FME-CWM fel gekant tegen statiegeld op blikjes
Zoetermeer, 28 mei 2001
Het plan van minister Pronk van Milieu statiegeld te heffen op
drankblikjes, vormt een grote bedreiging voor de Nederlandse
verpakkingsstaalindustrie en de fabrikanten van drankblikjes. De
Vereniging FME-CWM is daarom fel gekant tegen de invoering van
statiegeld op blikjes waarover de Tweede Kamer op woensdag 30 mei met
de minister debatteert. FME-CWM geeft de voorkeur aan de plannen voor
de totaalaanpak van zwerfafval zoals het bedrijfsleven heeft
geformuleerd in het "Nationaal Offensief Vermindering Zwerfafval".
De maatregel waarvoor de minister geen overtuigende argumenten
aanvoert, heeft een aantal neveneffecten en zal onder meer leiden tot
drankblikjes van aluminium. Een statiegeldsysteem wordt immers mede
gefinancierd uit de opbrengst van de teruggewonnen materialen en de
restwaarde van aluminium is tien keer zo groot als van staal. In
Zweden, bij voorbeeld dat sinds 1980 een statiegeldsysteem kent, komen
stalen drankblikjes nauwelijks meer voor.
In Nederland is bewust gekozen om zoveel mogelijk staal in te zetten
voor drankblikjes, omdat staal gemakkelijker uit het restafval gehaald
kan worden dan aluminium. In Nederland wordt al bijna tachtig procent
van alle metalen verpakkingen gerecycled. De Nederlandse afvullers
hebben een vrijwillige afspraak gemaakt om dranken af te vullen in
stalen blikjes. Op dit moment is negentig procent van alle
drankblikjes in Nederland gemaakt van staal en slechts tien procent
van aluminium.
De 800 miljoen drankblikjes die in Nederland elk jaar worden
opengetrokken, zorgen voor een ketenomzet van 1 miljard gulden.
Statiegeld op blikjes kost alleen al Corus Packaging Plus in IJmuiden,
een van de grootste producenten van verpakkingsstaal en staal voor
drankblikjes in de wereld, 20 miljoen gulden omzet per jaar. Als de
gehele afzet van stalen drankblikjes verdwijnt, loopt het omzetverlies
op tot 300 miljoen gulden per jaar, aldus een raming van de
onderneming die geen aluminium voor verpakkingen produceert.
Vereniging FME-CWM, afdeling Marketing & Communicatie, mevr. Y. van
der Heijden (06 28 23 44 95), yvh@fme.nl