Bouwstoffenbesluit, LCCM, handhaving, HUM, Uitvoeringsmethode, bouwstof, Europese wetgeving, congres,
seminar, studiedag
Dinsdag
29 mei 2001
Golden Tulip Hotel te Zoetermeer
Congres
Handhaving van het Bouwstoffenbesluit logo0012-kl.jpg (4947 bytes)
Met medewerking van:
* TU Delft
* Landelijke Coördinatie Commissie Milieuwethandhaving (LCCM)
* Schreurs Milieuconsult
* Zuidhollandse Milieufederatie
* Steins Bisschop Meijburg & Co
* DWW Rijkswaterstaat RDIJ
* Provincie Noord-Brabant, Bureau Milieumetingen
* Politieregio Zuid-Holland-Zuid
Dit congres wordt in samenwerking georganiseerd met Schreurs Milieuconsult
Voor dit congres zijn 4 punten van de Nederlandse Orde van Advocaten te behalen.
Handhaving van het Bouwstoffenbesluit; beleid en de praktijk Al sinds 1 juli 1999 is het Bouwstoffenbesluit van kracht maar de handhaving ervan heeft enig uitstel gekend. De Landelijke Coördinatie Commissie Milieuwethandhaving (LCCM) heeft voor de jaren 2000 en 2001 de handhaving van het Bouwstoffenbesluit als speerpunt gekozen. In haar brief van juli 2000 brengt de LCCM advies uit over de wijze van handhaving en verwijst naar de 'Handhavings- en Uitvoeringsmethode Bouwstoffenbesluit', beter bekend als de HUM, die als leidraad dient voor de handhaver.
Het Bouwstoffenbesluit is een zeer complexe wetgeving en de handhaving is dan ook geen sinecure. Juist vanwege het complexe karakter gaat de prioriteit uit naar preventieve handhaving met bijzondere aandacht voor de meest milieubedreigende bouwstoffen zoals grond en de categorie 2 bouwstoffen.
In de praktijk is de handhaving nog niet op het gewenste niveau, er is nog gebrek aan uniformiteit en hoe om te gaan met overige bewijsmiddelen is nog onduidelijk.
Het pettenprobleem
Gemeenten zullen de handhaving uitvoeren. Dit maakt het met name complex in gevallen dat een gemeente zowel uitvoerder als handhaver is. Moeten deze taken niet strikt gescheiden blijven? En hoe speelt het pettenprobleem bij de waterkwaliteitsbeheerder?
Het congres
De deelnemers van het congres 'Handhaving van het Bouwstoffenbesluit'
zullen worden geïnformeerd over het overheidsbeleid, de relatie van
het Bouwstoffenbesluit met andere en Europese wetgeving,
kwaliteitsverklaringen, jurisprudentie, de taak van de milieupolitie
en de ervaringen in de praktijk.
Ook wordt er ingegaan op veelvoorkomende vragen als:
* wat zijn de knelpunten bij handhaving in de praktijk?;
* kan de jurist al gebruik maken van enige jurisprudentie?;
* accepteert Europa wel het Bouwstoffenbesluit?;
* welke kwaliteitsverklaringen worden geaccepteerd?;
* hoe om te gaan met "overige", "andere" bewijsmiddelen?;
* hoe verloopt de handhaving door de
oppervlaktewaterkwaliteitsbeheerder?;
* hoe en wanneer zal de handhaver gaan keuren?;
* welke instrumenten kunnen worden gehanteerd?;
* welke rol kan de milieubeweging spelen bij de handhaving?;
* welke rol speelt de milieupolitie bij het signaleren van
overtredingen?
Voor wie is dit congres van belang?
* Directeuren en beleidsmedewerkers gemeentewerken
* Milieuadvocaten
* Waterkwaliteitsbeheerders
* Milieupolitie
* Afdelingshoofden en beleidsmedewerkers bouw-, milieu-, bodem- en
grondzaken van gemeenten, provincies, rijkswaterstaat en
ministeries
* Managers van milieulaboratoria
* Binnen- en buitenlandse producenten van bouwstoffen
* Directieleden en milieumanagers van bouw- en aannemersbedrijven
* Milieuadviseurs en bouwkundig ingenieurs
Informatiemarkt
Naast het congres is er een kleine informatiemarkt waarop bedrijven en
instanties hun diensten kunnen aanbieden op het gebied van het
Bouwstoffenbesluit en hergebruik van bouw- en afvalstoffen, de
handhaving en dergelijke. Voor meer informatie over de mogelijkheid
een stand in te richten op deze informatiemarkt, kunt u contact
opnemen met Aukje Bovend'eerdt ( aukje@ckc-seminars.nl ) van het CKC
(040 - 212 94 99).
