De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van
uw kenmerk
ons kenmerk
VVM01/1895
datum
28-05-2001
onderwerp
Stand van zaken MKZ
doorkiesnummer
bijlagen
Geachte Voorzitter,
Hierbij doe ik u een geactualiseerd overzicht toekomen van de stand van zaken met betrekking tot de MKZ-epidemie in Nederland.
up
datum
28-05-2001
kenmerk
VVM01/1895
bijlage
Actuele situatie in de door MKZ getroffen gebieden
Er zijn in de afgelopen week geen nieuwe besmettingen of verdenkingen
van MKZ bijgekomen. Op 23 mei jongstleden zijn alle ruimingen
afgerond; in totaal zijn nu ca. 265.000 dieren geruimd. Het gaat om
circa 93.000 runderen, 118.000 varkens, 35.000 schapen, ruim 8000
geiten en bijna 12.000 overige dieren. Per gebied is de situatie als
volgt:
1. Ee/Anjum: De screening in dit gebied is afgerond. Er zijn
uitsluitend negatieve uitslagen gerapporteerd. Het gebied is
vrijgegeven.
2. Oosterwolde: Ook hier is de screening afgerond en zijn alle
uitslagen negatief. Het gebied is vrijgegeven, voorzover niet
overlappend met gebied Oene.
3. Kootwijkerbroek: Alle ruimingen zijn uitgevoerd. De eindscreening
is op 11 mei aangevangen. De uitslagen van de reeds onderzochte
monsters zijn alle negatief. Als uiteindelijk alle monsters
negatief zijn bevonden zou het gebied op 14 juni kunnen worden
vrijgegeven.
4. Noord-Oost Veluwe: Op 23 mei werden hier de laatste ruimingen
verricht. De eindscreening is inmiddels gestart. In totaal moeten
ruim 4000 bedrijven worden gescreend, waarvan enkele honderden
reeds zijn bezocht. In geval alle uitslagen negatief zijn kan ook
dit gebied dertig dagen na het ruimen van het laatste
gevaccineerde dier worden vrijgegeven. Dit zou dus omstreeks 25
juni het geval kunnen zijn.
Besluitvorming PVC en versoepelingen regelgeving
In het Permanent Veterinair Comité van 23 mei jl. is besloten de
volgende wijzigingen voor Nederland door te voeren:
1. Zuid- en West Nederland komen te vallen onder het regime dat
algemeen geldend is in de EU. Dit houdt in dat de reguliere export
van levende dieren weer mogelijk is. Expliciet is gewezen op de
verplichting tot notificatie (melding van transport aan
veterinaire autoriteiten).
2. Vanuit de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Flevoland is
export van slachtvarkens en slachtrunderen weer mogelijk. Naar
verwachting zal op korte termijn tot een verdere verruiming worden
besloten.
3. Het annex 1 gebied is beperkt tot de B/T-gebieden rond
Kootwijkerbroek en Groot-Oene. Het annex 2 gebied bestaat nu nog
uit de provincies Utrecht (ten oosten van de A27), Gelderland en
Overijssel.
Deze besluiten zullen op 29 mei via nationale regelgeving worden
geïmplementeerd.
Sinds 15 mei is de nationale regelgeving op tal van punten verder
aanzienlijk versoepeld; buiten de B/T-gebieden Kootwijkerbroek en
Noordwest-Veluwe begint geleidelijk de situatie terug te keren van
voor de MKZ-uitbraak. Zo is het vervoer van pluimvee en paarden niet
meer aan restricties onderhevig en is ook het vervoer van runderen
tussen bedrijven weer mogelijk. Verder is de bezoekersregeling
aangepast; te verwachten valt dat deze regeling binnenkort zal worden
ingetrokken.
Binnen het B/T-gebied rond Kootwijkerbroek en het T-gebied rond Oene
is de weidegang weer toegestaan, alsmede, onder bepaalde voorwaarden,
het vervoer van runderen en varkens naar slachthuizen zowel als tussen
bedrijven.
