Werkconferentie voor- en vroegschoolse educatie
do 31 mei 2001
Woensdag 30 mei opende wethouder Eigeman een werkconferentie bij
Fontys Pabo in s-Hertogenbosch over Voor- en Vroegschoolse Educatie
(VVE) voor het basisonderwijs en welzijns- en zorginstellingen. De
conferentie werd georganiseerd door de gemeente in samenwerking met de
onderwijsbegeleidingsdienst Giralis en de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten.
Landelijke prioriteit
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is gericht op het zo vroeg
mogelijk aanpakken en signaleren van (dreigende) achterstanden bij
jonge kinderen. Een van de mogelijkheden om deze achterstanden te
bestrijden is door in de periode voordat kinderen naar de basisschool
gaan, extra aandacht te besteden aan hun ontwikkeling en ouders te
ondersteunen bijvoorbeeld door het bevorderen van deelname aan
activiteiten van de peuterspeelzaal, programmas in de voor- en
vroegschoolse periode en het onderwijs van hun kinderen.
Stedelijk coördinator
Twee belangrijke voorwaarden voor een effectief beleid zijn het
versterken van de samenwerking tussen scholen en instellingen en het
verbeteren van de coördinatie in de voor- en vroegschoolse periode.
Daarom heeft het college van B. en W. reeds ingestemd met het
aanstellen van een stedelijk VVE-coördinator na de zomer 2001.
Doelstellingen 2002-2006
In samenwerking met de Stuurgroep Samenwerking
Peuterspeelzaalwerk-Basisonderwijs (met vertegenwoordiging van
Facilitaire Stichting Peuterspeelzalen, Stichting Divers en
schoolbesturen primair onderwijs onder voorzitterschap van de
gemeente) is de invoering van de rijksregeling en het VVE-beleid voor
de periode 2002-2006 voorbereid. Onder meer de volgende doelen zijn
geformuleerd.
Realiseren van een aanbod voor ouders en kinderen. Enerzijds algemene
voorzieningen (zoals het consultatiebureau) die zich in principe op
alle ouders en kinderen richten, anderzijds specifieke voorzieningen
(zoals welzijnsinstelling Divers) voor bepaalde doelgroepen. De
gemeente heeft hierbij een regisserende rol.
Werken met meertalige kinderen stelt specifieke eisen aan de leidsters
en leerkrachten. Daarbij kunnen leidsters en leerkrachten gebruikmaken
van gerichte en kwalitatieve (taal)stimuleringsprogrammas. Ook krijgen
ze scholing, training en begeleiding.
Bevorderen van de ontwikkeling van jonge kinderen op sociaal,
cognitief en motorisch gebied, zodat ze meer kans hebben om het
onderwijs met succes te volgen. Het gaat vooral om kinderen uit
etnische minderheidsgroepen en autochtone kinderen met laagopgeleide
ouders. De leidster en de leerkracht bieden de kinderen een rijke
speel-leeromgeving, een goede dagstructuur en vooral doelgerichte
beïnvloeding waardoor ze zich beter ontwikkelen in hun spel. De
gemeente geeft prioriteit aan deelname van taalzwakke allochtone en
autochtone kinderen in achterstandsgebieden en sluit zoveel mogelijk
aan bij bestaande samenwerkingsverbanden tussen peuterspeelzalen en
basisscholen.
Gemeente kiest voor Piramide-Pogramma
Piramide is een methode voor de totale ontwikkeling van alle
2-6-jarige kinderen. De belangrijkste elementen in het programma zijn:
vrij spel, projecten aan de hand van themas, observeren, toetsen,
tutoring en betrokkenheid van ouders. Cruciaal in het programma is de
inzet van de tutor. Dit is een speciaal aangestelde leidster of
leerkracht die werkt met individuele of kleine groepen kinderen die
dit nodig hebben. Het programma is uitermate geschikt voor taalzwakke
kinderen.