Week 22
Provincie Noord-Holland: Geen woningbouw bij "De Prinses"
Afsluiting kandidatuur voor Waterland en Uitgeest
Persbericht, 23 mei 2001
Provincie Noord-Holland: Geen woningbouw bij "De Prinses" De locatie van de voormalige kaasfabriek De Prinses in Schermer komt niet in aanmerking voor woningbouw. Met deze mededeling ontzenuwt de provincie Noord-Holland berichten dat op de plek van de voormalige kaasfabriek eerst een asielzoekerscentrum (AZC) zal komen, dat na een jaar of vijf plaats zal maken voor woningbouw. De vestiging van een negende woonkern in het kwetsbare landschap van de Schermer past niet in het provinciale ruimtelijke ordeningsbeleid.
Berichten dat een nog te maken plan van aanpak voor de provinciale rol bij de opvang van asielzoekers de basis vormt voor de bouw van AZC's die na een aantal jaren worden vervangen door reguliere woningbouw, worden door de verantwoordelijk gedeputeerde voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting, mr. Henry Meijdam (VVD), bestempeld als "onzorgvuldig". Weliswaar is de gedeputeerde van mening dat in algemene zin de komst van een AZC gevolgen kan hebben voor de toe te kennen woningbouwaantallen, evenzeer geldt dat de komst van een AZC niet automatische leidt tot een groter contingent. Daarvoor is een bredere ruimtelijke afweging nodig.
De provincie gaat een plan van aanpak maken dat de provinciale rol
bij de opvang van asielzoekers regelt. Het Centraal Orgaan Opvang
Asielzoekers (COA) slaagt er maar niet in om de benodigde
opvangplaatsen, die jaarlijks ad hoc worden bepaald, op een
behoorlijke manier te verwerven. Regelmatig wordt de noodklok
geluid en wordt de provincie gevraagd een bijdrage te leveren aan
het opvangprobleem. Het risico is groot dat door de noodsituatie
centra komen op plekken die niet passen in het provinciaal
ruimtelijke ordeningsbeleid. Omdat het COA niet in staat blijkt om
zelfstandig de benodigde opvangplekken te realiseren, wordt gekeken
naar de provincie als middenbestuur met een duidelijke ruimtelijke
ordeningstaak om het COA te ondersteunen in zijn werk. De provincie
heeft er ook belang bij om bij de bepaling van opvangcentra
betrokken te zijn. Dit omdat dan ook invloed kan worden uitgeoefend
op de ruimtelijke inpassing van de locaties van de
asielzoekerscentra. De provincie streeft ernaar het plan van aanpak
voor de zomer klaar te hebben, maar zal ook rekening moeten houden
met de precieze rol die het rijk de provincies uiteindelijk
toebedeelt.
Inlichtingen: Bina Makhan, afdeling RWB, tel. (023) 514 39 13
Print persbericht
Persbericht, 23 mei 2001
Afsluiting kandidatuur voor Waterland en Uitgeest Naar het ambt van burgemeester in de gemeente Waterland hebben 20 personen gesolliciteerd. Onder deze kandidaten bevinden zich 6 vrouwen. Dit heeft de commissaris van de Koningin in Noord-Holland, prof. dr. J.A. van Kemenade, de raad van de gemeente meegedeeld. Van de kandidaten hebben 10 personen een fulltime functie in het lokaal openbaar bestuur, 8 combineren werk in het openbaar bestuur met een andere functie, 1 is elders in het openbaar bestuur werkzaam en 1 heeft een functie daarbuiten.
Onderverdeeld naar politieke richting:
PvdA: 9
CDA: 4
GroenLinks: 3
VVD: 4
De vacature in Waterland is ontstaan door het vertrek van burgemeester mevrouw mr. A.M. Bleeker.
Aan de raad van de gemeente Uitgeest heeft de commissaris meegedeeld dat naar het ambt van burgemeester is die gemeente 5 personen hebben gesolliciteerd. Onder deze kandidaten bevindt zich
1 vrouw. Van de kandidaten hebben/hadden 4 personen een fulltime functie in het lokaal openbaar bestuur, 1 combineert werk in het openbaar bestuur met een andere functie.