Opkoopregeling
In de B/T-gebieden hebben zich in totaal ruim 350 bedrijven aangemeld
voor de opkoop van circa 160.000 dieren (varkens, biggen en kalveren).
Hiervan zijn inmiddels ruim 90.000 dieren opgekocht van 140 bedrijven.
Buiten de B/T-gebieden hebben zich nog 6 bedrijven aangemeld voor ruim
4.000 biggen. Er zijn van 2 bedrijven ruim 1300 biggen opgekocht. De
opkoopregeling voor het B/T-gebied Kootwijkerbroek is inmiddels
gesloten, evenals de opkoopregeling voor het T-gebied Oene. Het
sluiten van de regelingen heeft als consequentie dat een deel van de
aanmeldingen niet zal worden geëffectueerd.
Uitbetaling schadeloosstellingen
Begin vorige week was voor ruim 56,9 miljoen aan voorschotten op de
schadeloosstelling uitbetaald. Het betreft hier 861 bedrijven.
Inmiddels is ook een aanvang gemaakt met de uitbetaling van het
restant van de schadeloosstelling.
Ik herinner eraan dat bij de uitbetaling van een schadevergoeding in
het kader van ruimingen een korting kan worden opgelegd indien men
zich niet heeft gehouden aan voor de dierziekte van belang zijnde
regelgeving. Het wel of niet toepassen van een korting op de uitkering
is vastgelegd in de Kortingsregeling Besmettelijke Dierziekten.
MKZ en wild
Van het ID-Lelystad is bericht ontvangen dat een aantal reeën is
getest op MKZ-besmetting en negatief bevonden. Het betreft hier een
aantal afgeschoten reeën en een aangereden ree. Ik heb u dit in mijn
antwoorden op vragen van uw Kamer van 22 mei jl. reeds gemeld.
Het ID-Lelystad heeft op mijn verzoek ook een plan van aanpak
opgesteld voor nadere screening van de wildpopulatie. Dit plan van
aanpak is gebaseerd op een risico-evaluatie van MKZ-besmetting van en
door wild en de mogelijke wijze van verspreiding binnen de
wildpopulatie.
Het risico van overdracht van en door wild wordt in het algemeen als
zeer klein beschouwd. Dit blijkt uit literatuurstudies en
experimenteel onderzoek. In dit onderzoek is het MKZ-dragerschap bij
reeën niet aangetoond. De infectie wordt onder reeën alleen in het
acute stadium overgedragen. Met de gegeven contactstructuur van het
ree-wild is het zeer aannemelijk dat een infectie van MKZ onder reeën
doodloopt. Het ID adviseert evenwel om reeën die binnen de gegeven
afschotvergunningen worden geschoten te bemonsteren om een zo compleet
mogelijk beeld te krijgen. Ik zal dit advies overnemen.
Nu de ruimingen in de toezichtsgebieden zijn afgerond, de screening
van de genoemde reebokken geen indicatie heeft opgeleverd voor MKZ
onder het wild èn ook andere beperkende maatregelen in het kader van
MKZ geleidelijk worden afgebouwd, constateer ik dat er thans geen
reden meer is om de MKZ-restricties voor de jacht nog langer in stand
te houden. Daarom trek ik de Regeling tijdelijke sluiting jacht en
verbod gebruik vergunningen en beschikkingen Jachtwet en Vogelwet 1936
zo spoedig mogelijk in. Overigens blijven beperkingen vanuit de
MKZ-regelingen betreffende contact met evenhoevigen onverkort van
kracht.
Commissie Wensing
De commissie heeft in de laatste rapportage aangegeven dat het doden
van dieren op bedrijven en bij slachterijen over het algemeen correct
is gelopen. Er zijn enkele specifieke problemen geconstateerd bij
onder meer de aanvoer bij de slachterijen, het doden van drachtige
koeien en de overbezetting van stallen op schapen- en geitenbedrijven.
