30 mei 2001
Grote potentie e-HRM
Communicatie over mogelijkheden e-HRM erg belangrijk
Het Nederlandse bedrijfsleven geeft aan grote potentie te zien in het gebruik van internet voor Human Resource Management doeleinden. Dit blijkt uit een onderzoek dat NIPO Interactive in samenwerking met Media Plaza afgelopen maand heeft uitgevoerd onder 379 HRM managers van Nederlandse bedrijven met een aansluiting op internet. Bedrijven die (nog) geen gebruik maken van e-HRM hebben veelal niet stilgestaan bij de mogelijkheden van internet voor HRM-doeleinden.
Intranet gebruik
Van de bedrijven met internet heeft momenteel 13% een eigen intranet.
De intranet gebruikers zien steeds meer toepassingsmogelijkheden. In
onderstaande grafiek komt duidelijk naar voren dat bijna alle
toepassingsmogelijkheden van intranet meer gebruikt worden dan een
half jaar geleden. Het intranet wordt momenteel het meest gebruikt
voor het vermelden van handleidingen, procedures en ISO. Driekwart van
de bedrijven met een eigen intranet gebruikt het intranet voor deze
toepassing (stijging van 10%). Verder wordt intranet op grote schaal
gebruikt voor het beschikbaar maken van publicaties en rapporten (69%)
en het weergeven van telefoonlijsten,afsprakenlijsten en agendas
(65%). De plaatsing van interne vacatures op intranet is in de vorige
meting niet als categorie opgenomen.
1 | Gebruikte toepassingen intranet mei 2001 ten opzichte van oktober 2000
Grafiek
Bron: NIPO, 2001
E-learning
Momenteel maakt slechts één op de twintig bedrijven met internet gebruik van e-learning. Onder e-learning wordt verstaan het volgen van onderwijs en cursussen met behulp van een internettechnologie waardoor onderwijs en cursussen op elk gewenst tijdstip of plaats naar eigen inzicht kunnen worden gevolgd. Slechts 2% van de bedrijven heeft plannen gebruik te gaan maken van e-learning. Dit betekent dat 93% van de bedrijven met internet geen plannen heeft voor het inzetten van een internettechnologie voor het volgen van onderwijs. Wanneer gevraagd naar de redenen voor het niet hebben van plannen voor e-learning, geven maar liefst vier op de vijf bedrijven aan nooit echt nagedacht te hebben over de mogelijkheden van e-learning (80%). Gezien de positieve reacties van bedrijven die wel gebruik maken van e-learning, is dit voor deze bedrijven een verloren kans. Meer dan de helft van de bedrijven zonder e-learning geeft aan het volgen van deze cursussen via internet onpersoonlijk te vinden (55%). Het gebrek aan controle vormt een drempel voor 44% van de bedrijven zonder plannen voor e-learning.
E-recruitment
Twee op de vijf bedrijven met internet geven aan het internet op één of meerdere manieren te gebruiken voor het werven van personeel (39%). Het plaatsen van vacatures op de eigen website wordt hierbij door de meeste bedrijven,.die werven via internet, aangegeven als vorm van e-recruitment (24%). Ook het plaatsen van vacatures in online databanken wordt momenteel door één op de vijf bedrijven, die werven via internet, gedaan (19%). Wanneer bedrijven zonder plannen voor internet recruitment (52% van de bedrijven met internet) gevraagd wordt naar de toekomst van internet voor het werven van personeel, geven maar liefst zeven op de tien bedrijven aan dat werving van personeel via internet belangrijker zal worden (69%).
Telewerken
Een op de vijf bedrijven met internet biedt de mogelijkheid tot
telewerken. Het inspelen op de behoeften van de medewerkers is de
belangrijkste reden voor de invoering van telewerken (54%). Verder
worden het bieden van een rustiger werkplek (40%) en het vermijden van
verkeersproblemen/files (30%) regelmatig genoemd als reden voor de
invoering van telewerken. Daarnaast heeft 11% van de bedrijven met
internet plannen voor de invoering van telewerken.
Het onderzoek heeft plaats gevonden in de periode van 5 tot en met 25
mei 2001. In totaal zijn 379 bedrijven met een internetaansluiting
ondervraagd, waarbij gevraagd werd naar de persoon verantwoordelijk
voor de beleidsdoelstelling op het gebied van HRM (en internet).
Steekproefmarges zijn op dit onderzoek van toepassing. Voor 379
respondenten zijn de marges plus/minus 4,6% bij resultaten rond de 30%
en plus/minus 5% bij resultaten rond de 50%.
Methode van onderzoek is telefonisch (CATI). Onderzoeksnummer is de
C3527. Bij publicatie of verspreiding graag de bron "NIPO Interactive
en Media Plaza" vermelden.
Voor eventuele vragen kunt u terecht bij Anco van 't Hof (tel:
020-5225 755).