ROTTERDAM MARKETING
Campagne 'Beleef 't mee in Rotterdam' goed van start
Binnen een week 1000 uitnodigingspakketten aangevraagd
CAMPAGNE 'BELEEF 'T MEE IN ROTTERDAM' GOED VAN START
Rotterdam, 31 mei 2001
In Rotterdam is héél wat te beleven. Dat is het motto van een nieuwe
publiekscampagne die er voor moet zorgen dat méér mensen Rotterdam
bezoeken. Bijzonder aan de campagne is dat er een beroep wordt gedaan
op het chauvinisme van de Rotterdammers: die worden door middel van
een uitnodigingspakket namelijk geprikkeld om familie en vrienden uit
te nodigen voor een bezoek aan hun stad. Die aanpak heeft succes, want
in de eerste week zijn al 1000 van zulke pakketten aangevraagd.
Daarnaast wordt in een landelijke campagne het gevarieerde
activiteiten- en evenementenaanbod gecommuniceerd. De campagne is een
gezamenlijk initiatief van Rotterdam Marketing, Rotterdam Festivals en
Rotterdam 2001, Culturele Hoofdstad van Europa.
'Rotterdam is af en heeft bezoekers veel te bieden als uitgaans-,
winkel en verblijfstad. Dat gegeven vormt de basis van onze campagne',
zegt Frans Nesselaar, initiator van de Rotterdamse
Uitnodigingscampagne. 'Het is nu aan de Rotterdammers om de rest van
de wereld daarvan te overtuigen. Met de campagne willen wij hen
stimuleren om familie en vrienden uit te nodigen om eens in Rotterdam
te komen kijken, om mee te beleven hoe leuk het hier tegenwoordig is
en hoe veel er te beleven valt. Via de regionale kranten, radio en tv
laten we de Rotterdammers weten dat ze een gratis uitnodigingspakket
kunnen aanvragen, waarmee ze gastheer of gastvrouw in hun eigen stad
kunnen worden. Parallel aan de lokale campagne loopt een landelijke
campagne waarin we vertellen wat er de komende tijd allemaal te doen
is in Rotterdam.'
De Rotterdammer die daadwerkelijk iemand uitnodigt, krijgt wat hulp
bij het vermaken van zijn gasten. Hij of zij ontvangt een gratis
Rotterdam-rugzakje met daarin onder meer een stadsplattegrond,
uitgaanssuggesties en informatie over de zomerfestivals en de
culturele hoofdstadactiviteiten. En dat werkt, vertelt Ap van der
Pijl, hoofd Marketing en Communicatie van Rotterdam 2001:
'Rotterdammers zijn trots op hun eigen stad en daarom de beste
ambassadeurs die wij ons kunnen wensen. We zijn nog maar een week
bezig en er zijn nu al zo'n 1000 pakketten aangevraagd. We verwachten
de komende tijd dan ook veel nieuwe gezichten in de stad, zeker nu
Rotterdam culturele hoofdstad van Europa is.'
CAMPAGNE-FACTS
De officiële start van de 'Beleef 't mee in Rotterdam'-campagne is 31
mei, maar in werkelijkheid is daar vanaf 19 mei al een succesvol
voorschot op genomen. De campagne loopt tot medio november van dit
jaar. Naast de uitingen op het internet verloopt de campagne regionaal
via onder meer Radio en TV Rijnmond, Stadsradio, het Rotterdams
Dagblad, R'Uit en Maasstad en landelijk via de Ster&Cultuurspots op
radio en tv, via flyers en Boomerangcards en via een special in de
Amsterdam Uitkrant. In de landelijke campagne worden vooral de
evenementen en het culturele aanbod benadrukt. De totale kosten van de
campagne bedragen 2,1 miljoen gulden. Dat bedrag is opgebracht door
Rotterdam Marketing, Rotterdam Festivals en Rotterdam 2001.
Noot voor de redactie,