Programma
9.30 Ontvangst en registratie deelnemers
10.00 Opening door de dagvoorzitter
prof.dr.ir. Ch. Hendriks, hoogleraar Materiaalkunde, TU Delft
10.15 Handhaving van het Bouwstoffenbesluit; uitgangspunten in het
beleid
* Uitgangspunten voor de handhaving van het Bouwstoffenbesluit
* Strategie van de handhaving, preventief?
* Welke instrumenten worden gehanteerd, controle op
kernvoorschriften?
* Krijgen specifieke bouwstoffen prioriteit bij de handhaving?
* Hoe gaat de handhaver om met kwaliteitsverklaringen?
mw. drs. N. Cocu, adjunct-secretaris Landelijke Coördinatie
Commissie Milieuwethandhaving (LCCM)
10.45 Het Bouwstoffenbesluit en Europa
* Kent en accepteert Europa ons Bouwstoffenbesluit?
* Geldt het Bouwstoffenbesluit ook voor buitenlandse producten?
* Mogen ook buitenlandse afvalstoffen worden toegepast?
* Is toepassing volgens het bouwstoffenbesluit verwijdering of
nuttige toepassing?
prof.dr.ir. Ch. Hendriks, hoogleraar Materiaalkunde, TU Delft
11.15 Koffie-/theepauze
11.30 Keuring volgens Handhavingsprotocol schone grond en bouwstoffen.
* Hoe moeten we de kwaliteitsverklaringen lezen?
* Hoe om te gaan met overige bewijsmiddelen?
* Keuring door de handhaver verschillend van keuring door de
gebruiker?
* Wat zijn de aandachtspunten bij de monsterneming, beproeving en de
toetsing?
* De verschillende toetsingskaders
dr.ir. J. Schreurs, Schreurs Milieuconsult
12.00 Is jurisprudentie beschikbaar en is handhaving bruikbaar
instrument?
* Is het besluit wel handhaafbaar?
* Is er al sprake van bruikbare jurisprudentie?
* Juridische probleem bij toepassing van afvalstoffen?
* Wordt de afvalstof een bouwstof?
* Enkele cases
mr. B. Veldhoven, partner bij Steins Bisschop Meijburg & Co
12.30 Mogelijkheid tot het stellen van vragen
12.50 Lunch
14.00 Handhaving in waterkwaliteitsgebieden, de rol van waterschappen
en Rijkswaterstaat
* Wie zijn de handhavers binnen waterkwaliteitsgebieden?
* Verschilt toepassing in oppervlaktewater met toepassing op of in
de bodem?
* Specifieke aandachtspunten voor oppervlaktewater?
* Twee petten, probleem ook bij Rijkswaterstaat?
* Bouwwerken in de uiterwaarden, dijken, gelden dan dezelfde regels?
C. van Pinxteren, senior medewerker handhaving milieuwetgeving,
Rijkswaterstaat / Afdeling Handhaving A.N.W.
14.20 De milieubeweging als handhaver.
* Preventieve handhaving door deelname in overlegstructuur
* Milieubeweging; ogen en oren van de burger?
* Handhaving door oplettendheid?
* Afwegen overige belangen?
* Is het toepassen van afvalstoffen een bezwaar?
mw. ing. P. Verkoelen, directeur Zuidhollandse Milieufederatie
14.40 Mogelijkheid tot het stellen van vragen en discussie
15.00 Koffie-/theepauze
15.20 Ervaringen met handhaving in de praktijk; enkele casussen
* Teerhouden asfaltgranulaat als fundering onder een betonverharding
* Zand, puin en ander Bouw- en sloopafval als wegverharding
* Menggranulaat als erfverharding
* Gereinigde grond als cunetzand
* Geïmmobiliseerd as in kunstgrind
E. Jansen, Provincie Noord-Brabant, Bureau Milieumetingen.
15.40 De onafhankelijke taak van de (milieu)politie
* Wie heeft de taak van handhaving binnen het politiekorps?
* Hoe zal de politie handhaven?
* Welke middelen staan ter beschikking?
* De politie; oren en ogen van bevoegd gezag?
* Voorbeelden uit de praktijk
ing. J. Hulsenboom, lid adviescommissie VROM, docent
Bouwstoffenbesluit, beleidsmedewerker milieu, Politie
Zuid-Holland-Zuid
16.00 Mogelijkheid tot het stellen van vragen en discussie
16.15 Afsluiting van het congres en uitnodiging voor de borrel
Datum en plaats
Dinsdag 29 mei 2001 in het Golden Tulip Hotel te Zoetermeer.
Aanmelding
U kunt zich aanmelden door het daarvoor bestemde aanmeldingsformulier
in te vullen en te e-mailen.
Twee weken voor aanvang van het congres ontvangt u van ons een bewijs
van inschrijving en een routebeschrijving.
Kosten
De kosten voor deelname aan dit congres bedragen 450,- (fl. 991,86)
per persoon exclusief BTW. Bij deze prijs zijn koffie/thee, lunch en
uitgebreide documentatie inbegrepen.