28-5-2001
Honda versterkt Europese activiteiten
Honda Motor Co., Ltd. kondigt de komst aan van een nieuw automodel in
de compacte klasse èn van drie nieuwe motoren. Daarnaast legt Honda de
laatste hand aan de verdere uitbreiding en versterking van haar
Europese productiefaciliteit in Swindon.
Nieuwe compacte auto met nieuwe benzine motor
Speerpunt van de nieuwe strategie die ook Honda motorfietsen en Power
Equipment omvat is de introductie van een compacte auto in het
B-segment volgende maand in Japan, voor levering begin 2002 in Europa
en Azië. Uitgerust met een compleet nieuwe 1339 i-DSI (Dual &
Sequential Ignition) benzinemotor. In combinatie met een nieuw
ontwikkelde CVT transmissie realiseert deze i-DSI motor - de laatste
ontwikkeling binnen Hondas nieuwe generatie i benzinemotoren -
topwaarden op het gebied van brandstofefficiency met een verbruik van
slechts 1 liter op 23 kilometer.
Dieselmotoren
Een tweede speerpunt is de introductie van nieuwe dieselmotoren op de
Europese markt in zowel het C als het D segment.
* In het kader van een nieuwe officiële overeenkomst die deze maand
werd getekend tussen Honda en Isuzu is er een 1.7 liter Isuzu
dieselmotor ontwikkeld voor de in Engeland gebouwde Civic. Dit
samenwerkingsverband is weer een gevolg van een onderlinge
uitwisselings-overeenkomst op het gebied van automotoren, die
dateert van eind 1999. Deze nieuw ontwikkelde zuinige en
milieusparende common-rail diesel motor wordt gebouwd in de Isuzu
fabriek in Polen.
* Honda ontwikkelt verder haar eigen 2.0 liter dieselmotor,
gebaseerd op een prototype dat voor het eerst te zien was op de
Tokyo Motorshow van 1999. Deze common-rail diesel motor is bestemd
voor de volgende Accord generatie die in 2003 leverbaar wordt in
Europa. Voor de ontwikkeling ervan werd ook samengewerkt met Isuzu
diesel experts.
Door toepassing van deze strategie en het optimaliseren van de
activiteiten van onze drie productgroepen autos, motorfietsen en Power
Equipment denken we in Europa weer winstgevend te zijn in het fiscale
jaar dat eindigt eind maart 2003. Dat is op dit moment onze
top-prioriteit, aldus Yoshino
Voor hogere productie-efficiency en lagere modelinvesteringen, gaat
Honda zich in haar Engelse fabriek in Swindon met name concentreren op
de productie van de Civic 3- en 5-deurs en de CR-V.
De productie van de volgende generatie Accord zal daarom niet meer in
Engeland maar in Japan plaats gaan vinden. Gezamenlijke productie van
de Europese- en Japanse Accord in Japan zorgt weer voor een hogere
productie-efficiency in de fabrieken aldaar.
Zomer 2001 wordt Hondas tweede autofabriek in Swindon operationeel,
waarmee de jaarlijkse productie-capaciteit 250.000 stuks wordt. Om
deze capaciteit optimaal te benutten gaat deze Europese fabriek de
Civic 3-deurs vanaf dit najaar exporteren naar Japan en vanaf begin
2002 naar Amerika. Ook het volgende model CR-V gaat vanaf begin 2002
vanuit Engeland geëxporteerd worden naar Noord Amerika.
Hiermee wordt de flexibiliteit en efficiency die wij beogen door ons
New Manufacturing System en het Global Product Supply Network lokaal
toegepast, zegt Yoshino.
Motorfietsen
Honda heeft ook ambitieuze plannen voor haar motorfiets activeiten in
Europa. Die omvatten onder andere veel nieuwe producten en uitbreiding
van het New Manufacturing System voor motorfietsen in de Europese
productiefaciliteiten. Tegen het einde van Hondas fiscale boekjaar dat
eindigt maart 2004, moeten maar liefst 25 nieuwe modellen zijn
geïntroduceerd. Honda voorziet voor die periode een verkoopgroei van
30% tot 450.000 stuks, Efficiency en hogere flexibiliteit zijn ook
hier de kernwoorden voor de fabrieken in Spanje en Italië. Optimaal
gebruik van de productiekapaciteit en verhoging van de lokale
productie naar 60% is hier de doelstelling voor de komende drie jaar.
Power Equipment
Ook hier wil Honda haar Europese productie verhogen. Met name voor wat
betreft de productie van industriële motoren in Italië en de gazon- en
bosmaaier-productie in Frankrijk. Daarmee moet het lokale
productie-aandeel van 30% naar 40% stijgen. Synchronisatie tussen de
Italiaanse en Franse fabrieken moeten ook hier voor een extra stuk
effiency zorgen.
Race-activiteiten
Honda vergroot haar deelname in race-activiteiten in Europa, met name
op motorfiets gebied. Kort geleden werd de 500e Grand Prix overwinning
gevierd gevierd en tijdens de Spaanse Grand Prix van 16 juni a.s.
wordt een nieuwe V-5 4-cilinder motor ingezet. Honda blijft ook actief
in Superbikes, Trial en andere motorfiets race-series in Europa. Op
autogebied worden de Formule-1 Grand Prix race-activiteiten natuurlijk
gecontinueerd. September 2001 komt het Amerikaanse CART kampioenschap,
waarin Honda sterk vertegenwoordigd is, voor twee races naar Europa.
Doelstellingen wereldwijd
Honda ligt op schema met haar ambitieuze wereldwijde plannen als
aangekondigd een jaar gelden om een totaal verkoop van 16 miljoen
producten te realiseren. Meetpunt is het boekjaar dat eindigt maart
2004.
Voor wat betreft de hooggestelde targets voor vergroting van omzet en
netto winst denkt Honda dit fiscale jaar al resultaten te boeken, twee
jaar eerder dan verwacht.
In het afgelopen fiscale jaar, dat maart 2001 eindigde, werd
wereldwijd een record verkoop gerealiseerd van meer dan 11.58 miljoen
producten.
Algemeen
Honda ontwerpt, produceert en verkoopt automobielen, motorfietsen en
Power Equipment op wereldwijde basis. Honda is de grootste
motorenbouwer ter wereld met ruim 11,5 miljoen motoren voor haar drie
productlijnen. Honda produceert in 109 fabrieken in 31 landen en heeft
wereldwijd 125.000 medewerkers in dienst.