Nieuwe verkeersveiligheidscampagne voor motorrijders
Begin juni start een campagne voor motorrijders onder de naam Good to
see you. In de campagne worden motorrijders ingelicht over de
mogelijkheden om hun zichtbaarheid in het verkeer te vergroten. De
campagne is een initiatief van het motorplatform, waarin branche-,
consumenten- en overheidsorganisaties, waaronder het Verbond, zijn
betrokken.
In het verkeer vallen jaarlijks vele slachtoffers onder motorrijders.
Tussen 1995 en 2000 kwamen jaarlijks 80 motorrijders bij
verkeersongevallen om het leven en er raakten ongeveer 1.200 ernstig
verwond. Bij veel ongelukken bleken de betrokken motorrijders niet
opgemerkt te zijn geweest. Er bestaat daarom een breed gevoelde
noodzaak het aantal slachtoffers terug te dringen door motorrijders
meer te laten opvallen.
In de campagne wordt aandacht gegeven aan de essentie van de noodzaak
van het zo goed mogelijk zichtbaar zijn. De mogelijkheden worden
daarbij aangegeven als het voeren van licht overdag, het gebruik van
opvallende kleding en helm, en anticiperend rijgedrag wat betreft
snelheid en plaats op de weg.
Voor de campagne is een beeldmerk ontworpen en slogan Good to see
you. De slogan refereert aan de feitelijke zichtbaarheid van de
motorrijder, maar ook aan het sterke groepsgevoel dat onder
motorrijders heerst. Deze zullen terugkomen op een vlag en een banner
tijdens evenementen, en verder op een affiche, een folder en een
advertentie. Er zullen ook evenementen worden bezocht als de TT in
Assen en de MotoRaiLive.
Bondig, 31 mei 2001