Gemeente Geldrop


Publicatie Geldrop Actueel, 30 mei 2001

In het kader van Duurzaam Veilig
DIVERSE GEBIEDEN AANGEWEZEN ALS 30 KM/UUR-GEBIED

De gemeenteraad heeft besloten om de gebieden Hulst, Skandia, Kievit (noordelijk en zuidelijk deel), Coevering West (noord en zuidelijk deel) aan te wijzen als 30 km/uur-gebied (verblijfsgebied). In het Verkeersveiligheidsplan 1999 is een fasering aangegeven voor de 30 km/uur-gebieden die in het kader van het Convenant Duurzaam Veilig ingericht moeten worden. De genoemde gebieden worden ingericht in de
1e fase van het veiligheidsplan.


In het Verkeersveiligheidsplan 1999 is al melding gemaakt van de afspraken die zijn gemaakt in het Convenant Duurzaam Veilig. Hierbij hebben de verschillende wegbeheerders met elkaar bepaald, dat het aantal 30 km/uur-gebieden fors moet worden uitgebreid binnen de 1e fase van het Convenant Duurzaam Veilig. Daarbij wordt geprobeerd om de daarin genoemde maatregelen zo veel mogelijk gelijktijdig uit te voeren met al geplande riolerings- of onderhoudswerkzaamheden. De volgende gebieden zullen op korte termijn worden aangepakt: Hulst, Skandia, Kievit (noordelijk en zuidelijk deel), Coevering West (noordelijk en zuidelijk deel).

SNELHEIDSREMMENDE MAATREGELEN
De voorgestelde maatregelen zijn gebaseerd op de oorspronkelijke gedachte van Duurzaam Veilig. Deze gaat uit van een sobere en dus minder ingrijpende (her)inrichting voor de 30 km/uur-gebieden. Dit betekent, dat niet op elk kruispunt een plateau of een andere snelheidsremmer is opgenomen. Alleen op de belangrijkste knelpunten wordt een vermindering van de snelheid van het gemotoriseerd verkeer afgedwongen ter bevordering van de verkeersveiligheid. De huidige richtlijnen voor 30 km/uur-gebieden geven een maximale onderlinge afstand aan van ongeveer 70 meter tussen twee opeenvolgende maatregelen. Hiermee wordt onder normale omstandigheden de snelheid van 30 km/uur goed benaderd. De voorgestelde maatregelen in de genoemde wijken hebben over het algemeen echter een grotere onderlinge afstand, waardoor de snelheid tussen deze maatregelen weer kan oplopen. Snelheidscontroles blijven bij de keuze tot een sobere inrichting daarom wenselijk.
De verwachting is dat de aanbeveling over de maximale afstand van ongeveer 70 meter tussen snelheidsremmende maatregelen in de nieuwe richtlijnen voor wegen binnen de bebouwde kom zal worden losgelaten.

TER INZAGELEGGING
Van donderdag 31 mei tot en met woensdag 27 juni 2001 liggen de genoemde recontructieplannen ter inzage in het informatiecentrum van het gemeentehuis aan de Hofstraat. Iedereen kan hierover mondeling of schriftelijk zijn zienswijzen naar voren brengen. Op kaarten is de bestaande situatie weergegeven. Bovendien wordt een overzicht gegeven van de snelheidsremmende maatregelen die nog moeten worden aangebracht.

MEER INFORMATIE
Voor meer informatie over de 30 km/uur-gebieden kunt u contact opnemen met de heer P.Wouters van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling. Hij is tijdens kantooruren bereikbaar via telefoonnummer 2893954.