Provincie Noord-Holland


Week 22

Provincie Noord-Holland: Geen woningbouw bij "De Prinses" Afsluiting kandidatuur voor Waterland en Uitgeest



Persbericht, 23 mei 2001

Provincie Noord-Holland: Geen woningbouw bij "De Prinses" De locatie van de voormalige kaasfabriek De Prinses in Schermer komt niet in aanmerking voor woningbouw. Met deze mededeling ontzenuwt de provincie Noord-Holland berichten dat op de plek van de voormalige kaasfabriek eerst een asielzoekerscentrum (AZC) zal komen, dat na een jaar of vijf plaats zal maken voor woningbouw. De vestiging van een negende woonkern in het kwetsbare landschap van de Schermer past niet in het provinciale ruimtelijke ordeningsbeleid.

Berichten dat een nog te maken plan van aanpak voor de provinciale rol bij de opvang van asielzoekers de basis vormt voor de bouw van AZC's die na een aantal jaren worden vervangen door reguliere woningbouw, worden door de verantwoordelijk gedeputeerde voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting, mr. Henry Meijdam (VVD), bestempeld als "onzorgvuldig". Weliswaar is de gedeputeerde van mening dat in algemene zin de komst van een AZC gevolgen kan hebben voor de toe te kennen woningbouwaantallen, evenzeer geldt dat de komst van een AZC niet automatische leidt tot een groter contingent. Daarvoor is een bredere ruimtelijke afweging nodig.

De provincie gaat een plan van aanpak maken dat de provinciale rol bij de opvang van asielzoekers regelt. Het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) slaagt er maar niet in om de benodigde opvangplaatsen, die jaarlijks ad hoc worden bepaald, op een behoorlijke manier te verwerven. Regelmatig wordt de noodklok geluid en wordt de provincie gevraagd een bijdrage te leveren aan het opvangprobleem. Het risico is groot dat door de noodsituatie centra komen op plekken die niet passen in het provinciaal ruimtelijke ordeningsbeleid. Omdat het COA niet in staat blijkt om zelfstandig de benodigde opvangplekken te realiseren, wordt gekeken naar de provincie als middenbestuur met een duidelijke ruimtelijke ordeningstaak om het COA te ondersteunen in zijn werk. De provincie heeft er ook belang bij om bij de bepaling van opvangcentra betrokken te zijn. Dit omdat dan ook invloed kan worden uitgeoefend op de ruimtelijke inpassing van de locaties van de asielzoekerscentra. De provincie streeft ernaar het plan van aanpak voor de zomer klaar te hebben, maar zal ook rekening moeten houden met de precieze rol die het rijk de provincies uiteindelijk toebedeelt.

Inlichtingen: Bina Makhan, afdeling RWB, tel. (023) 514 39 13 Print persbericht



Persbericht, 23 mei 2001

Afsluiting kandidatuur voor Waterland en Uitgeest Naar het ambt van burgemeester in de gemeente Waterland hebben 20 personen gesolliciteerd. Onder deze kandidaten bevinden zich 6 vrouwen. Dit heeft de commissaris van de Koningin in Noord-Holland, prof. dr. J.A. van Kemenade, de raad van de gemeente meegedeeld. Van de kandidaten hebben 10 personen een fulltime functie in het lokaal openbaar bestuur, 8 combineren werk in het openbaar bestuur met een andere functie, 1 is elders in het openbaar bestuur werkzaam en 1 heeft een functie daarbuiten.

Onderverdeeld naar politieke richting:
PvdA: 9
CDA: 4
GroenLinks: 3
VVD: 4

De vacature in Waterland is ontstaan door het vertrek van burgemeester mevrouw mr. A.M. Bleeker.

Aan de raad van de gemeente Uitgeest heeft de commissaris meegedeeld dat naar het ambt van burgemeester is die gemeente 5 personen hebben gesolliciteerd. Onder deze kandidaten bevindt zich
1 vrouw. Van de kandidaten hebben/hadden 4 personen een fulltime functie in het lokaal openbaar bestuur, 1 combineert werk in het openbaar bestuur met een andere functie.

