Publicatie Geldrop Actueel, 30 mei 2001
In het kader van Duurzaam Veilig
DIVERSE GEBIEDEN AANGEWEZEN ALS 30 KM/UUR-GEBIED
De gemeenteraad heeft besloten om de gebieden Hulst, Skandia, Kievit
(noordelijk en zuidelijk deel), Coevering West (noord en zuidelijk
deel) aan te wijzen als 30 km/uur-gebied (verblijfsgebied). In het
Verkeersveiligheidsplan 1999 is een fasering aangegeven voor de 30
km/uur-gebieden die in het kader van het Convenant Duurzaam Veilig
ingericht moeten worden. De genoemde gebieden worden ingericht in de
1e fase van het veiligheidsplan.
In het Verkeersveiligheidsplan 1999 is al melding gemaakt van de
afspraken die zijn gemaakt in het Convenant Duurzaam Veilig. Hierbij
hebben de verschillende wegbeheerders met elkaar bepaald, dat het
aantal 30 km/uur-gebieden fors moet worden uitgebreid binnen de 1e
fase van het Convenant Duurzaam Veilig. Daarbij wordt geprobeerd om de
daarin genoemde maatregelen zo veel mogelijk gelijktijdig uit te
voeren met al geplande riolerings- of onderhoudswerkzaamheden. De
volgende gebieden zullen op korte termijn worden aangepakt: Hulst,
Skandia, Kievit (noordelijk en zuidelijk deel), Coevering West
(noordelijk en zuidelijk deel).
SNELHEIDSREMMENDE MAATREGELEN
De voorgestelde maatregelen zijn gebaseerd op de oorspronkelijke
gedachte van Duurzaam Veilig. Deze gaat uit van een sobere en dus
minder ingrijpende (her)inrichting voor de 30 km/uur-gebieden. Dit
betekent, dat niet op elk kruispunt een plateau of een andere
snelheidsremmer is opgenomen. Alleen op de belangrijkste knelpunten
wordt een vermindering van de snelheid van het gemotoriseerd verkeer
afgedwongen ter bevordering van de verkeersveiligheid.
De huidige richtlijnen voor 30 km/uur-gebieden geven een maximale
onderlinge afstand aan van ongeveer 70 meter tussen twee opeenvolgende
maatregelen. Hiermee wordt onder normale omstandigheden de snelheid
van 30 km/uur goed benaderd. De voorgestelde maatregelen in de
genoemde wijken hebben over het algemeen echter een grotere onderlinge
afstand, waardoor de snelheid tussen deze maatregelen weer kan
oplopen. Snelheidscontroles blijven bij de keuze tot een sobere
inrichting daarom wenselijk.
De verwachting is dat de aanbeveling over de maximale afstand van
ongeveer 70 meter tussen snelheidsremmende maatregelen in de nieuwe
richtlijnen voor wegen binnen de bebouwde kom zal worden losgelaten.
TER INZAGELEGGING
Van donderdag 31 mei tot en met woensdag 27 juni 2001 liggen de
genoemde recontructieplannen ter inzage in het informatiecentrum van
het gemeentehuis aan de Hofstraat. Iedereen kan hierover mondeling of
schriftelijk zijn zienswijzen naar voren brengen. Op kaarten is de
bestaande situatie weergegeven. Bovendien wordt een overzicht gegeven
van de snelheidsremmende maatregelen die nog moeten worden
aangebracht.
MEER INFORMATIE
Voor meer informatie over de 30 km/uur-gebieden kunt u contact opnemen
met de heer P.Wouters van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling. Hij is
tijdens kantooruren bereikbaar via telefoonnummer 2893954.