Persdienst Unilever Rotterdam Tel. 010 - 2174844 Fax 010 - 2174843
E-mail: press-office.rotterdam@unilever.com http://www.unilever.com
p e r s b e r i c h t p e r s b e r i c h t p e r s b e r i c h t p e r s b e r i c h t
UNILEVER WIL MAZOLA EN ANDERE
VOEDINGS- EN TEXTIELVERZORGINGSMERKEN VERKOPEN
Rotterdam, 31 mei.- Unilever is van plan een aantal Noord-Amerikaanse merken en bijbehorende activa uit de portfolio van Unilever Bestfoods te verkopen. De voorgenomen verkoop omvat onder andere de volgende voedingsmiddelenmerken: Mazola bak- en braadproducten, Argo en Kingsford's maïszetmeel, de stroopmerken Karo en Golden Griddle en Henri's sladressing. Ook de textielverzorgingsmerken Rit (textielverf) en Niagara (stijfsel) worden verkocht.
Unilever wil daarnaast een aantal Canadese merken afstoten, waaronder Canada en Benson's (maïszetmeel), St Lawrence (maïsolie), Crown en Beehive (maïsstroop) en Old Colony maple en Old Tyme (pannenkoekenstroop).
De voorgenomen verkoop van de merken, die een gezamenlijke omzet hebben van tegen de $ 400 miljoen (circa ¤ 433 miljoen) in Noord-Amerika, is in lijn met Unilevers strategie 'De Weg naar Groei' die zich richt op een kleiner aantal merken in duidelijk gedefinieerde productcategorieën.
"De geplande verkoop is een logische stap in het integratieproces van Unilever en Bestfoods", aldus Patrick Cescau, directeur Voedingsmiddelen van Unilever." De merken die voor verkoop zijn aangewezen vormen een aantrekkelijke portefeuille, maar vallen buiten onze strategie gericht op concentratie op leidende merken zoals Ragú, Hellmann's en Lipton."
Mazola is het best verkopende maïsoliemerk voor de detailhandel in de VS en is al sinds 1911 een leidend merk in de categorie slaolie en bak- en braadolie. Argo en Kingsford's bezetten samen een vooraanstaande positie in de categorie maïszetmeel, terwijl Karo een leidend maïsstroopmerk is in de VS. Golden Griddle pannenkoekenstroop en Henri's sladressing zijn allebei gevestigde merken. In textielverzorging is Rit textielverf nummer één voor de detailhandel in de VS, terwijl Niagara in omvang het tweede merk is in de strijkspray-categorie.
Unilever zal tevens de bijbehorende productierechten, fabrieken en installaties in Argo, Illinois en Indianapolis, Indiana afstoten. Hierbij zijn ongeveer 240 werknemers betrokken. Unilever kwam in het bezit van de merken en de bijbehorende activa door de acquisitie van Bestfoods in oktober 2000. Unilever evalueert de langetermijnpositie van Mazola buiten Noord-Amerika in het kader van haar regionale merkenstrategie.
Unilever verwacht de geplande verkoop eind 2001 te hebben afgerond. Goldman Sachs zal optreden
als adviseur bij de verkoop.
x x
x
./.
- 2 -