Onderverdeeld naar politieke richting:
PvdA: 1
CDA: 1
GroenLinks: 1
VVD: 2
Bij de vaststelling van de profielschets heeft de raad van Uitgeest de huidige waarnemend burgemeester, de heer J. Kroon, nadrukkelijk uitgenodigd te solliciteren.
Inlichtingen: Peter Heemskerk, bureau Communicatie, tel. (023 514 40 10
Print persbericht
Week 21
Circa 6 miljoen voor uitvoering masterplan `Water voor Texel' Zorgvrager staat centraal in regiovisie Geestelijke gezondheidszorg
Zorgvrager staat centraal in regiovisie Ouderenzorg Nieuw provinciaal beleid art.19 Wet RO een succes
Persbericht, 23 mei 2001
Circa 6 miljoen voor uitvoering masterplan `Water voor Texel'
De provincie investeert de komende drie jaar f 920.000 in de
uitvoering van het masterplan `Water voor Texel'. Dit masterplan is
gericht op verbetering van het (zoet)waterbeheer op Texel en
versterking van de natuurwaarden met aandacht voor cultuurhistorie,
recreatie en woonomgeving. De uitvoeringskosten van het masterplan
bedragen in totaal f 6 miljoen. Daarvan zullen -naast de
provincie- het hoogheemraadschap Uitwaterende Sluizen, waterschap
Hollands Kroon ieder f 920.000 voor hun rekening nemen. De
provincie zet zich in om bij de rijksoverheid f 2.900.000 voor
het masterplan `Water voor Texel' los te krijgen. De betrokken
grondeigenaren en natuurbeheerders worden aangeslagen voor f
460.000. De provinciale bijdrage is voor de gemeente Texel en het
hoogheemraadschap nu aanleiding om de riolering in het buitengebied
de komende jaren versneld aan te leggen. Hiermee is een bedrag van
circa 45 miljoen gulden gemoeid.
Het plan `Water voor Texel' voorziet in een integrale uitvoering
van projecten, gericht op:
* versterking van de belevingswaarde van water, met aandacht voor
cultuurhistorie, recreatie en woonomgeving,
* bestrijding van verdroging met bijhorende schade aan natuur en
landbouw,
* verbetering van de waterkwaliteit en -inrichting, ondermeer door
de aanleg van natuurvriendelijke oevers,
* versnelde uitvoering van rioleringswerken, renovaties van
zuiveringen en sanering van riooloverstorten,
* ontwikkeling van ecologische brak- en zoutwaterstelsels.
Het projectenprogramma is tot stand gekomen na overleg met vele
organisaties en belangengroepen. Het programma kreeg een positief
advies van o.a. Rijkswaterstaat, WLTO, Landschapszorg en
natuurbeheerders.
Meer informatie bij: Marja van Keulen, tel. (023) 514 37 28, e-mail
keulenm@noord-holland.nl
Persbericht, 23 mei 2001
Zorgvrager staat centraal in regiovisie Geestelijke gezondheidszorg
Belangrijke partners op het gebied van geestelijke gezondheidszorg
in Noord-Holland willen beter met elkaar samenwerken en de
zorgvrager centraal stellen. Dit blijkt uit de doelstelling van de
door Gedeputeerde Staten vastgestelde ontwerp-Regiovisie
Geestelijke Gezondheidszorg Noord-Holland. Regiovisie is een
instrument dat beoogt het regionale netwerk van zorg- en
dienstverlening te verbeteren. De belangrijkste ontwikkeling in de
gezondheidszorg is dat zorgvragers een steeds centralere plaats
krijgen in het zorgproces. Dit betekent dat het niet langer
voldoende is naar de aandoening of beperking te kijken die iemand
heeft, maar de zorgvrager en zijn/haar wensen centraal te stellen.
Door het centraal stellen van de zorgvrager is het noodzakelijk dat
diverse partijen samenwerken. De Regiovisie is tot stand gekomen
door de samenwerking van vijf betrokken partijen: provincie,
gemeenten, de hulpverlenende instellingen (zorgaanbieders), de
zorgverzekeraar en de zorgvragers zelf waarbij de provincie
Noord-Holland een centrale en coördinerende rol vervult. De
Regiovisie verwoordt de gezamenlijke visie van de bovengenoemde
partijen die in de regio het netwerk van zorg- en dienstverlening
vormen. In de regiovisies zijn actieprogrammaÕs opgenomen om
knelpunten te verbeteren.
