van A naar B en
het ging vooral om rollen staal. Wil je de staalwereld echter wat te
bieden hebben, dan zul je je verder moeten specialiseren. Ook zul je
voor de betrokken vervoerders moeten zorgen dat activiteiten synergie
en een sterkere organisatie met zich meebrengen. Dat kan alleen maar
door schaalgrootte, waardoor het mogelijk is het fundament te
vergroten. Een van de doelstellingen was een landelijk dekkend netwerk
met een toegevoegde waarde. Logistiek van staal in de breedste zin van
het woord. Wij hebben nu een dekkend netwerk voor de Benelux: met
Velsen en Moelingen (België) voor het platvervoer en Groningen,
Deventer, Nijmegen, Alkmaar en Rotterdam voor de distributie.
We zijn daarmee geslaagd voor wat betreft de eerste doelstelling. Per jaar vervoeren we met de groep meer dan één miljoen ton staal en hebben we een omzet van ruim 55 miljoen gulden.
Staal logistiek
Hoewel operationeel de Transport Groep en de Staal Logistiek strikt
gescheiden zijn, is er sprake van een behoorlijke netwerkverdichting.
De trucks die wij hebben rijden moeten zo min mogelijk leeg rijden.
Dit klinkt natuurlijk als een gegeven, maar in de staallogistiek is
dat niet makkelijk. Je hebt te maken met gespecialiseerd materiaal dat
niet zomaar voor andere doeleinden kan worden ingezet, zelfs niet voor
alle vormen van staalvervoer. Automatisering is daarin heel
belangrijk. Het is onderdeel van de synergie waar ik het net over had.
Zo bieden we een aantal klanten al tracking en tracing. Een fenomeen
dat we in de nabije toekomst verder uitwerken.