In een aantal gevallen is van overheidswege adequaat op eerdere
rapportages van de Commissie gereageerd, aldus de commissie Wensing,
en ook is de ondersteuning van de Commissie vanuit het Ministerie zeer
goed geweest. De problemen bij schapen/lammeren en geitenbokjes waren
volgens de commissie Wensing in een aantal gevallen met een
opkoopregeling te voorkomen geweest. Reeds eerder heb ik de Tweede
Kamer meegedeeld dat voor een dergelijke opkoopregeling op korte
termijn zeker geen toestemming van de Europese Commissie was te
verkrijgen.
Noodfonds
Zoals bekend heeft het kabinet besloten om een bijdrage te geven van
25 miljoen gulden voor het op te richten Noodfonds MKZ. Voorts heeft
het kabinet een bijdrage van additioneel 35 miljoen toegezegd, doch
deze is afhankelijk van een bijdrage van andere partijen (provincies
en bedrijfsleven: VNO/NCW, MKB, LTO). Provincies en bedrijfsleven
hebben positief gereageerd op de gedachte van het instellen van een
Noodfonds MKZ. In eerste aanleg hebben zij zich evenwel terughoudend
opgesteld voor wat betreft het leveren van een financiële bijdrage. Op
korte termijn verwacht ik van genoemde partijen een meer definitief
standpunt te ontvangen.
Ondanks de terughoudende opstelling van andere partijen wil het
kabinet de oprichting van het noodfonds wel doorgang laten vinden. Het
kabinet acht het nodig om de ernstig getroffen bedrijven die in
continuïteitsproblemen komen een faciliteit te bieden. Een dezer dagen
zullen de statuten middels de zogenaamde 'voorhangprocedure' aan het
Parlement worden voorgelegd. Indien het Parlement geen behandeling
vraagt kan de oprichting 30 dagen nadien plaatsvinden.
Follow-up Algemeen overleg 15 mei
Tijdens het overleg op 15 mei is nader informatie gevraagd omtrent de
invoer in de EU van vlees uit Argentinië en Uruguay. Tot begin 2001
waren Argentinië en Uruguay vrij van MKZ; een status die was bereikt
zonder de toepassing van vaccinatie. De invoer van vlees uit deze
landen in de EU was om die reden toegestaan, zij het dat daarbij de
restrictie van toepassing was dat het vlees ontbeend diende te zijn en
minimaal twee maal 24 uur gerijpt. Deze restrictie die normaliter van
toepassing is op de invoer uit landen waar tegen MKZ wordt
gevaccineerd dan wel MKZ sporadisch voorkomt, waarborgt dat de
zuurtegraad van het vlees zodanig is dat een eventueel MKZ-virus niet
in het vlees kan overleven. Zoals bekend hebben zich dit voorjaar
zowel in Argentinië als in Uruguay uitbraken van MKZ voorgedaan. Om
die reden is de invoer in de EU van vlees uit deze landen thans niet
toegestaan. Volgens de vigerende regelgeving zou deze invoer kunnen
worden hervat 30 dagen nadat de gehele veestapel in de betrokken
landen is gevaccineerd en zich gedurende minimaal 30 dagen geen nieuwe
gevallen van MKZ hebben voorgedaan. Als de invoer weer wordt
toegestaan zullen daarbij de hiervoor vermelde restricties van
toepassing zijn (het vlees moet zijn uitgebeend etc.). Het gaat hier
in het algemeen om kwalitatief zeer hoogwaardig vlees waarvoor
internationaal een goede markt bestaat. Voor Nederlands rundvlees van
gevaccineerde dieren zou de situatie een geheel andere zijn.
De minister van Landbouw, Natuurbeheer
en Visserij,
mr. L.J. Brinkhorst