Persbericht
991087200
Onderzoek naar overschrijdingen aanrijtijden ambulances
Ambulancevervoer verdient blijvend aandacht
Dit is een gezamenlijk bericht van CPA, de Utrechtse
ambulancediensten (RAVU, Rijn en Venen en Broeder de Vries
Veenendaal), regiovertegenwoordiging Zorgverzekeraars Nederland,
Anova Zorgverzekeringen en de provincie Utrecht
Met het ambulancevervoer in het CPA-gebied Utrecht (globaal de
provincie Utrecht) is het redelijk goed gesteld. Die conclusie kan
getrokken worden uit het onderzoek dat Berenschot de afgelopen
maanden heeft uitgevoerd naar de knelpunten in de aanrijtijden van
ambulances. Dit onderzoek volgde op de onrust van eind vorig jaar,
toen bleek dat in een aantal Utrechtse gemeenten de aanrijtijd van
15 minuten nogal eens niet werd gehaald. Bij deze conclusie passen
echter wel enkele kanttekeningen.
Overschrijdingen: gemiddeld 1.8%
Een conclusie uit het onderzoek is dat gemiddeld in 1.8% van de
gevallen een overschrijding van de '15 minuten na opdracht-grens'
plaatsvindt. '15 minuten na opdracht' betekent dat gemeten wordt
vanaf het moment waarop de opdracht aan de ambulancedienst gegeven
wordt, tot het moment dat de ambulance ter plekke is. Lokaal zijn
hier echter wel een aantal uitzonderingen op. De
overschrijdingspercentages lagen in 2000 in een aantal gemeenten
hoger: Harmelen (5.8%), Loenen (7%), Lopik (11%), Oudewater
(13.9%), Renswoude (6.8%), Wijk bij Duurstede (6.6%) en Woudenberg
(8.1%). Hier zijn diverse oorzaken voor aan te geven. Ambulances
moeten nogal eens uit een ander gebied vertrekken. Soms is er
helemaal geen ambulance beschikbaar, is de verkeers- of
weersituatie de oorzaak van de vertraging, is het adres moeilijk te
vinden of zijn er problemen met de melding en de opdracht.
Landelijke normering
Een andere kanttekening is dat het landelijk steeds gangbaarder is
geworden de norm van '15 minuten na melding' te hanteren. Dit
betekent dat binnen 15 minuten na de melding van de hulpvraag een
ambulance ter plekke moet zijn. Deze norm is niet wettelijk
vastgelegd, toch wordt hiermee al wel rekening gehouden. Bij het
toepassen van die norm op de cijfers van vorig jaar komt het
overschrijdingspercentage voor totale CPA-gebied op 7.4%. De
gezamenlijke partijen vinden dit niet acceptabel.
Oplossingen
De onderzoekers van het rapport zien de oplossingen in drie
richtingen:
³ zo zal de spreiding van de ambulances over het CPA-gebied Utrecht
verbeterd moeten worden
³ de beschikbaarheid van ambulances moet verhoogd worden,
bijvoorbeeld door het besteld vervoer vanuit ziekenhuizen niet op
piektijden uit te voeren
³ en er kan -vooral door technische maatregelen- nog iets
efficinter gewerkt worden: hierbij kan gedacht worden aan nieuwe
mobilifoonsystemen, modernere meldtafels, elektronische
plaatsbepalingssystemen en verbeterde datacommunicatie.
Platform Ambulancehulpverlening Utrecht
Verder zal met de verschillende partijen, die samen voor het
ambulancevervoer verantwoordelijk zijn, een platform worden
opgericht om de maatregelen uit te werken. Het platform wil daartoe
in september een plan van aanpak gereed hebben en streeft ernaar in
2002 de maatregelen geconcretiseerd te hebben. De deelnemende
partijen houden daarbij ieder natuurlijk hun eigen
verantwoordelijkheid. De beschikbaarheid en paraatheid vallen
primair onder verantwoordelijkheid van de Centrale Post
Ambulancevervoer (CPA). De ambulancediensten moeten de ambulances
met hun bemanning leveren om het ambulancevervoer te realiseren. De
financiering is een zaak van verzekeraars en rijksoverheid en de
spreiding van standplaatsen en het aantal ambulances is een
verantwoordelijkheid van de provincie. Gedeputeerde Kamp heeft in
de vergadering van Gedeputeerde Staten, waarin dit
knelpuntenonderzoek aan de orde kwam, al aangegeven dat zij er bij
het Rijk opnieuw op aan zal dringen extra geld vrij te maken om
goed ambulancevervoer te kunnen blijven garanderen.
Voor meer informatie over dit bericht kunt u zich wenden tot Sari
Klatter, 030 - 258 2042 of per e-mail:
Sari.klatter@provincie-utrecht.nl .