Uitstel Rigid Airship Design heeft geen gevolgen voor introductie en gebruik
Uitstel van de bouw van luchtschepen door het consortium Rigid Airship Design te Lelystad heeft geen grote gevolgen voor de introductie en het gebruik van luchtschepen in Nederland. Diverse gerenommeerde bedrijvenconsortiums in o.a. Duitsland en Groot-Brittannië bouwen momenteel moderne luchtschepen, bestemd voor het vervoer van vracht en passagiers. Deze bedrijven gaven onlangs aan, op een internationaal symposium van het Platform Luchtschepen (d.d. 22 mei jl.) dat men graag zaken wenst te doen met Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen. Daarnaast verwachten diverse bedrijven, banken, overheidsinstellingen, Politie Rotterdam-Rijnmond en het Platform Luchtschepen een pilotproject uit te voeren waarin een luchtschip ingezet zal worden voor surveillance, verkeers- en milieumonitoring. Politie Rotterdam-Rijnmond is geïnteresseerd in een concreet vervolg op haar succesvolle gebruik van een kleiner luchtschip tijdens de Euro 2000. Tenslotte werkt het kenniscentrum Connekt, in samenwerking met de TU Delft, enkele bedrijven en het Platform Luchtschepen, aan de haalbaarheid van een aanlandstation voor Duitse Cargolifters in Vlissingen, alsmede de mogelijkheden voor het gebruik van luchtschepen in Nederland.
Moderne luchtschepen worden momenteel op diverse plaatsen in Europa gebouwd. Zeppelin NT is recentelijk begonnen met de serieproductie ervan. In Duitsland en Groot-Brittannië zijn verschillende bedrijven inmiddels vergevorderd met de bouw van technologisch innovatieve luchtschepen. Zo is in april jl. de certificering van het Duitse Zeppelin NT gereed gekomen: vanaf juni begint men de kaartverkoop voor passagiersvluchten. Nederland zal in de komende jaren veel te maken krijgen met deze ontwikkelingen. Het Platform Luchtschepen organiseerde hierover op 22 mei in Nieuwspoort, Den Haag, het symposium, 'Luchtschepen: de realiteit anno 2001'.
De voorzitter van Platform Luchtschepen, prof. dr. R. J. in 't Veld, twijfelde in zijn openingsspeech op het symposium openlijk aan de voortgang bij het bedrijf Rigid Airship Design. Het bedrijf kampte immers al langere tijd met een gebrek aan financiën en een onduidelijk management. Tegelijkertijd stelde hij dat recente marktontwikkelingen duidelijk maken dat luchtschepen in de nabije toekomst, op een aantal belangrijke deelmarkten, in toenemende mate ingezet zullen worden als innovatief substituut dan wel als milieuvriendelijke aanvulling op bestaande vervoersmodaliteiten. Nederland krijgt hier onherroepelijk mee te maken. Vertegenwoordigers van onder andere het Britse luchtschip-consortium Advanced Technologies Group (ATG) en het Duitse Cargolifter AG gingen tijdens het symposium uitgebreid in op de vergevorderde ontwikkelingen en het huidige bouwproces van moderne luchtschepen.
Platform Luchtschepen is in maart 2000 opgericht onder voorzitterschap van prof. dr. R.J. In 't Veld. Het Platform heeft tot doel om de bouw en exploitatie van luchtschepen als duurzame en innovatieve vervoersmodaliteit te bevorderen, daar waar dit op basis van marktstudies- economisch interessant is. Een groot aantal prominente vertegenwoordigers vanuit bedrijfsleven, de politiek en kennisinstellingen hebben zitting genomen in het bestuur en de raad van advies van het Platform.
Meer informatie: Secretariaat Platform Luchtschepen, www.platformluchtschepen.nl , tel: 030-2315108, fax: 030-2315261, G. Hoogenstrijd (projectleider) 06-16366777, P. Ras (beleidscoördinator)