Onderverdeeld naar politieke richting:
PvdA: 1
CDA: 1
GroenLinks: 1
VVD: 2

Bij de vaststelling van de profielschets heeft de raad van Uitgeest de huidige waarnemend burgemeester, de heer J. Kroon, nadrukkelijk uitgenodigd te solliciteren.

Inlichtingen: Peter Heemskerk, bureau Communicatie, tel. (023 514 40 10
Print persbericht


Week 21

Circa 6 miljoen voor uitvoering masterplan `Water voor Texel' Zorgvrager staat centraal in regiovisie Geestelijke gezondheidszorg

Zorgvrager staat centraal in regiovisie Ouderenzorg Nieuw provinciaal beleid art.19 Wet RO een succes



Persbericht, 23 mei 2001

Circa 6 miljoen voor uitvoering masterplan `Water voor Texel'

De provincie investeert de komende drie jaar f 920.000 in de uitvoering van het masterplan `Water voor Texel'. Dit masterplan is gericht op verbetering van het (zoet)waterbeheer op Texel en versterking van de natuurwaarden met aandacht voor cultuurhistorie, recreatie en woonomgeving. De uitvoeringskosten van het masterplan bedragen in totaal f 6 miljoen. Daarvan zullen -naast de provincie- het hoogheemraadschap Uitwaterende Sluizen, waterschap Hollands Kroon ieder f 920.000 voor hun rekening nemen. De provincie zet zich in om bij de rijksoverheid f 2.900.000 voor het masterplan `Water voor Texel' los te krijgen. De betrokken grondeigenaren en natuurbeheerders worden aangeslagen voor f 460.000. De provinciale bijdrage is voor de gemeente Texel en het hoogheemraadschap nu aanleiding om de riolering in het buitengebied de komende jaren versneld aan te leggen. Hiermee is een bedrag van circa 45 miljoen gulden gemoeid.

Het plan `Water voor Texel' voorziet in een integrale uitvoering van projecten, gericht op:

* versterking van de belevingswaarde van water, met aandacht voor cultuurhistorie, recreatie en woonomgeving,
* bestrijding van verdroging met bijhorende schade aan natuur en landbouw,

* verbetering van de waterkwaliteit en -inrichting, ondermeer door de aanleg van natuurvriendelijke oevers,

* versnelde uitvoering van rioleringswerken, renovaties van zuiveringen en sanering van riooloverstorten,
* ontwikkeling van ecologische brak- en zoutwaterstelsels.
Het projectenprogramma is tot stand gekomen na overleg met vele organisaties en belangengroepen. Het programma kreeg een positief advies van o.a. Rijkswaterstaat, WLTO, Landschapszorg en natuurbeheerders.

Meer informatie bij: Marja van Keulen, tel. (023) 514 37 28, e-mail keulenm@noord-holland.nl



Persbericht, 23 mei 2001

Zorgvrager staat centraal in regiovisie Geestelijke gezondheidszorg

Belangrijke partners op het gebied van geestelijke gezondheidszorg in Noord-Holland willen beter met elkaar samenwerken en de zorgvrager centraal stellen. Dit blijkt uit de doelstelling van de door Gedeputeerde Staten vastgestelde ontwerp-Regiovisie Geestelijke Gezondheidszorg Noord-Holland. Regiovisie is een instrument dat beoogt het regionale netwerk van zorg- en dienstverlening te verbeteren. De belangrijkste ontwikkeling in de gezondheidszorg is dat zorgvragers een steeds centralere plaats krijgen in het zorgproces. Dit betekent dat het niet langer voldoende is naar de aandoening of beperking te kijken die iemand heeft, maar de zorgvrager en zijn/haar wensen centraal te stellen. Door het centraal stellen van de zorgvrager is het noodzakelijk dat diverse partijen samenwerken. De Regiovisie is tot stand gekomen door de samenwerking van vijf betrokken partijen: provincie, gemeenten, de hulpverlenende instellingen (zorgaanbieders), de zorgverzekeraar en de zorgvragers zelf waarbij de provincie Noord-Holland een centrale en coördinerende rol vervult. De Regiovisie verwoordt de gezamenlijke visie van de bovengenoemde partijen die in de regio het netwerk van zorg- en dienstverlening vormen. In de regiovisies zijn actieprogrammaÕs opgenomen om knelpunten te verbeteren.

