Europese expansie ZEEMAN textielSupers zet door
Amsterdam/Alphen aan den Rijn, 31 mei 2001 - Na de krachtige uitbreiding van het aantal winkels in 2000 is de expansie van ZEEMAN textielSupers in de eerste maanden van 2001 onverminderd doorgegaan. In 2000 werden 64 winkels geopend en tot nu toe in 2001 al weer 30, waardoor het totale aantal ZEEMAN textielSupers inmiddels is opgelopen tot 627. Dit jaar opent Zeeman ten minste 90 nieuwe winkels.
Dit maakte Paul Schouwenaar, algemeen directeur van de Zeeman Groep,
vandaag bekend bij de presentatie van het jaarverslag over 2000. Hij
memoreerde dat de omstandigheden in de textielbranche momenteel niet
bijzonder florissant zijn, maar voor de Zeeman Groep is dat geen reden
om af te wijken van de uitgezette expansielijn, die moet leiden tot
1.000 ZEEMAN textielSupers in 2007.
Na een uitstekend eerste halfjaar is de omzetgroei in het tweede
halfjaar van 2000 enigszins afgevlakt, vooral als gevolg van de
weersomstandigheden in het najaar. Omdat het zwaartepunt van de
opening van nieuwe winkels eveneens in het tweede halfjaar lag, bleef
hun bijdrage aan omzet en resultaat nog beperkt. De omzet van de
Zeeman Groep steeg met 6,5 % tot 304 miljoen, terwijl het resultaat na
belastingen toenam van 13,8 miljoen tot 14,2 miljoen.
De meeste winkels werden geopend in Duitsland, waar het aantal ZEEMAN textielSupers per saldo met 32 steeg, nadat zeven onrendabele vestigingen werden gesloten. In België werden 23 winkels geopend en in Nederland elf. Het zwaartepunt van de openingen in 2001 zal liggen in de regios Frankfurt, Brussel, Luik, Keulen, Dresden en Lille. De totale investeringen die in 2001 circa 14 miljoen zullen bedragen hebben betrekking op de opening van nieuwe winkels, automatisering, het wagenpark en het distributiecentrum. Ook oriënteert Zeeman zich op de mogelijkheid om in andere Europese landen actief te worden.
De marktomstandigheden waren in de eerste maanden van 2001 niet onverdeeld gunstig. De consument stelt zich terughoudend op en het lang uitblijven van het voorjaar stimuleerde de omzet evenmin. Niettemin verwacht de directie dat, mede dankzij de bijdrage van de nieuwe winkels, de omzet met ten minste 10% zal groeien en dat de winst duidelijk zal toenemen. Het aantal klanten en de omzet per klant zullen naar verwachting een sterkere groei doormaken dan in 2000.
---