AutoRai

28-5-2001

Honda versterkt Europese activiteiten

Honda Motor Co., Ltd. kondigt de komst aan van een nieuw automodel in de compacte klasse èn van drie nieuwe motoren. Daarnaast legt Honda de laatste hand aan de verdere uitbreiding en versterking van haar Europese productiefaciliteit in Swindon.

Nieuwe compacte auto met nieuwe benzine motor
Speerpunt van de nieuwe strategie die ook Honda motorfietsen en Power Equipment omvat is de introductie van een compacte auto in het B-segment volgende maand in Japan, voor levering begin 2002 in Europa en Azië. Uitgerust met een compleet nieuwe 1339 i-DSI (Dual & Sequential Ignition) benzinemotor. In combinatie met een nieuw ontwikkelde CVT transmissie realiseert deze i-DSI motor - de laatste ontwikkeling binnen Hondas nieuwe generatie i benzinemotoren - topwaarden op het gebied van brandstofefficiency met een verbruik van slechts 1 liter op 23 kilometer.

Dieselmotoren
Een tweede speerpunt is de introductie van nieuwe dieselmotoren op de Europese markt in zowel het C als het D segment.
* In het kader van een nieuwe officiële overeenkomst die deze maand werd getekend tussen Honda en Isuzu is er een 1.7 liter Isuzu dieselmotor ontwikkeld voor de in Engeland gebouwde Civic. Dit samenwerkingsverband is weer een gevolg van een onderlinge uitwisselings-overeenkomst op het gebied van automotoren, die dateert van eind 1999. Deze nieuw ontwikkelde zuinige en milieusparende common-rail diesel motor wordt gebouwd in de Isuzu fabriek in Polen.

* Honda ontwikkelt verder haar eigen 2.0 liter dieselmotor, gebaseerd op een prototype dat voor het eerst te zien was op de Tokyo Motorshow van 1999. Deze common-rail diesel motor is bestemd voor de volgende Accord generatie die in 2003 leverbaar wordt in Europa. Voor de ontwikkeling ervan werd ook samengewerkt met Isuzu diesel experts.

Door toepassing van deze strategie en het optimaliseren van de activiteiten van onze drie productgroepen autos, motorfietsen en Power Equipment denken we in Europa weer winstgevend te zijn in het fiscale jaar dat eindigt eind maart 2003. Dat is op dit moment onze top-prioriteit, aldus Yoshino

Voor hogere productie-efficiency en lagere modelinvesteringen, gaat Honda zich in haar Engelse fabriek in Swindon met name concentreren op de productie van de Civic 3- en 5-deurs en de CR-V.

De productie van de volgende generatie Accord zal daarom niet meer in Engeland maar in Japan plaats gaan vinden. Gezamenlijke productie van de Europese- en Japanse Accord in Japan zorgt weer voor een hogere productie-efficiency in de fabrieken aldaar.

Zomer 2001 wordt Hondas tweede autofabriek in Swindon operationeel, waarmee de jaarlijkse productie-capaciteit 250.000 stuks wordt. Om deze capaciteit optimaal te benutten gaat deze Europese fabriek de Civic 3-deurs vanaf dit najaar exporteren naar Japan en vanaf begin 2002 naar Amerika. Ook het volgende model CR-V gaat vanaf begin 2002 vanuit Engeland geëxporteerd worden naar Noord Amerika.

Hiermee wordt de flexibiliteit en efficiency die wij beogen door ons New Manufacturing System en het Global Product Supply Network lokaal toegepast, zegt Yoshino.

Motorfietsen
Honda heeft ook ambitieuze plannen voor haar motorfiets activeiten in Europa. Die omvatten onder andere veel nieuwe producten en uitbreiding van het New Manufacturing System voor motorfietsen in de Europese productiefaciliteiten. Tegen het einde van Hondas fiscale boekjaar dat eindigt maart 2004, moeten maar liefst 25 nieuwe modellen zijn geïntroduceerd. Honda voorziet voor die periode een verkoopgroei van 30% tot 450.000 stuks, Efficiency en hogere flexibiliteit zijn ook hier de kernwoorden voor de fabrieken in Spanje en Italië. Optimaal gebruik van de productiekapaciteit en verhoging van de lokale productie naar 60% is hier de doelstelling voor de komende drie jaar.

Power Equipment
Ook hier wil Honda haar Europese productie verhogen. Met name voor wat betreft de productie van industriële motoren in Italië en de gazon- en bosmaaier-productie in Frankrijk. Daarmee moet het lokale productie-aandeel van 30% naar 40% stijgen. Synchronisatie tussen de Italiaanse en Franse fabrieken moeten ook hier voor een extra stuk effiency zorgen.

Race-activiteiten
Honda vergroot haar deelname in race-activiteiten in Europa, met name op motorfiets gebied. Kort geleden werd de 500e Grand Prix overwinning gevierd gevierd en tijdens de Spaanse Grand Prix van 16 juni a.s. wordt een nieuwe V-5 4-cilinder motor ingezet. Honda blijft ook actief in Superbikes, Trial en andere motorfiets race-series in Europa. Op autogebied worden de Formule-1 Grand Prix race-activiteiten natuurlijk gecontinueerd. September 2001 komt het Amerikaanse CART kampioenschap, waarin Honda sterk vertegenwoordigd is, voor twee races naar Europa.

Doelstellingen wereldwijd
Honda ligt op schema met haar ambitieuze wereldwijde plannen als aangekondigd een jaar gelden om een totaal verkoop van 16 miljoen producten te realiseren. Meetpunt is het boekjaar dat eindigt maart 2004.

Voor wat betreft de hooggestelde targets voor vergroting van omzet en netto winst denkt Honda dit fiscale jaar al resultaten te boeken, twee jaar eerder dan verwacht.

In het afgelopen fiscale jaar, dat maart 2001 eindigde, werd wereldwijd een record verkoop gerealiseerd van meer dan 11.58 miljoen producten.

Algemeen
Honda ontwerpt, produceert en verkoopt automobielen, motorfietsen en Power Equipment op wereldwijde basis. Honda is de grootste motorenbouwer ter wereld met ruim 11,5 miljoen motoren voor haar drie productlijnen. Honda produceert in 109 fabrieken in 31 landen en heeft wereldwijd 125.000 medewerkers in dienst.