Vanuit het centraal stellen van de vraag naar zorg komen 6 thema's het meest naar voren. Dit zijn `wonen', `welzijn', `vervoer', `zorg', `informatie & advies' en `arbeid, dagbesteding, scholing en inkomen'. De Regiovisie Geestelijke Gezondheidszorg is uitgewerkt voor de regio's 't Gooi, Amstelland en de Meerlanden, Kennemerland, Zaanstreek/Waterland en Noord-Holland Noord. Tevens is ook voor de sub-regio Amsterdam-stad/Diemen een Regiovisie Geestelijke Gezondheidszorg uitgewerkt.

Procedure
Op 6 juni wordt het ontwerp-Regiovisie Geestelijke Gezondheidszorg voor advies voorgelegd aan de Statencommissie Zorg, Welzijn en Cultuur. Daarna zal behandeling plaatsvinden voor definitieve vaststelling in Provinciale Staten.

Meer informatie bij Jan Pool, tel. (023) 514 35 48, e-mail poolj@noord-holland.nl



Persbericht, 23 mei 2001

Zorgvrager staat centraal in regiovisie Ouderenzorg Belangrijke partners op het gebied van ouderenzorg in Noord-Holland willen beter met elkaar samenwerken en de zorgvrager centraal stellen. Dit blijkt uit de doelstelling van het door Gedeputeerde Staten vastgestelde ontwerp-Regiovisie Ouderenzorg Noord-Holland.

Regiovisie is een instrument dat beoogt het regionale netwerk van zorg- en dienstverlening te verbeteren. De belangrijkste ontwikkeling in de gezondheidszorg is dat zorgvragers een steeds centralere plaats krijgen in het zorgproces. Dit betekent dat het niet langer voldoende is naar de aandoening of beperking te kijken die iemand heeft, maar de zorgvrager en zijn/haar wensen centraal te stellen.
Door het centraal stellen van de zorgvrager is het noodzakelijk dat diverse partijen samenwerken. De Regiovisie is tot stand gekomen door de samenwerking van vijf betrokken partijen: provincie, gemeenten, de hulpverlenende instellingen (zorgaanbieders), de zorgverzekeraar en de zorgvragers zelf waarbij de provincie Noord-Holland een centrale en coördinerende rol vervult. De Regiovisie verwoordt de gezamenlijke visie van de bovengenoemde partijen die in de regio het netwerk van zorg- en dienstverlening vormen. In de regiovisies zijn actieprogramma's opgenomen om knelpunten te verbeteren.
Vanuit het centraal stellen van de vraag naar zorg komen 6 thema's het meest naar voren. Dit zijn `wonen', `welzijn', `vervoer', `zorg', `informatie & advies' en `arbeid, dagbesteding, scholing en inkomen'. De Regiovisie Ouderenzorg is uitgewerkt voor 5 regio's: 't Gooi, Amstelland en de Meerlanden, Kennemerland, Zaanstreek/Waterland en Noord-Holland Noord. Met betrekking tot de Regiovisie Oudenzorg voor de sub-regio Amsterdam-stad/Diemen organiseert de gemeente Amsterdam het proces.

Procedure
Op 6 juni wordt het ontwerp-Regiovisie Ouderenzorg voor advies voorgelegd aan de Statencommissie Zorg, Welzijn en Cultuur. Daarna zal behandeling plaatsvinden voor definitieve vaststelling in Provinciale Staten.

Meer informatie bij Hanneke Kroonsberg, tel. (023) 514 35 38, e-mail kroonsberg@noord-holland.nl



Persbericht, 23 mei 2001

Nieuw provinciaal beleid art.19 Wet RO een succes In het laatste kwartaal van 2000 zijn er bijna 2.500 minder verklaringen van geen bezwaar door Gedeputeerde Staten afgegeven in het kader van de nieuwe art. 19 Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO). Dit blijkt uit een provinciaal onderzoek onder Noord-Hollandse gemeenten en Amsterdamse stadsdelen.