Vanuit het centraal stellen van de vraag naar zorg komen 6 thema's
het meest naar voren. Dit zijn `wonen', `welzijn', `vervoer',
`zorg', `informatie & advies' en `arbeid, dagbesteding, scholing en
inkomen'. De Regiovisie Geestelijke Gezondheidszorg is uitgewerkt
voor de regio's 't Gooi, Amstelland en de Meerlanden, Kennemerland,
Zaanstreek/Waterland en Noord-Holland Noord. Tevens is ook voor de
sub-regio Amsterdam-stad/Diemen een Regiovisie Geestelijke
Gezondheidszorg uitgewerkt.
Procedure
Op 6 juni wordt het ontwerp-Regiovisie Geestelijke Gezondheidszorg
voor advies voorgelegd aan de Statencommissie Zorg, Welzijn en
Cultuur. Daarna zal behandeling plaatsvinden voor definitieve
vaststelling in Provinciale Staten.
Meer informatie bij Jan Pool, tel. (023) 514 35 48, e-mail
poolj@noord-holland.nl
Persbericht, 23 mei 2001
Zorgvrager staat centraal in regiovisie Ouderenzorg Belangrijke partners op het gebied van ouderenzorg in Noord-Holland willen beter met elkaar samenwerken en de zorgvrager centraal stellen. Dit blijkt uit de doelstelling van het door Gedeputeerde Staten vastgestelde ontwerp-Regiovisie Ouderenzorg Noord-Holland.
Regiovisie is een instrument dat beoogt het regionale netwerk van
zorg- en dienstverlening te verbeteren. De belangrijkste
ontwikkeling in de gezondheidszorg is dat zorgvragers een steeds
centralere plaats krijgen in het zorgproces. Dit betekent dat het
niet langer voldoende is naar de aandoening of beperking te kijken
die iemand heeft, maar de zorgvrager en zijn/haar wensen centraal
te stellen.
Door het centraal stellen van de zorgvrager is het noodzakelijk dat
diverse partijen samenwerken. De Regiovisie is tot stand gekomen
door de samenwerking van vijf betrokken partijen: provincie,
gemeenten, de hulpverlenende instellingen (zorgaanbieders), de
zorgverzekeraar en de zorgvragers zelf waarbij de provincie
Noord-Holland een centrale en coördinerende rol vervult. De
Regiovisie verwoordt de gezamenlijke visie van de bovengenoemde
partijen die in de regio het netwerk van zorg- en dienstverlening
vormen. In de regiovisies zijn actieprogramma's opgenomen om
knelpunten te verbeteren.
Vanuit het centraal stellen van de vraag naar zorg komen 6 thema's
het meest naar voren. Dit zijn `wonen', `welzijn', `vervoer',
`zorg', `informatie & advies' en `arbeid, dagbesteding, scholing en
inkomen'. De Regiovisie Ouderenzorg is uitgewerkt voor 5 regio's:
't Gooi, Amstelland en de Meerlanden, Kennemerland,
Zaanstreek/Waterland en Noord-Holland Noord. Met betrekking tot de
Regiovisie Oudenzorg voor de sub-regio Amsterdam-stad/Diemen
organiseert de gemeente Amsterdam het proces.
Procedure
Op 6 juni wordt het ontwerp-Regiovisie Ouderenzorg voor advies
voorgelegd aan de Statencommissie Zorg, Welzijn en Cultuur. Daarna
zal behandeling plaatsvinden voor definitieve vaststelling in
Provinciale Staten.
Meer informatie bij Hanneke Kroonsberg, tel. (023) 514 35 38,
e-mail kroonsberg@noord-holland.nl
Persbericht, 23 mei 2001
Nieuw provinciaal beleid art.19 Wet RO een succes In het laatste kwartaal van 2000 zijn er bijna 2.500 minder verklaringen van geen bezwaar door Gedeputeerde Staten afgegeven in het kader van de nieuwe art. 19 Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO). Dit blijkt uit een provinciaal onderzoek onder Noord-Hollandse gemeenten en Amsterdamse stadsdelen.
