Universiteit Twente

Persberichten > Nieuw > 01-023

01-023 29-05-2001

00-023 29 mei 2001

Promotie ir. Mascha van der Voort

Boordcomputer leidt tot brandstofbesparing

van 11%

Ir. Mascha van der Voort heeft aan de Universiteit Twente een boordcomputer ontwikkeld, die automobilisten helpt om zuinig te rijden. Bij tests is gebleken dat deze boordcomputer goed functioneert. De gemiddelde brandstofbesparing ten opzichte van het normale rijgedrag bedroeg 11%. Binnen de bebouwde kom liep de gemiddelde besparing zelfs op tot 20%. Een opvallend resultaat als men bedenkt, dat het de proefpersonen niet was toegestaan langzamer te gaan rijden.

Het wegverkeer is een grootverbruiker van fossiele brandstof en een belangrijke bron van luchtvervuiling. Hoewel de automobielindustrie erin slaagt om steeds zuiniger en schoner motoren te produceren, worden deze positieve ontwikkelingen voor een belangrijk deel tenietgedaan door het sterk groeiende wegverkeer en gewicht van voertuigen. Het rijgedrag van autobestuurders staat echter in schril contrast met de technische verbeteringen aan de voertuigen. Dit rijgedrag is meestal weinig efficiënt, en - uitzonderingen daargelaten
- ligt de oorzaak meestal bij onwetendheid.
Mascha van der Voort promoveert komende vrijdag op haar onderzoek, dat heeft geleid tot een boordcomputer die automobilisten adviseert hoe ze zuiniger kunnen rijden. Het slimme apparaat is in staat om vast te stellen in welke verkeerssituatie de auto zich bevindt en welke manoeuvre de bestuurder uitvoert. De boordcomputer berekent vervolgens het meest zuinige rijgedrag. Als het rijgedrag van de bestuurder daar teveel van afwijkt, komt de computer met een gericht advies. Het advies verschijnt op een schermpje op het dashboard, en wordt alleen getoond als de verkeerssituatie het toelaat.

Het nieuwe adviessysteem is uitgebreid en succesvol getest: eerst in een laboratorium met een rijsimulator en vervolgens op de weg met een prototype in een normale personenauto. Door de adviezen van de boordcomputer blijken mensen hun gedrag aan te passen en veel zuiniger te gaan rijden. De brandstofbesparing wordt voornamelijk veroorzaakt door een verandering in schakelgedrag (bestuurders schakelen eerder naar een hogere versnelling en rijden langer in die versnelling) en het beter anticiperen op verkeerssituaties. Daarnaast zetten bestuurders vaker de motor uit als ze stil staan.

"Aanvullend onderzoek toonde aan, dat het systeem veilig is in gebruik en dat het daarnaast bij toepassing op grotere schaal naar verwachting verkeersstromen zal stabiliseren en emissies zal verminderen", aldus Van der Voort. Er is octrooi op het systeem verkregen en volgens Van der Voort kan het bij wijze van spreken morgen de markt op. Voorwaarde is dan wel dat de automobielindustrie meewerkt door de boordcomputer te integreren in de bestaande apparatuur.

"Mensen denken vaak dat zuinig rijden hetzelfde is als saai en langzaam rijden. Maar dat is niet het geval. Je moet juist stevig optrekken", aldus de promovendus. Zij verwacht dan ook niet dat automobilisten zich op den duur gaan ergeren aan de adviezen van de boordcomputer: "Hij moet op twee niveau's gaan werken: voor beginners en gevorderden. Bij gevorderden blijft het systeem als een soort waakhond aanwezig. Na verloop van tijd wordt je rijgedrag toch weer slordiger en als je gedrag weer echt gaat afwijken, word je weer gewaarschuwd."

Contactpersoon Universiteit Twente, Communicatie en Transfer: ir. W.R. van der Veen, tel (053) 489 4244, e-mail
w.r.vanderveen@cent.utwente.nl

© Universiteit Twente 1997-2000