Alle expertise onder één dak
in Start Service Centers
GOUDA, 30 mei 2001 De introductie van een voor Nederland nieuw distributieconcept is het antwoord van Start op de sterk veranderende arbeidsmarkt. Met de inrichting van 35 Start Service Centers wordt het complete dienstenpakket van de arbeidsmarktintermediair via één loket aangeboden aan werkgevers en werkzoekenden. Door uit een breed gamma aan diensten (van uitzenden en detacheren tot en met opleiden en loopbaaninterventie) wisselende combinaties samen te stellen, is Start in staat voor elke situatie een pasklare oplossing aan te dragen. Start heeft dit vandaag bekendgemaakt bij de presentatie van haar jaarcijfers.
Complexe vraagstukken
Start heeft alle benodigde expertise voor de nieuwe aanpak reeds in huis. Tot voor kort was deze echter verdeeld over twee divisies (het oorspronkelijke uitzendbedrijf en de van ASV overgenomen reïntegratieactiviteiten) en tal van labels. Als gevolg van de, mede onder invloed van de wet Flexibiliteit & Zekerheid en de aanbodskrapte, sterk veranderde arbeidsmarkt, verschuift het accent in de dienstverlening van bemiddeling naar meer complexe vraagstukken op HRM-gebied. In hun huidige omvang zijn de vestigingen te klein om de daarvoor benodigde specialistische deskundigheid samen te brengen. In de Start Service Centers kunnen alle specialismen wel onder één dak worden gebracht. Elk Start Service Center wordt omringd door een beperkt aantal satellietvestigingen.
Samenvoeging bedrijfsonderdelen
De interne organisatie van Start wordt op de nieuwe benadering afgestemd. Dat betekent onder meer de volledige samenvoeging van de bedrijfsonderdelen Start Flex Services en Start Employability Services en de komst van een vernieuwd automatiseringssysteem voor de backoffice activiteiten. In totaal verdwijnen voor einde 2003 ca. 760 formatieplaatsen, voornamelijk directie- en managementfuncties. Een intern mobiliteitsbureau zal de medewerkers van wie de functie vervalt met inzet van de door Start zelf ontwikkelde herplaatsingsmethodieken helpen binnen of buiten de organisatie passend werk te vinden.
Vervolg "Alle expertise onder één dak in Start Service Centers"
Daling omzet
De geconsolideerde omzet daalde van f 2.854 miljoen in 1999 naar f 2.359 miljoen. Deze daling kwam geheel voor rekening van het Nederlandse bedrijf. De omzet van het buitenlandbedrijf groeide met 15% naar 370 miljoen. Rekening houdend met het wegvallen van omzet van afgestoten activiteiten (Werk & Vakmanschap en enkele ASV-onderdelen) is de teruggang beperkt gebleven tot 3,2%. Een en ander heeft geleid tot een operationeel verlies van f 7,2 miljoen. De investering die gemoeid is met de invoering van het nieuwe distributieconcept, inclusief automatisering f 38 miljoen, wordt geheel uit eigen middelen gefinancierd. Daarvoor is in de Jaarrekening van 2000 een voorziening opgenomen.
Verwachting
De invoering van het nieuwe distributieconcept zal op termijn een positief effect hebben op de omzetontwikkeling. Gecombineerd met besparingen als gevolg van de vereenvoudiging van de organisatiestructuur en de nu genomen interne efficiencymaatregelen, is de verwachting gerechtvaardigd dat Start in 2002 weer een bescheiden winst zal kunnen realiseren.