Wat is artikel 19 WRO?
Artikel 19 maakt het gemeenten mogelijk om af te wijken
(vrijstelling te verlenen) van het geldende bestemmingsplan. Voor
projecten die niet afwijken van vastgesteld provinciaal beleid
(zoals bijv. het streekplan) of ruimtelijk rijksbeleid en geen
speerpunt zijn van provinciaal- of rijksbeleid, is daarvoor sedert
mei 2000 geen verklaring van geen bezwaar van GS meer nodig.
Waarom nieuw provinciaal art. 19 WRO beleid?
Vóór mei 2000 was bijvoorbeeld een verklaring van geen bezwaar
nodig voor ieder bouwplan dat afweek van het geldende
bestemmingsplan voordat een bouwvergunning kon worden verleend. GS
verwachtten dat met de nieuwe werkwijze het aantal aanvragen voor
verklaringen van geen bezwaar met eenderde zou dalen. Er werden met
andere woorden tot voor kort veel verklaringen van geen bezwaar
aangevraagd voor projecten waarvan vooraf reeds bekend was dat ze
niet in strijd waren met het provinciale beleid. Het onderzoek
heeft de verwachtingen van GS bevestigd.
De aantallen
Aan het onderzoek werkten ongeveer 2/3e van de gemeenten en
stadsdelen mee. In totaal is in het laatste kwartaal van het
afgelopen jaar 299 keer toepassing gegeven aan artikel 19, lid 2,
en 1239 keer aan lid 3. Voor alle gemeenten en stadsdelen zou dat
neerkomen op ca. 450 vrijstellingen ex lid 2 en ca. 1900
vrijstellingen ex lid 3. Op jaarbasis komt dat uit op 1800 resp.
8000 vrijstellingen. Overigens zijn deze cijfers vertekend, omdat
hierin ook de zogeheten kruimelgevallen zijn meegeteld, zaken die
toch al niet aan GS behoefden te worden voorgelegd.
Wanneer wel\geen artikel 19 WRO procedure?
Projecten die vallen binnen de volgende speerpunten van provinciaal
beleid, hebben nog wel een verklaring van geen bezwaar van GS
nodig:
1. Locatiebeleid en grootschalige voorzieningen
2. Perifere en grootschalige detailhandel
3. Woningbouwbeleid
4. Behoud van open ruimten
5. Consolideringsgebieden, d.w.z. beleid gericht op behoud van
voldoende grasland voor behoud van de populatie weidevogels
6. Natuurgebieden en ecologische hoofdstructuur
7. Bescherming van cultuurhistorische en archeologische monumenten
8. Afremmen van niet-agrarische functies in het landelijk gebied
9. Concentratiebeleid in de glastuinbouw
10. Terughoudend beleid voor nieuwe agrarische bouwpercelen
11. Afremming van niet grondgebonden agrarische activiteiten in het
landelijk gebied zoals intensieve veehouderij ter voorkoming van
verdichting in het landelijk gebied
12. Vrijkomende agrarische bebouwing
13. Terughouden beleid ten aanzien van een tweede agrarische
bedrijfswoning
14. Bebouwingsvrij houden van kustzones en waterkeringen
15. Luchtvaartlawaai en luchtverkeer: binnen geluidszones (incl.
vrijwaringszone rond Schiphol) geen realisatie van
geluidsgevoelige objecten
16. Verkeersveiligheid en doorstroming op de wegen
17. Windenergie
18. Ontgrondingen: terughoudend beleid ten aanzien van zandwinning in
Waddenzee, IJssel- en Markermeer en de Randmeren.
19. Bedrijventerreinen en havens
20. Ontwikkeling van nieuwe verblijfs- en dagrecreatieve voorzieningen
zoals campings en bungalowparken en\of jachthavens.
Meer infromatie bij Bouwe Burema, tel. (023) 514 33 35, e-mail
buremab@noord-holland.nl
Het archief van de Persberichten vindt U in de rubriek Provinciale Stukken (categorie: persberichten).