MEDIA PLAZA ZET NIEUWE KOERS

Media Plaza ontwikkelt van onafhankelijk Internet demonstratiecentrum naar een nog steeds onafhankelijk e-business kenniscentrum.

30 mei 2001, Utrecht - Media Plaza heeft zich omgedoopt naar de "e-business marketplace van Nederland". Het voormalige Internet demonstratiecentrum verbreedt hiermee haar focus van Internet naar de elektronisch ondersteunde integratie van bedrijfsprocessen, oftewel e-business. In de komende jaren wil Media Plaza de acceptatie van e-business stimuleren en de implementatie hiervan versnellen. De term marketplace kan heel letterlijk worden opgepakt: als marktplaats waar de vragen van de klant en het programma-aanbod van Media Plaza rond e-business bij elkaar komen. Daarnaast staat de marktplaats voor de fysieke ontmoetingsplaats die Media Plaza is, waar het netwerken en kennisuitwisseling centraal staan.

"In het huidige klimaat, is return on investment een keiharde randvoorwaarde voor investeringen in e-business toepassingen. Volgens Media Plaza omvat e-business de strategische toepassing van ICT-technologie in alle bedrijfsprocessen. En vanuit die benadering kan e-business de concurrentiekracht van de organisatie daadwerkelijk verbeteren", aldus ir.Wim E.J.M. Bens, directeur Media Plaza.

Het gerenommeerde onderzoeksbureau Gartner Research onderstreept deze visie in haar rapport van 28 september vorig jaar. Het rapport, een vervolg op de E-business Hype Cycle dat de recente dotcom shakeout reeds in 1999 voorspelde, heeft als ondertitel "A Philisophy for Post-E-Business Survival". Hierin benadrukt Gartner het belang van de focus op de klant. Gartner definieert dit als "net liberating the enterprise". Het Amerikaanse onderzoeksbureau stelt vervolgens dat de volgende strategische overwegingen de basis vormen om dit doel te bereiken: het inschatten van de impact van de "net liberated organisatie" op de kernprocessen van het bedrijf, het onderkennen en inschatten van de invloed van disintermediatie, infomediatie en massa individualisering en tenslotte het beoordelen van bedrijfsfuncties op mogelijke outsourcing of partner-sourcing.

Media Plaza ondersteunt haar relaties bij de invulling van deze strategische positioneringsvraagstukken. Het kenniscentrum hanteert hierbij een vijfstappenplan dat de klant met zijn organisatie doorloopt. Van voorlichting en het bepalen van de eigen positie in de markt op het gebied van e-business, tot aan het formuleren van de e-business ambities en de opzet van het implementatieplan. In elke stap speelt Media Plaza een rol die varieert van voorlichter tot procesbegeleider.

Over Media Plaza

Media Plaza is de e-business marketplace van Nederland. Als onafhankelijke stichting streeft Media Plaza een versnelling van de toepassing van e-business binnen het bedrijfsleven en bij de overheid na. Voorlichting, seminars en congressen, interactieve maatwerkprogramma's en workshops zijn de stimulerende instrumenten die Media Plaza hiervoor inzet. Onder het motto 'Van Denken naar Doen' legt Media Plaza de nuchtere feiten, de samenhang en de opportunities rond de praktische toepassing van ICT-technologie in bedrijfsprocessen bloot.

De maatwerkprogramma's van Media Plaza worden inhoudelijk afgestemd op de specifieke kennisbehoeften en de unieke situatie van de bezoeker. Dit wordt gematched met een van de fasen van het e-business ontwikkeltraject waarin een organisatie zal zitten. Dat loopt van voorlichting tot implementatie. Daarnaast beschikt Media Plaza over een indrukwekkende contentbibliotheek gevuld met cutting edge content over talrijke thema's, diverse sector- en casestudies die voortdurend wordt uitgebreid en geactualiseerd door een eigen redactieteam.

Media Plaza opereert vanuit haar centrum in Jaarbeurs Utrecht, maar in de komende jaren ook vanuit haar virtuele community.

http://www.mediaplaza.nl

Over Gartner

Gartner provides unrivaled thought leadership for more than 10,000 organizations, helping clients to achieve their business objectives through the intelligent and efficient use of technology.

Additionally, Gartner helps technology companies identify and maximize technology market opportunities. Gartner's technology content and strong brand reach IT professionals globally through Gartner Research, its research and advisory unit; Gartner Consulting, its custom consulting unit; Gartner Events, including Gartner's renowned Symposia; and, at www.gartner.com. Gartner subsidiary TechRepublic, Inc. (www.techrepublic.com) is the leading online destination developed exclusively for IT professionals by IT professionals.

Gartner, founded in 1979 and headquartered in Stamford, Connecticut, achieved fiscal 2000 revenue of $859 million. Gartner's 4,600 associates, including 1,400 research analysts and consultants, are located in more than 80 locations worldwide.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Sterk Werk Communicatie B.V., Harry Scholte, tel: 010 456 78 49, e-mail: harry.scholte@sterkwerk.nl

De premium page
op http://premium.mediaplaza.nl/persconferentie30mei vindt u een verslag van de persconferentie van vandaag. Gebruik het volgende username en password om het verslag te bekijken:

username: pers30mei
password: pers@mp

Zo kunt u hier de gegeven presentaties nog eens bekijken. Daarnaast kunt u ook de meegegeven persberichten en fact sheet van Media Plaza hier downloaden.

Bovendien zijn hier een online (live) registratie van de persconferentie èn de presentaties van het eHRM networkevent in de avond van 30 mei, te bekijken.

(De registratie is tevens toegankelijk via http://premium.mediaplaza.nl/events_ehrm. U heeft voor deze site geen username/password nodig.)