Wat is artikel 19 WRO?
Artikel 19 maakt het gemeenten mogelijk om af te wijken (vrijstelling te verlenen) van het geldende bestemmingsplan. Voor projecten die niet afwijken van vastgesteld provinciaal beleid (zoals bijv. het streekplan) of ruimtelijk rijksbeleid en geen speerpunt zijn van provinciaal- of rijksbeleid, is daarvoor sedert mei 2000 geen verklaring van geen bezwaar van GS meer nodig.

Waarom nieuw provinciaal art. 19 WRO beleid?
Vóór mei 2000 was bijvoorbeeld een verklaring van geen bezwaar nodig voor ieder bouwplan dat afweek van het geldende bestemmingsplan voordat een bouwvergunning kon worden verleend. GS verwachtten dat met de nieuwe werkwijze het aantal aanvragen voor verklaringen van geen bezwaar met eenderde zou dalen. Er werden met andere woorden tot voor kort veel verklaringen van geen bezwaar aangevraagd voor projecten waarvan vooraf reeds bekend was dat ze niet in strijd waren met het provinciale beleid. Het onderzoek heeft de verwachtingen van GS bevestigd.

De aantallen
Aan het onderzoek werkten ongeveer 2/3e van de gemeenten en stadsdelen mee. In totaal is in het laatste kwartaal van het afgelopen jaar 299 keer toepassing gegeven aan artikel 19, lid 2, en 1239 keer aan lid 3. Voor alle gemeenten en stadsdelen zou dat neerkomen op ca. 450 vrijstellingen ex lid 2 en ca. 1900 vrijstellingen ex lid 3. Op jaarbasis komt dat uit op 1800 resp. 8000 vrijstellingen. Overigens zijn deze cijfers vertekend, omdat hierin ook de zogeheten kruimelgevallen zijn meegeteld, zaken die toch al niet aan GS behoefden te worden voorgelegd.

Wanneer wel\geen artikel 19 WRO procedure?
Projecten die vallen binnen de volgende speerpunten van provinciaal beleid, hebben nog wel een verklaring van geen bezwaar van GS nodig:

1. Locatiebeleid en grootschalige voorzieningen
2. Perifere en grootschalige detailhandel

3. Woningbouwbeleid

4. Behoud van open ruimten

5. Consolideringsgebieden, d.w.z. beleid gericht op behoud van voldoende grasland voor behoud van de populatie weidevogels
6. Natuurgebieden en ecologische hoofdstructuur
7. Bescherming van cultuurhistorische en archeologische monumenten
8. Afremmen van niet-agrarische functies in het landelijk gebied
9. Concentratiebeleid in de glastuinbouw

10. Terughoudend beleid voor nieuwe agrarische bouwpercelen
11. Afremming van niet grondgebonden agrarische activiteiten in het landelijk gebied zoals intensieve veehouderij ter voorkoming van verdichting in het landelijk gebied

12. Vrijkomende agrarische bebouwing

13. Terughouden beleid ten aanzien van een tweede agrarische bedrijfswoning

14. Bebouwingsvrij houden van kustzones en waterkeringen
15. Luchtvaartlawaai en luchtverkeer: binnen geluidszones (incl. vrijwaringszone rond Schiphol) geen realisatie van geluidsgevoelige objecten

16. Verkeersveiligheid en doorstroming op de wegen
17. Windenergie

18. Ontgrondingen: terughoudend beleid ten aanzien van zandwinning in Waddenzee, IJssel- en Markermeer en de Randmeren.
19. Bedrijventerreinen en havens

20. Ontwikkeling van nieuwe verblijfs- en dagrecreatieve voorzieningen zoals campings en bungalowparken en\of jachthavens.

Meer infromatie bij Bouwe Burema, tel. (023) 514 33 35, e-mail buremab@noord-holland.nl



Het archief van de Persberichten vindt U in de rubriek Provinciale Stukken (categorie: persberichten).