Voor- en nadelen van online shoppen (VS)
Information Recources Inc. (IRI) heeft (i.s.m. Harris Interactive en
PERT Survey Research) tussen november 2000 en februari 2001
consumentenonderzoek verricht naar het wel en wee van online
supermarkten. Van de Amerikaanse consumenten met een
internetverbinding heeft 23% wel eens online supermarktartikelen
gekocht (Consumer Packaged Goods, in dit onderzoek gedefinieerd als
producten uit de volgend categorieën; gezondheidsproducten,
schoonheidsproducten, voedsel en dranken, vers voedsel, diepgevroren
voedsel, huishoudelijke artikelen, baby-artikelen en dierenvoer) en
99% van deze kopers is van plan in de toekomst minimaal evenveel of
meer te kopen via het internet.
Van de Amerikaanse consumenten met een internetverbinding koopt 68%
echter geen `Consumer Packaged Goods (CPG)' vanwege de hoge
bezorgingkosten. Slechts 22% van de CPG e-retailers vinden dit
zorgwekkend. Onderstaande tabel laat zien welke verschillen er bestaan
tussen wat consumenten wel of niet willen en wat e-retailers denken
dat consumenten belangrijk vinden.
Consumenten
e-Retailers
Belang die zij aan factoren toekennen
Wel want;
Internet is altijd
toegankelijk
64%
55%
Wel want;
Bespaart tijd
47%
36%
Niet vanwege;
Bezorgingkosten
68%
22%
Niet vanwege;
Producten niet
tastbaar
57%
18%
Tabel 1: Redenen waarom Amerikaanse consumenten wel of niet online
boodschappen doen en de bijbehorende perceptie van e-retailers met
betrekking tot het belang van die redenen (% van consumenten dat ooit
boodschappen via internet besteld heeft en e-ratailers)