Persberichten > Nieuw > 01-023
01-023 29-05-2001
00-023 29 mei 2001
Promotie ir. Mascha van der Voort
Boordcomputer leidt tot brandstofbesparing
van 11%
Ir. Mascha van der Voort heeft aan de Universiteit Twente een
boordcomputer ontwikkeld, die automobilisten helpt om zuinig te
rijden. Bij tests is gebleken dat deze boordcomputer goed
functioneert. De gemiddelde brandstofbesparing ten opzichte van het
normale rijgedrag bedroeg 11%. Binnen de bebouwde kom liep de
gemiddelde besparing zelfs op tot 20%. Een opvallend resultaat als men
bedenkt, dat het de proefpersonen niet was toegestaan langzamer te
gaan rijden.
Het wegverkeer is een grootverbruiker van fossiele brandstof en een
belangrijke bron van luchtvervuiling. Hoewel de automobielindustrie
erin slaagt om steeds zuiniger en schoner motoren te produceren,
worden deze positieve ontwikkelingen voor een belangrijk deel
tenietgedaan door het sterk groeiende wegverkeer en gewicht van
voertuigen. Het rijgedrag van autobestuurders staat echter in schril
contrast met de technische verbeteringen aan de voertuigen. Dit
rijgedrag is meestal weinig efficiënt, en - uitzonderingen daargelaten
- ligt de oorzaak meestal bij onwetendheid.
Mascha van der Voort promoveert komende vrijdag op haar onderzoek, dat
heeft geleid tot een boordcomputer die automobilisten adviseert hoe ze
zuiniger kunnen rijden. Het slimme apparaat is in staat om vast te
stellen in welke verkeerssituatie de auto zich bevindt en welke
manoeuvre de bestuurder uitvoert. De boordcomputer berekent vervolgens
het meest zuinige rijgedrag. Als het rijgedrag van de bestuurder daar
teveel van afwijkt, komt de computer met een gericht advies. Het
advies verschijnt op een schermpje op het dashboard, en wordt alleen
getoond als de verkeerssituatie het toelaat.
Het nieuwe adviessysteem is uitgebreid en succesvol getest: eerst in
een laboratorium met een rijsimulator en vervolgens op de weg met een
prototype in een normale personenauto. Door de adviezen van de
boordcomputer blijken mensen hun gedrag aan te passen en veel zuiniger
te gaan rijden. De brandstofbesparing wordt voornamelijk veroorzaakt
door een verandering in schakelgedrag (bestuurders schakelen eerder
naar een hogere versnelling en rijden langer in die versnelling) en
het beter anticiperen op verkeerssituaties. Daarnaast zetten
bestuurders vaker de motor uit als ze stil staan.
"Aanvullend onderzoek toonde aan, dat het systeem veilig is in gebruik
en dat het daarnaast bij toepassing op grotere schaal naar verwachting
verkeersstromen zal stabiliseren en emissies zal verminderen", aldus
Van der Voort. Er is octrooi op het systeem verkregen en volgens Van
der Voort kan het bij wijze van spreken morgen de markt op. Voorwaarde
is dan wel dat de automobielindustrie meewerkt door de boordcomputer
te integreren in de bestaande apparatuur.
"Mensen denken vaak dat zuinig rijden hetzelfde is als saai en
langzaam rijden. Maar dat is niet het geval. Je moet juist stevig
optrekken", aldus de promovendus. Zij verwacht dan ook niet dat
automobilisten zich op den duur gaan ergeren aan de adviezen van de
boordcomputer: "Hij moet op twee niveau's gaan werken: voor beginners
en gevorderden. Bij gevorderden blijft het systeem als een soort
waakhond aanwezig. Na verloop van tijd wordt je rijgedrag toch weer
slordiger en als je gedrag weer echt gaat afwijken, word je weer
gewaarschuwd."
Contactpersoon Universiteit Twente, Communicatie en Transfer: ir. W.R.
van der Veen, tel (053) 489 4244, e-mail
w.r.vanderveen@cent.utwente.nl
© Universiteit Twente 1997-2000